Opiskelen opettajaksi, en osaa matikkaa

Vierailija

Mulla on ollut aina ihan hirveästi ongelmia matikan kanssa. Nyt on ollut paljon hankaluuksia monialaisten matikan kanssa. Yritän kovasti, lasken paljon vapaa-ajalla yms. mutta pihalla olen silti.
Pärjäänkö tulevassa työelämässä opettajan oppaita käyttämällä vaikka en yläkoulun matikkaa juuri ymmärrä. Alakoulun matikka vielä sujuu.

Kommentit (10)

Vierailija

Opettajan oleellisin kyky on kyky kriittiseen ajatteluun ja analyysiin. Jos nämä eivät ole kunnossa, ei mikään matikka sitä pelasta. Valitettavasti monilla opettajilla ei ole kykyä kriittiseen ajatteluun ja analyysiin.

Vierailija

Erikoistu alkuopetukseen. Etköhän sinä vielä 1. ja 2. luokan matematiikan kanssa pärjää. Mutta en todellakaan toivo, että lapsilleni 5. tai 6. luokalla opettaa matikkaa joku, jolle yläkoulun matematiikka tuottaa ongelmia. 

Vierailija

Siis tarkoitatko, että peruskoulun matikka tuottaa jo vaikeuksia? Yritä hankkia tukiopetusta, et sä muuten osaa opettaa luokanopettajana. Onneksi mun lapsen koulussa matikkaa opetti aineenopettaja jo viidenneltä alkaen ( yhtenäiskoulu ).

Vierailija

Minulla oli sama tilanne kun opiskelin. Kyllä niillä oppailla pärjää ja asiat oppii ulkoa kun tarpeeksi monta vuotta opettaa. Oppilaani ovat aina pärjänneet hyvin, vaikka ope on tyhmä.

Alakoulun opena 15 vuotta

Vierailija

No, kyllä se oikeasti on ongelma, jos ei alakoulun matikkaa luokanope hallitse. Olen säälillä katsonut, kun vitosella ja kutosella jotkut opet kopioi opeoppaasta suoraan vastaukset selvästi tajuamatta itse niitä tehtäviä kunnolla. Matikka on tärkeä aine ja kumulatiivinen. Jos matikka ei suju, niin pysykää siellä nuorempien opettajana. Noin lähtökohtaisesti opettajan täytyy ymmärtää kunnolla opettamansa asia!

Vierailija

Todella kannattaa erikoistua esi- ja alkuopetukseen, kun siinä se ei niin haittaa. Olen joskus suorastaan järkyttynyt siitä, kuinka huonosti 6-luokkalaiset osasivat matematiikkaa. Epätoivoisena yritin sijaisopettajana yhden kevätlukukauden aikana korjata tilannetta, koska yksi niistä osaamattomista oppilaista oli minun lapseni.

Hyvä kun kuitenkin tiedostat ongelman! Kun opetat matematiikkaa sillä tavalla, että itsekin ymmärrät, myös oppilaat oppivat paremmin. Hyvin matematiikkaa osaavan ongelma voi olla päinvastainen, eli ei osaa opettaa huonommin oppiville siksi, että asiat ovat hänelle liian itsestään selviä.

Pahimmassa tapauksessa osaamaton opettaja vain kopioi opettajanopasta perustelematta, ja parhaat eli matemaattisesti lahjakkaimmat saavat huonot arvostelut siksi, että ajattelevat eri tavalla eikä opettaja sitä ymmärrä.

Vierailija

Opettajien ensimmäinen laskutoimitus:

5 vuotta opiskelua + kymmeniä tuhansia euroja veronmaksajien rahoja = 36 000 euroa palkkaa ja 3kk lomia vuodessa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Todella kannattaa erikoistua esi- ja alkuopetukseen, kun siinä se ei niin haittaa. Olen joskus suorastaan järkyttynyt siitä, kuinka huonosti 6-luokkalaiset osasivat matematiikkaa. Epätoivoisena yritin sijaisopettajana yhden kevätlukukauden aikana korjata tilannetta, koska yksi niistä osaamattomista oppilaista oli minun lapseni.

Hyvä kun kuitenkin tiedostat ongelman! Kun opetat matematiikkaa sillä tavalla, että itsekin ymmärrät, myös oppilaat oppivat paremmin. Hyvin matematiikkaa osaavan ongelma voi olla päinvastainen, eli ei osaa opettaa huonommin oppiville siksi, että asiat ovat hänelle liian itsestään selviä.

Pahimmassa tapauksessa osaamaton opettaja vain kopioi opettajanopasta perustelematta, ja parhaat eli matemaattisesti lahjakkaimmat saavat huonot arvostelut siksi, että ajattelevat eri tavalla eikä opettaja sitä ymmärrä.

Eli myönnät yhden lukukauden ihan oikeasti yrittäneesi, ja sen vain siksi että yksi oppilaista oli sinun lapsesi?

Vierailija

Juurikin tämän vuoksi pitäisi jo viimeistään viidenneltä luokalta siirtyä aineenopettajajärjestelmään!

Itse olen äikänopena todennut, että on todella vaikeaa saada oppilaita oppimaan pois kaikenlaista kummaa, mitä alakoulussa on opetettu. Luin kerran tutkimuksesta, jossa oli todettu, että suurin osa luokanopeopiskelijoista ei tiennyt, mikä on lause tai virke. Tämä kyllä näkyy. Noh, kielioppia on ehkä pystytty vetämään oppikirjan tehtävien avulla, mutta moni oppilaani ei ole saanut varsinaista (tekstien) kirjoittamisen opetusta alakoulussa lainkaan. Kirjallisuuden "opetuskin" on lähinnä sitä, että käsketään lukea jokin kirja. Peruskoulun äikän tunneista kuitenkin 80 prosenttia on luokanopettajien vastuulla.

Miten olet onnistunut pääsemään koulutukseen? Hakijoita on ainakin niin paljon, että luulisi olevan varaa valita riittävän lahjakkaat ihmiset.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat