Lähihoitajat, tyhmä kysymys uudelta opiskelijalta

Vierailija

Ensimmäinen työssäoppiminen vanhusten parissa tulossa, ja meille ei ole ollenkaan opetettu kuinka vanhus käytetään suihkussa. Voisiko joku selostaa tämän ihan alusta alkaen etten ole ihan hoomoilasena siellä, koska luulisi että tämä asia opetettaisiin jo koulussa. Vuodepesut kyllä opeteltiin ja selitettiin. Käytetäänkö suihkussa hanskoja, pesulappuja? Kuulostaa varmaan tosi tyhmältä kysymykseltä mutta ei ole mitään kokemusta asiasta.

Kommentit (5)

Vierailija

Olen itsekin lähihoitajaopiskelija. Miksei työssäoppimassa asiaa voisi opetella työpaikalla? Ei kaikkea opetettakkaan koulussa. Työpaikalla oppii parhaiten tekemällä asiat käytännössä.

Vierailija

Töissä opit, tapoja on monia (lähinnä siirtoihin). Lavetilla, suihkutuolilla, pytyllä istuen jne. Ja sitten vaan suihkutellaan, hanskat käteen, essu ja kumpparit päälle ja pesulappujen tai henkilön oman pesusienen avulla pestään, aivan kuten pesisit itsesikin. Muista käyttää lämmintä vettä ja kuivata varpaan välit. :) Ei kaikkea tarvitse työssäoppimiseen mennessä, ja eri työpaikoilla ja asiakkailla on erilaiset käytännöt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Töissä opit, tapoja on monia (lähinnä siirtoihin). Lavetilla, suihkutuolilla, pytyllä istuen jne. Ja sitten vaan suihkutellaan, hanskat käteen, essu ja kumpparit päälle ja pesulappujen tai henkilön oman pesusienen avulla pestään, aivan kuten pesisit itsesikin. Muista käyttää lämmintä vettä ja kuivata varpaan välit. :) Ei kaikkea tarvitse työssäoppimiseen mennessä, ja eri työpaikoilla ja asiakkailla on erilaiset käytännöt.

Varpaiden välit ja tarvitse osata.... Näin siinä käy kun väsyneenä näpyttelee:) t. 2

Vierailija

Riipuu yksiköstä ja vanhuksesta.

Pyydä ensimmäisellä kerralla saada seurata miten se tapahtuu.

Periaatteessa samalla tavalla kuin peset itsesi; riisut/vanhus riisuutuu, siirtyy suihkuun, peseytyy/peset tai autat siinä missä vanhus ei suoriudu itse, huuhtelet, pidät vanhuksen lämpimänä, kynnsien leikkaainen on hyvä tehdä suihkun yhteydessä, autat pyyheen kanssa. Voidaan käyttää pesulappua tai monet haluaa käyttää esim. omaa pesusientä.

Vierailija

Ihan niin kuin pesisit itsesi. Osa asiakkaista ei pysty pesemään itseään ollenkaan, jolloin sinä peset joka paikasta. Osa taas pesee esim. ylävartalon etupuolen itse ja sinä autat muuten. Jotkut pesevät muuten itse, mutta autat hiusten, selän ja jalkojen pesussa. Yleensä asiakkailla on pesusieni (ainakin ryhmäkodeissa ym. kodinomaisissa paikoissa sekä omassa kotona asuvilla), joilla he haluavat itsensä pestävän. Suurin osa asiakkaista osaa kyllä kertoa, tai sitten joku hoitaja tietää, minkä verran kukin tarvitsee pesuissa apua. Älä auta liikaa, vaan anna asiakkaan tehdä itse se, mihin kykenee.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat