Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä terveet elinvuotesi päättyivät? Eli milloin sait ensimmäisen kroonisen sairauden tai vamman?

Vierailija

"Suomessa sekä naisten että miesten ns. terveet elinvuodet päättyvät keskimäärin noin 57 vuoden iässä ollen huomattavasti matalampi kuin Euroopan alueella yleisesti (noin 63 vuotta)."

Minulla päättyi jo 30-vuotiaana eli selvästi keskimääräistä nuorempana (nivelreuma).

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa sekä naisten että miesten ns. terveet elinvuodet päättyvät keskimäärin noin 57 vuoden iässä ollen huomattavasti matalampi kuin Euroopan alueella yleisesti (noin 63 vuotta)."

Minulla päättyi jo 30-vuotiaana eli selvästi keskimääräistä nuorempana (nivelreuma).

On minullakin nivelreuma, mutta en itseäni silti sairaana pidä. Lääkkeillä ja ruokavaliolla olen täysin oireeton.

Vierailija

Mä en laske atooppista ihotuumaa tähän. Mulla 50 v, välilevy niskasta. Sitten tuli nikamansiirtymä selässä esiin ja sitten iski vaikea psoriasis.

Vierailija

55v. olen, ei vielä mitään sairautta. Mutta tilastollisesti tässä siis on kaksi tervettä vuotta jäljellä. :)

Olen hieman outo lintu näissä terveysasioissa. En ole käynyt lääkärillä sitten nuoruusvuosien (virtsatietulehdus) muuten kuin raskauksien yhteydessä. Hammaslääkärissä olen toki käynyt ja on kaksi paikattuakin hammasta. 

Minulla ei koskaan ole murtunut luuta, en ole sairastanut pikku nuhakuumeita enempää aikuisiällä, viisaudenhampaat ovat tallella ym. 

Olenkin ajatellut, ettei tällaista voi olla. Kohta iskee pitkälle levinnyt syöpä ja sitten se on menoa... Ikätoverit valittelevat jo vaikka mitä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä en laske atooppista ihotuumaa tähän. Mulla 50 v, välilevy niskasta. Sitten tuli nikamansiirtymä selässä esiin ja sitten iski vaikea psoriasis.

Mikset laske? Pahimmillaan koko iho voi olla pelkkää kutiavaa ja hilseilevää ihottumaa, josta valuvat veri ja visva... 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat