Miksi työttömillä on aina joku syy mikseivät voi hakea avoita työpaikkaa?

Avoimia paikkoja

Mä en ymmärrä näitä nykyajan työttömiä, koska niillä on aina joku syys mikseivät voi hakea jotain noista lukuisista avoimista työpaikoista. Milloin työmatka on liian pitkä (yli 30 km), milloin työtehtävä ei ole juuri sellainen mistä on unelmoinut, milloin on ikäviä kokemuksia juuri kyseisenlaisesta työstä ja joiltakin aamuherääminen ei vain onnistu ja toisaalta eivät halua viettää iltojakaan töissä jne.

Minun nuoruudessa töihin mentiin kylläkin ihan rahan takia eikä toteuttamaan jotain epärealistista unelmaa. Siis hanttihommatkin kelpasi ja siinä sivussa sitten tarvittaessa haettiin parempaa työpaikkaa.

Työstä saa palkkaa, luottokelpoisuutta, kertyy vuosilomaa, eläkettä ja työkokemusta. Nuo ovat minun mielestä aika tärkeitä juttuja.

Onko se vaan niin, että työttömät eivät oikeasti halua mennä mihinkään työhön, koska nykyään tuet riittävät elämiseen?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tuo asenne kertoo enemmän sinun lähipiiristäsi. Minun työttömänä olevat tuttuni ovat eri maata.

Ongelma onkin se, että ne minun tuttuni vievät ne vähät työpaikat. Jos yhtä työpaikkaa kohtaan on sata hakijaa, niin 99 jää ilman, vaikka heillä olisi millainen asenne. Heiltäkö pitäisi viedä oikeus asuntoon ja ruokaan? Entä noiden 99 hakijan lapset? Skarppaa vähän...

Sekin on hyvä muistaa, että jos hakee sillä mentaliteetilla että lähtee kokeilmaan vaikka puhelinmyyntiä, niin voi helposti laittaa itsensä karenssiansaan. Työnantaja jos toteaa parin viikon jälkeen, että ottaakin jonkun toisen niistä parista sadasta hakijasta, niin olet yhtäkkiä tuloton. Mihin tahansa ei siis kannata hakea.

Asiota Tarkkaillut

Tämä on  sen tulosta että ihmisille toitotetaan itsensä toteutuksen ihannetta. Toteutappa itseäsi  matalalla palkalla tai ns. "hantti hommissa" sillä semmoisia ei ole edes olemassa -kunhan saat jotain vaivan palkaksi. Lisäksi voi olla ihmisiä, jotka ovat käyneet pitkän koulutuksen johonkin ammattiin ja eivät välttämättä tyytyisi esim. siivoojan töihin. Jos hän tyytyisi,miksi hä'n sitten ylipäätään kävi pitkän koulutuksen ja panosti oppimiseensa?yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, EK:n trolli on taas herännyt sorvin ääreen.

Saattaa olla myös Suomen yrittäjien tai Kokoomuksen. Mielenkiinnolla seurataan mitä hän tänään keksii. 

Vierailija

Ihmeellistä miten massatyöttömyyden aikana joku edes viitsii tehtailla noin noloja trolleja kuin ap. Pitäisköhän sun vähän laajentaa sitä sun tynnyrinreikää, sieltä vois muutenkin tulla vähän raikasta happea sun ummehtuneeseen kuplaan ja sullekin vähän parempi mieli.

Vierailija

Group attribution error

The biased belief that the characteristics of an individual group member are reflective of the group as a whole or the tendency to assume that group decision outcomes reflect the preferences of group members, even when information is available that clearly suggests otherwise.

Vierailija

No ei todellakaan ole AINA!

Muutenhan avoimiin paikkoihin ei tulisi työttömiltä hakemuksia lainkaan, vain työssä olevilta, opiskelijoilta ja muilta sellaisilta, jotka eivät ole työttömiä.

Vierailija

Työttömiä on noin 10 kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja ja niitä avoimia työpaikkoja hakee myös työttömyysuhan alla olevat ja työssä olevat.

Kai siinä voi olla vähän itsesuojeluvaistoa mukana, ei olla muka kovin aktiivisesti edes hakemassa töitä, niin siilloin ei tunnu niin pahalta kun ei tule valituksi töihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuo asenne kertoo enemmän sinun lähipiiristäsi. Minun työttömänä olevat tuttuni ovat eri maata.

Ongelma onkin se, että ne minun tuttuni vievät ne vähät työpaikat. Jos yhtä työpaikkaa kohtaan on sata hakijaa, niin 99 jää ilman, vaikka heillä olisi millainen asenne. Heiltäkö pitäisi viedä oikeus asuntoon ja ruokaan? Entä noiden 99 hakijan lapset? Skarppaa vähän...

Sekin on hyvä muistaa, että jos hakee sillä mentaliteetilla että lähtee kokeilmaan vaikka puhelinmyyntiä, niin voi helposti laittaa itsensä karenssiansaan. Työnantaja jos toteaa parin viikon jälkeen, että ottaakin jonkun toisen niistä parista sadasta hakijasta, niin olet yhtäkkiä tuloton. Mihin tahansa ei siis kannata hakea.

Muistan kun joku selitti tätä Ben Zyzkowiczille. Hän tulkitsi kommentin niin, että jos ei kannata tulojen menettämisen pelossa toimia, niin sehän juuri kertoo siitä, että ne tuet ovat liian anteliaat. Hän ei ymmärrä sitä, miksi pitäisi pitää hengissä ihmisiä, joita kukaan ei halua palkata. Ja kyse on siis kärkipoliitikosta, ei mistään av-trollista.

Ei empatiakykyä ja ihmiselämän arvostusta voi enää aikuiselle opettaa. Jotain on mennyt pahasti pieleen jo lapsena, eikä nämä ihmiset ymmärrä vaikka sitä miten heille selittäisi. Harmi vaan, että noin ajattelevat ihmiset äänestävät ahkerasti. Suomi saa siis jatkossakin nauttia empatiakyvyttömien politiikasta, jossa tosiasioita ei tunnusteta.

Vierailija

Ap on varmaan hallituksesta. Hänen mielestä olisi oikein hienoa jos jokaiseen työpaikkaan olisi se 500 000+ hakijaa. Suomessahan onkin nimenomaan pulaa työn_hakijoista_… vai olisiko työttömyys sitten kuitenkin jostain muusta kiinni?

Vierailija

Just katoin vapaita työpaikkoja. Oli opettajaa, lääkäriä ja hoitajaa. Harmi vaan, kun en ole kouluttautunut millekään noista aloista ja muilta paikkakunnilta en voi hakea töitä, kun olen tällä paikkakunnalla opiskelemassa ja mulla ei oo ees pyörää

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Just katoin vapaita työpaikkoja. Oli opettajaa, lääkäriä ja hoitajaa. Harmi vaan, kun en ole kouluttautunut millekään noista aloista ja muilta paikkakunnilta en voi hakea töitä, kun olen tällä paikkakunnalla opiskelemassa ja mulla ei oo ees pyörää

Eikun ap:n mielestä pitää mukisematta hakea ihan kaikkia paikkoja. Hän on omassa nuoruudessakin ollut ihan vastaavassa tilanteessa kuin nykynuoret ja tietää miten pitää toimia. Se on ihan vain epärealistista unelmaa, että voisi hakea semmoisia töitä mitä jopa pystyy tekemään. Ja jos et noita paikkoja saa niin sitten tuet pois.

Vierailija

Ei työpaikkaa saa jos ei ole työkokemusta tai koulutusta alalle.
Jos ei ole kokemusta siivoamisesta, ei kannata siivoajan paikkaa hakea. Monet kokee että siivous on juuri sellaista hanttihommaa jota kuka tahansa voi tehdä. Mutta niihinkin paikkoihin on kymmeniä hakijoita, joilla on siivoustaustaa. Mappi ö:hön lentää hakemukset joissa kokemusta tai koulutusta ei ole.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat