Sektiosta?
Minulla on yksi poika, syntyessään viittä vaille viisi kiloinen, olen nyt sitten miettinyt, että jos toista vauvaa suunnittelisi niin onkohan mahdollista saada sektio, jos tuleva vauvakin näyttäisi suurelta? Oys:ssa? Synnytys sujui ihan hyvin, en kerennyt saamaan mitään kipulääkkeitä, mutta oli se aika kauheaa ja nyt sitten hirvittää, jos alamme suunnittelemaan toista...
Kommentit (2)
heippa,
synnytin loppujen lopuksi sektiolla, koska lapsella alkoi happi loppua eikä kohdunsuu ollut tarpeeksi auki vielä.
synnytyksen jälkeen olin todella sairas (6 päivää sairaalassa). ei päässyt edes omin avuin sängystä ylös. lypsää piti seisoma-asennossa koska ei voinut taivuttaa vartaloa yhtään. syödä piti vaaka-asennossa tai seisten. haava oli erittäin kipeä, sehän ei ole vain se ulommainen arpi vaan ne kaksi (kolme?) muutakin leikkaushaavaa ihon alla. sektiossahan leikataan ihon lisäksi myös vatsanpeitteet jne. istumaan ei tosiaan pysty edes tyynyn kanssa, koska vartaloa ei pysty taivuttamaan haavojen takia lainkaan.
päällimmäisessä arvessa on myös kova hoitaminen (säännölliset suihkuttelut ja peittelyt sideharsotaitoksineen useasti päivässä). kaikki leikkausarvet ovat tulehdusherkkiä.
toisilla haavoista tulee ajan myötä siisti arpi, mutta suuri mahdollisuus on myös, että haavan päälle jää pieni " makkara" , kuten minulla (arpikudosta, ei ole mikään kaunokainen).
luonnollisesta synnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta. ja leikkauksessa on aina riskinsä, sekä äidin että lapsen kannalta. jos haluaa alkaa jumppaamaan raskauskiloja pois niin joutuu odottamaan melkoisen pitkän aikaa, pitkien vatsalihasten liikkeita ei tehdä leikkausarpien kanssa.
itselleni tuli leikkauksen jälkeen 3 eri tulehdusta joten söin muutaman kuukauden täyden lääkeannostuksen ja vasta 2,5 kk:n päästä huomasin ottavani ensimmäisen askeleen ilman järkyttävää, viiltävää kipua.
minulla oli tosi huono tuuri, eihän se aina noin hirveää ole tietenkään, mutta sektiota en ehkä valitsisi. toiset tosin toipuvat sektiosta tosi hyvin.
toisaalta jos lapsi on suuri niin (omani oli 4400g ja joskus mietin, että onneksi leikattiin ettei tullut vaurioita synnytyksessä) harkitsisin kyllä vakavasti sen takia, että tuntuu luonnottomalta kiskoa väkisin suurikokoista lasta ulos alakautta. niin monia vaurioita on tuttujen lapsille tullut kun on väkisin kiskottu ulos.
kannattaa lääkärin kanssa punnita tarkaan molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet.
jos valitset sektion niin kiva puoli siinä on se, että alapää ei repeä, lapselle ei tule vaurioita ja synnytys tapahtuu sillälailla hupsvaan :-) (lääkäri sanoi että tämä on nyt sitten se ponnistusvaihe ja yhtäkkiä vauva oli hänen sylissään.)
Sehän on suomessa tosi asia että kenenkään ei ole pakko synnyttää.Itse synnytin suunitellulla sektiolla.Kertoo tilanteen ja vaati sektiota, ja pysyy tiukkana päätöksessään.Kätilöt/neuvola tädit yrittävät käännyttää viimeiseen asti synnyttämään alateitse.Kun halusin sektion jouduin käymään ylimääräisellä sairaala käynnillä juttelemassa kätilön kanssa.Itse meinaan vaatia toisenkin lapsen synytyvän sektiolla.