Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mulla oppimisvaikeus vai joku muu vika päässä, vai olenko yksinkertaisesti vain älykääpiö?

Vierailija

Koulutehtävät on aina niin vaikea käsittää ja ymmärtää. Se on ihan sama mikä aine/ala on kyseessä. Vaikka kuinka rautalangasta väännetään niin ei vaan osaa. Ainoa mikä oikeastaan auttaa on se että joku näyttää käytönnössä kuinka tehdään. Tämä ei vaan tietenkään ole mahdollista kaikissa tehtävissä. Lisäksi tällä hetkellä meillä on niin ärsyttävä opettaja joka ei käytännössä halua yhtään auttaa vaan jotenkin täysin ympäripyöreästi selittää asian niin etten tajua yhtään mitään ja hymistelee vaan ettei voi tän enempää olla avuksi. Musta tuntuu että olen menettänyt kaiken uskon omaan osaamiseen. Ponnistelen ja ponnistelen mutta ei riitä. Tein netissä jonkun lukihäiriö testin mutta sen mukaan minulla ei ole lukihäiriötä. Luen sujuvasti ja kirjoitan mielestäni ihan hyvin. Enemmänkin on vaikeaa muistaa mitä tuli luettua ja kuinka sovellan lukemaani käytäntöön.

Kommentit (11)

Vierailija

missä koulussa olet? Peruskoulussa, lukiossa tai amiksessa voit mennä suoraan juttelemaan. erityisopettajalle. Se testaa ensimmäisenä lukihäiriön ja sitä kautta on mahdollista päästä muihinkin tutkimuksiin.

Vierailija

Ihmiset oppivat eri asialla. Toiset lukemalla, toiset kirjoittamalla, toiset tehden käsillään jotain/käytännössä. Et ole tyhmä, etkä erilainen vaan omanlaisesi. Moni fiksu tyyppi pitää itseään tyhmänä kun ei opi sillä yhdellä perinteisellä tavalla jota koulussa yleensä harrastetaan. Sen lisäksi, jos olet nyt aikuiskoulutuksessa, pitkän koulutauon jälkeen, saattaa se nuorena päähän iskostunut oppimistapa olla ruostunut.

Älä leimaa itseäsi tämän asian perusteella. Tsemppiä, toivottavasti saat opinnot kääntymään iloksi vielä.

Vierailija

Sinä olet sellainen oppija, joka oppii tekemisen ja/tai näkemisen kautta. Et tyhmä, vaan tapasi on erilainen.

Mun aivot ei ymmärrä puhuttuja numeroita. Mun pitää nähdä ne. Olen siis visuaalinen oppija, korvien kautta saatu informaatio ei mene perille.

Vierailija

Tavalla. Huoh, olin kyllä kirjoittavineni oikein, ja jopa oikoluin. Ei sitten.

t. Ilmeisen hajamielinen mutta hyvin koulussa lukemalla menestynyt nro 4

Vierailija

Mikä koulutuspohja sinulla on? Oletko lukiosta kuitenkin säällisesti selvinnyt vai onko vain peruskoulu vitosen keskiarvolla? 

Ja minkä ikäinen olet, mikä on ala, jota opiskelet. Tuskin mikään ydinfysiikka toisen asteen opinnoissa. 

Vierailija

Onko sinulla vaikeuksia keskittyä lukemaasi tekstiin ja sen vuoksi et muista lukemaasi? Itselläni auttoi jonkin verran se, että alleviivaan tekstistä aina mielestäni oleellisimmat asiat ja kun olen lukenut luvun niin yritän mielessäni ikäänkuin selittää lukemani asian jollekin ihmiselle joka ei asiasta tiedä mitään. Saa muuten aika monta kertaa lukea tekstin etten kuin tuo omin sanoin asian kertominen kunnolla onnistuu, mutta siitä mielestäni tietää, että onko nyt oikeasti sisäistänyt jutun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sellainen oppija, joka oppii tekemisen ja/tai näkemisen kautta. Et tyhmä, vaan tapasi on erilainen.

Mun aivot ei ymmärrä puhuttuja numeroita. Mun pitää nähdä ne. Olen siis visuaalinen oppija, korvien kautta saatu informaatio ei mene perille.

Tämä. Tosiaan olet vain erilainen oppija. Itse olen kinesteettinen, eli minun täytyy saada kävellä, hyppiä, puhua itsekseni jne että pystyn ajattelemaan ja oppimaan. Mulla on akateeminen koulutus silti, eli on se mahdollista :D Luennoilla tms en kuitenkaan ikinä ymmärtänyt mistään mitään, kun en opi vain kuuntelemalla tai näkemällä. Kotona sitten kirjoista pänttäsin ja mietin, samalla ravaten, kiroilleen, tehden jotain pientä kotityötä... Ja siellä omassa rauhassa ne asiat aukesivat. 

Töissäni teen tästä syystä myös paljon etätöitä. En pysty konttorilla tekemään mitään vaativaa, koska avokonttorissa täytyy istua paikallaan hiljaa. Kotona kun saan ölistä, rampata, taitella samalla paperimyttyjä tms niin onnistuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutuspohja sinulla on? Oletko lukiosta kuitenkin säällisesti selvinnyt vai onko vain peruskoulu vitosen keskiarvolla? 

Ja minkä ikäinen olet, mikä on ala, jota opiskelet. Tuskin mikään ydinfysiikka toisen asteen opinnoissa. 

En ole käynyt lukiota. En edes sinne pyrkinyt koska tiesin etten sitä ikinä pääsisi läpi. Peruskoulun keskiarvo taisi olla joku 6,5. Hieman paremmin olisin ehkä menestynyt jos en olisi ollut kiusattuna se häiritsi koulunkäyntiäni. Kiusaaminen jatkui vielä ammattikoulun puolella. Valmistuin merkonomiksi huonoilla arvosanoilla ja opiskelu kesti 4-vuotta mulla. Nyt olen 30v ja opiskelen lastenohjaajaksi.

Vierailija

Lukihäiriön kaltaisia ongelmia on muitakin, eli vaikka luet ja kirjoitat sujuvasti, sulla voi ollaesim hahmottamisvaikeus tms. ongelma voi olla myös "nopeassa muistamisessa" (joka on hieman eri asia kuin paljon puhuttu lyhytmuisti, ja kyse ei ole siitä, mitä ja paljonko muistaa, vaan kuinka nopeasti pystyy jotain mieleensä palauttamaan. Koetilanteessa tai hermostuessa aikaa ei välttämättä ole tarpeeksi, vaikka tietäisikin sen, mitä pitäisi tietää.)

Hermostuessa ja stressaantuessa käy helposti myös niin, että ei itse anna itselleen aikaa ajatella asiaa. Oikeastihan oppiminen ei ole sitä, että muistaa ulkoa faktoja ja palasia, vaan sitä, että ensin jakaa kokonaisuuden palasiin ja sitten tajuaa, miten ne liittyvät toisiinsa ja tältä pohjalta pystyy kokoamaan sen uudelleen. Normaali ihminen ei pysty muistamaan kerralla noin viittä irrallista yksityiskohtaa enempää esimerkiksi kuvasta, jossa on 9 numeroa kolmella rivilla ja kolmessa sarakkeessa. Mutta jos hänelle kerrotaan, että numerot ovat järjestyksessä, jossa joka rivillä toistuu sama yhteenlasku, sama ihminen pystyy laittamaan numerot oikeaan järjestykseen, vaikkei muistaisi niistä kuin kaksi. Tämä pätee kaikkeen oppimiseen, mutta stressaantunut, hermostunut tai jostain lukihahotus yms häiriöstä kärsivä ihminen ei anna itselleen/hänelle ei jää tarpeeksi aikaa jakaa juttua palasiin ja yhdistää niitä uudelleen.

Yritä kuitenkin jakaa tehtävät palasiin. Lue ohje ensin kokonaan ja mieti, mitä kaikkea siinä käsketään tekemään. Sitten toteuta tämä käsky (=yleensä lause) kerrallaan. Ei siis suoraan lopputulosta ja kaikkea kerralla, vaan alusta askel askeleelta. Merkkaa tehtävänantoon, minkä osan olet jo tehnyt, jotta pystyt vahtimaan itseäsi.

Aikuiskoulutuksessa on myös mahdollista saada erityisopetusta. Pyydä sitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat