Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimuksen mukaan yli 85% aikuisista huomaa vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan mielialaansa. Siitä huolimatta tällä palstalla tosi harva v...

Vierailija

Mä ite ainakin oon ihan väsynyt, epäsosiaalinen, rasvanen ja sokerinen ruoka maistuu. Tunnistan itsessäni ainakin nämä kaikki syysmasennuksen oireet.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1445930821145.html

Kommentit (13)

Vierailija

Niin ja univaikeudet ja haluttomuuskin mätsää. Kun ei huvita, niin ei huvita.

Hyvä tietää, että näille oireille löytyi nimikin. Ap

Vierailija

Täällä yksi samanlainen. Aina syksyn tullen motivaatio kaikkeen lopahtaa, haluan nukkua koko ajan, syön hirveästi, saatan alkaa itkemään ihan turhista asioista jne... Sitten taas myöhemmin helpottaa.

Vierailija

Ei tarvitse valittaa kun ei tuo vuodenaika ole vaihtunut vielä mihinkään. Aurinko paistaa, kukat kukkii ja nurmikko kasvaa niin että joutuu kohta leikkaamaan sen. 

Vierailija

Ehkä syysmasennus ei ole niin paljon puhuttu asia kuin kaamosmasennus (joka jatkuu koko pimeän ajanjakson) tai kevätväsymys. Itselläni on syksy vaikeinta aikaa vuodesta, ei nyt mitään masennukseen asti menevää, mutta väsymystä nyt kuitenkin. Kunhan lumi tulee maahan, niin elämä taas kirkastuu. Tänäänkin oli jo melko valoisaa, kun oli maa kuurassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse valittaa kun ei tuo vuodenaika ole vaihtunut vielä mihinkään. Aurinko paistaa, kukat kukkii ja nurmikko kasvaa niin että joutuu kohta leikkaamaan sen. 

Missä päin näin? Meillä täällä päin on jo niin synkkää ja harmaata, että auringonpaiste tai pilkahduskin tuntuu luksukselta. Tänään aurinko taas pitkästä aikaa lämmitti niin ihanasti. Kyllä muuten heti mielikin piristyi tän ankeuden keskellä. O_o ap

Vierailija

Täällä saa kauheat haukut, jos ei kuulu siihen "sää on vain pukeutumiskysymys"-porukkaan. Jos ei pidä sateesta tai kylmästä, käsketään muuttaa muualle. Usein myös väitetään, että koska suomalaiset ovat asuneet tässä maailmankolkassa jo tuhansia vuosia, kaikkien pitäisi  olla jo sopeutunut (=rakastunut) tähän ilmastoon.

Miksi siis kovinkaan moni viitsisi valittaa täällä syys-/talvimasennusta?

Vierailija

Itselläni taas mieliala alkaa nousta syksyä kohden, kun lehdet putoavat ja pimenee. Keväällä tunnen oloni väsyneeksi ja kesällä olen suorastaan saamaton. Kotonakin pitäisin mieluiten aina verhoja ikkunan edessä, koska en pidä päivänvalosta.
Olen Suomimutantti...

Vierailija

Mä oon huomannut sen, että pitkään jatkukneet harmaat säät vetää mielen matalaksi. Pimeys väsyttää, tartten selkeesti enemmän unta kuin valoisaan aikaan mutta se nyt vielä menee. Pahinta on just se auringon puute, kun viikokaupalla on vaan harmaata. Märkyys ja kylmä ei myöskään auta asiaa - ja joo, osaan pukeutua sään mukaan mutta kun inhoan paksuja vaatteita niin eipä se nyt hirveesti auta.

Vierailija

No se on varmaan niin itsestäänselvyys suomalaisille että nyt tämä ankeus on taas täällä, ja maaliskuussa alkaa helpottaa, mitä sitä vatvoo kun sille ei mitään voi...

N21

Eihän tossa tarkoiteta pelkkää syysmasennusta vaan kaikkien vuodenaikojen vaihtelun vaikutusta mielialaan. Mun mielestä syys- ja kaamosmasennuksesta puhutaan paljon enemmän kuin kevätmasennuksesta. Ja tosiaan, se on niin itsestäänselvyys, niin ei siitä jaksa lätistä.

Itseeni en ole syksyn huomannut vaikuttavan. Toki inhoan kylmää ja märkää, mutta syksyn pimeys rauhoittaa. Syksy onkin mun lempivuodenaika. Värikkäät lehdet, hämärä ilta ja mullan tuoksu ovat ihania!

Keväällä puolestaan masennukseni syvenee. Yhtäkkiä on niin kirkasta, ettei ulos voi mennä ilman aurinkolaseja. Kaikki muut ihmiset herää horroksesta ja alkaa hääräämään. Aloittavat uusia harrastuksia, ulkoilevat ja tehopakkailevat koulussa ja töissä. Itse olen vielä talvimoodissa ja ahdistun muiden energisyydestä, mikä vie mua vain syvemmälle sängynpohjaan. Aurinko nousee joka päivä aikaisemmin kuin vaatimaan mua tehoilemaan.

Vierailija

En ole tuntenut masennusta ikinä. En vain ole sellainen. Tykkään pimeästä syksystä, talvesta, keväästä, kesästä, eivät ne mitenkään hetkauta mielialaani. Ehkä sitten kuulun niihin muutamaan prosenttiin, jotka eivät masennuksia jouda ja viitsi miettiä. Valitettavasti en oikein edes ymmärrä valittajia ja heitä ei ystäväpiirini kuulu varmaan ollenkaan tai en ainakaan ole huomannut. N39

Vierailija

En kyllä usko tuohon prosenttiin. Mahtaako olla joku amerikkalaistutkimus? Suomalaiset ovat tasaisen masentuneita koko ajan, harvalla siihen mitään vuodenaikavaihtelua tulee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä saa kauheat haukut, jos ei kuulu siihen "sää on vain pukeutumiskysymys"-porukkaan. Jos ei pidä sateesta tai kylmästä, käsketään muuttaa muualle. Usein myös väitetään, että koska suomalaiset ovat asuneet tässä maailmankolkassa jo tuhansia vuosia, kaikkien pitäisi  olla jo sopeutunut (=rakastunut) tähän ilmastoon.

Miksi siis kovinkaan moni viitsisi valittaa täällä syys-/talvimasennusta?

Minua ei syksyssä masenna sää, tykkään kaikista vuodenajoista. Se on tämä armoton pimeys mikä masentaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat