Huh huh ajoin ekan kerran pimeällä yksin

Vierailija

reitti oli 15 km sinne ja sama takas ja pimeässä! ja olen ajanut reitin kerran istuen pelkääjänpaikalla valoiseen aikaan. eli olen nähnyt kerran miten se menee.
nyt ajoin yksin. menomatkalla näin liian myöhään nuolen mistä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle joten oli pakko ajaa suoraan ja kiertää toista kautta määränpäähäni. ihme kyllä osasin! mutta kyllä pelotti ajaa 70 km/h pimeällä. toiset kaahasi lujempaakin vaikka rajoitus oli 70. minä menin 70 tai vähän alle.
minusta pimeällä näkee niin huonosti! johtuuko tämä siitä että olen aloitteleva kuski vai onko kaikilla näin? minustavoli vaikea nähdä mihin minun pitää mennä.
pääsin silti turvallisesti perille.
takaisintulomatkalla oli ehkä kilsan pätkä missä on 70 km/h nopeusrajoitus. se tie on kurvikas ja peltoa molemmin puolin. pelkäsin että joku eläin juiksee eteen ja pelkäsin kurveja niin ajoin vain 60 . tuntui vähän tyhmältä kun takaani tuli kolne autoa joilla oli niiiiiin hirveä kiire, että oli pakko ohittaa minut tuolla kilsan pätkällä. sen jälkeen tuli taas 50 alue. ajattelin että no kiilatkoon. minusta ne kurvit oli pelottavia enkä halua hurjastella.
huh huh kädet tärisee nyt kotona mutta on voittajafiilis :) ensi kerralla tiedän mistä kääntyä vasemmalle etten joudu väärälle tielle.

Sivut

Kommentit (20)

toinen aloittelija

Minustakin yöllä ajaminen on pelottavaa ja vaikeaa. En näe paljon mitään ja valot häikäisevät. En tykkää yhtään. Kortti minulla on ollut 10 kuukautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minustakin yöllä ajaminen on pelottavaa ja vaikeaa. En näe paljon mitään ja valot häikäisevät. En tykkää yhtään. Kortti minulla on ollut 10 kuukautta.
Vanhan ritsan valot on usein huonot. Osaisko se jätkä asentaa lisävalot?

Vierailija

Kokemus tuo varmuutta ja pimeässä sekä huonossa säässä ajaminen helpottuu, kun oppii kokemuksen kautta havannoimmaan paremmin oleelliset asita. Voi tietysti olla että sinulla on huono hämäränäkö tai että autossa on huonot valot.

Tuo on jännä juttu että pimeässä pelätään usein enemmän hirviä, vaikka hirvi rykäsee lähes ihan yhtä yllättäen eteen myös valoisan aikana.

Vierailija

Mulla on ollut kortti kolme vuotta ja kahden ensimmäisen vuoden aikana kilometrejä kertyi se 80 000, paljon ajoin myös pimeällä ja talvella. Nyt tuntuu etten mä näe pimeällä kunnolla, kun tulee autoja vastaan tieosuudella missä ei ole katulamppuja. Ja jos tulee kunnon letka niin en näe välttämättä koko tietä kun valot häikäisee. Ylipäätään mun silmät tottuu huonosti valaistuksen vaihteluun ja huomaan sen tässä tilanteessa parhaiten. Mä olen miettinyt että onko olemassa joku ihan oikea syy että pimeänäkö on heikko, auton valoista ei ole kiinni koska mm mies näkee ihan hyvin ja kaikissa autoissa meillä on erittäin hyvät valot. Mutta nykyään vältän pimeällä ajamista tästä syystä. Pitäs varmaa käyä näkötarkastuksessa.

Vierailija

Mä ajan paljon ja tykkään ajaa. Joskus tulee silti hetkiä, jolloin olen epävarma ja todellakin ajan silloin niin hitaasti kuin haluan. Ihan kaikkien tiellä kulkevien takia.
Ensimäinen ei tee jonoa, vaan toisena tuleva.

Vierailija

Pimeää on monta lajia. On marraskuista märkää pimeyttä, jossa voi olla vielä tihkua tai sumua seassa. Se on pirullinen ajokeli, mutta lumitalven kirkas yö on ihan OK, kunhan autossa on kunnon valot. Vielä kun kiellettäisiin pimeän aikaan vastaan tuleminen!

Vierailija

Olihan valot päällä ja lamput puhtaat? Jotkut välillä ajaa epähuomiossa pelkät parkit päällä... Ja kai käytit pitkiä valoja silloin kuin mahdollista?

Ja selvähän se on, että pimeässä ei näe niin kuin valoisassa. Nopeus pitää silloin sovittaa olosuhteisiin.

Vierailija

1. kai käytit pitkiä valoja ja muistit laittaa ne pois päältä kun tuli vastaantulijoita.

2. jos sulla on silmälasit niin niissä pitää olla heijastamattomat pinnat. muuten tosiaan vastaantulijoiden valot häikäsee kahta kauheemmin.

3. kun auto tulee vastaan, älä tuijoita suoraan sitä autoa vaan katsot sitä kaistaviivaa siellä tien oikeassa laidassa ja seuraat sitä. näin pysyt tiellä ja omalla kaistalla. Usein myös pimeillä teillä on heijastavat aurauskepit tien varsilla joista näkee missä tie kulkee.

Vierailija

Ja niitä silmälaseja kannattaa tosiaan käyttää varsinkin pimeällä ja hämärässä, jos näköhäikkää on edes vähän, vaikka muuten teoriassa selviäisi ilmankin. Itse käytän ajaessa silmälaseja, vaikkalikinäköisyyttä on niin vähän että ajokortissa ei lue mitään - juuri siksi, että ehdin nähdä ajoissa kaikki liikennemerkit ja opasteet.

Jos on silmälasit ja pitkät valot niin kyllä ne kaikki pitäisi ajoissa ehtiä nähdä, koska niiden sijoitus tiellähän suunnitellaan sen tien nopeusrajoitusten mukaan.

Vierailija

Mun mielestä pimeällä näkee paremmin. Näkee paremmin liikennemerkit ja huomio pysyy tiessä ja pientareessa, eikä lähde harhailemaan kaiken mielenkiintoisen mukaan. Hirviä on turha pelätä pimeällä, jos sieltä sellainen tulee, niin se tulee. Mulla on ollut ajokortti kohta 16 vuotta ja hirviä tiellä olen nähnyt ylivoimaisesti eniten valoisalla ja iltahämärässä, en koskaan pimeässä. Ja siis täällä meillä noita hirviä ja peuroja on tosi paljon, jopa kauriinkin olen nähnyt. Pimeällä pahiten tiellä poukkoilee rusakot ja jänekset, ne ei löydä valokeilasta pois jos siihen sattuvat eksymään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat