Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sinkku ja kuukauden ruokamenoni ovat melkein 400 euroa. Onko hirveän paljon ja vaikuttaako se merkittävästi jos alan tehdä ruokia itse?...

Vierailija

Olen hiljattain muuttanut ruokailutottumuksiani niin, että en enää osta lihavalmisteita kotiin. Noissa einesruuissa, jollaisen syön päivittäin, on useimmissa kyllä lihaa. Tällä hetkellä olen vain niin kiireinen (yritän saada yritystoimintaa vauhtiin jotta saisin hieman luotettavammat tulot jatkossa), että en ole ehtinyt edes ajatella ruuanlaittoa kotona.

Voisin varmaan kuitenkin alkaa tehdä ison annoksen jotain helppoa kotiruokaa noin 2 kertaa kuussa, jos sillä saisin selvää säästöä aikaan. Sen tulisi olla lihatonta mutta proteiinipitoista ja muutenkin ravitsevaa. Valmisruokiin menee tällä hetkellä noin satanen kuussa - yksi sellainen maksaa noin 3,4 euroa. Osaatteko ehdottaa hyviä ravintopitoisia ja helppotekoisia lihattomia ruokia, jotka tulevat selvästi halvemmaksi per annos?

Muita kalliita tuotteita ruokavaliossani ovat pähkinät, hedelmät, jäätelö, seitan ja tahini. Jäätelöhän noista on selvästi ravintoköyhää, mutta haluaisin pitää yhden asian, joka on pelkästään herkuttelua varten. Elämä on nyt riittävän raskasta ilmankin, että luovun kaikesta mielihyvää tuottavasta. Olen aiemmin ollut hirmuinen sokerisyöppö ja syönyt epäterveellisesti, joten olen tyytyväinen siihen mikä tilanne on nyt. Jos vedän liian tiukille itseni, en välttämättä pysy suunnitelmassa vaan repsahdan pysyvästi taas huonommalle ruokavaliolle. Nuo muut ovatkin sitten ruokavaliossani hyvästä syystä, eli ravintosisällön vuoksi.

Kiitos kommenteista jo etukäteen!

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Vaikkapa tarjouslohi uunikalana tai lohimedanjonkeina kasvisten kanssa on ravintorikas ja edullinen ateria. Nyt juurekset ovat hyviä, niitä kannattaa paistaa uunissa kalan kanssa. Teet ison kasan ja pakastat annoksina, n. 150g kalaa ja 200g kasviksia per annos.

Uskon että jos löydät itsellesi mieluisia ruokia, saisit ruokakulusi puolitettua helposti.

Vierailija

Hyi vittu. Vihaan ihmisiä jotka syö eineksiä. Jatkuvasti eineksiä syövä sinkku, noh, on varmasti niin ruma ja tyhmä ettei ihmekään että on sinkku...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyi vittu. Vihaan ihmisiä jotka syö eineksiä. Jatkuvasti eineksiä syövä sinkku, noh, on varmasti niin ruma ja tyhmä ettei ihmekään että on sinkku...

Viestistäsi päätellen olet ihan saatanan ruma ja tyhmä.

Vierailija

Hyvä neuvo ykköseltä, kiitos! Taitaa olla vielä niin helppotekoinenkin, että taidanpa suorastaan kokeilla heti seuraavan kauppareissun jälkeen.

ap

Vierailija

Ei ruuan tekeminen alusta loppuun itse sinkkutaloudessa tule välttämättä yhtään halvemmaksi kuin einesten syönti. Riippuu ihan siitä, mitä eineksiä syöt ja mitä ruokia tekisit itse, ja jaksaisitko sitten syödä sitä tekemääsi ruokaa kolme, neljä päivää peräkkäin. Itse en viitsi päivittäin mitään kääpiöannoksia valmistaa mutta en toisaalta halua syödä eilistäkään ruokaa. Niinpä syön eineksiä, jos joskus kotona jotain lämmintä ruokaa yleensä haluan. Normaalisti riittää voileivät illaksi, kun päivällä syö työpaikan ravintolassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hieman yläkanttiin kuulostaa ruokabudjettisi menevän. Minulla 250-300€/kk

Päättelen ikäsi ja sukupuolesi perusteella, että syöt jonkin verran tai paljon lihaa ja lihajalosteita?

ap

Vierailija

Ap, tuo kaksi kertaa ruokaa kuussa johtaa turhan yksipuoliseen ruokavalioon. Kyllästyt siihen pian. Tee mieluummin erilaisia mieleisiäsi ruokia muutaman annoksen verran, ja pakastimeen niistä sitten aina pari annosta.

Ja ruoan laadusta tinkimättä saat tuosta neljän sadan budjetistasi puolet pois. Aikaa siihen ruoanlaittoon kyllä menee, mutta kokkaaminen on ainakin minusta kivaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ruuan tekeminen alusta loppuun itse sinkkutaloudessa tule välttämättä yhtään halvemmaksi kuin einesten syönti. Riippuu ihan siitä, mitä eineksiä syöt ja mitä ruokia tekisit itse, ja jaksaisitko sitten syödä sitä tekemääsi ruokaa kolme, neljä päivää peräkkäin. Itse en viitsi päivittäin mitään kääpiöannoksia valmistaa mutta en toisaalta halua syödä eilistäkään ruokaa. Niinpä syön eineksiä, jos joskus kotona jotain lämmintä ruokaa yleensä haluan. Normaalisti riittää voileivät illaksi, kun päivällä syö työpaikan ravintolassa.

Niinpä. Mieluiten alkaisin tehdä sellaisia ruokia, joita voisi pakastaa valmiina annoksina ja jotka olisivat sitten vielä sulattamisen jälkeenkin hyvän makuisia. Toisaalta jaksan kyllä syödä samaakin ruokaa monta päivää peräkkäin, eli kunhan ruoka on sellainen joka säilyy jääkaapissa vaikkapa 5 päivää, voin hyvin syödä sitä sen 5 päivääkin putkeen. Avaintekijänä kummasakin tapauksessa olisi se, että ruoka maistuu hyvältä.

ap

Vierailija

Mies, minä, 8kk, 2v ja 6v; ruokalasku 400-500e (sisältäen vaipat, paperit, pesuaineet) 

Aika kalliisti syöt. Miten ois:

-munakas, toi lohi tosiaan;siitä saa kaikenlaista, erilaisia puuroja, makaronilaatikko lohella tai kanalla..

Kirjallisuutta käteen, ja opettelemaan, ei se vaikeaa ole kun alusta pääsee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo kaksi kertaa ruokaa kuussa johtaa turhan yksipuoliseen ruokavalioon. Kyllästyt siihen pian.

Kaksi kertaa kuussa on se, mihin voin kuvitella pystyväni nykyisessä elämäntilanteessani. Tuskinpa se yksipuolisempaa on kuin nykymeno, jossa syön pelkkiä valmisruokia joka päivä.

Olisiko sinulla ehdottaa jotakin mainitut kriteerit täyttävää ruokalajia?

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mies, minä, 8kk, 2v ja 6v; ruokalasku 400-500e (sisältäen vaipat, paperit, pesuaineet) 

Aika kalliisti syöt. Miten ois:

-munakas, toi lohi tosiaan;siitä saa kaikenlaista, erilaisia puuroja, makaronilaatikko lohella tai kanalla..

Kirjallisuutta käteen, ja opettelemaan, ei se vaikeaa ole kun alusta pääsee.

Tähän teidän budjettiinne pääseminen vaatii takuulla jo jatkuvaa ruuanlaittoa, jossa tähteitä hyödynnetään aktiivisesti jne. Ja halvan lihan käyttöä säännöllisesti.

ap

Vierailija

Meillä kahden opiskelijan taloudessa ruokamenot aika tarkkaan 70 e/viikko, sisältäen lämpimän päivällisen joka päivä. Kuukaudessa siis 280 e ruokaan + sen päälle yhteensä noin 50 e opiskelijalounaalla syömiseen. Mies käy minua enemmän kun on isoruokaisempi.

Eli aika hurjalta kuulostaa tuo 400 e viikossa yhdelle. Itsekään en kuitenkaan pihistele, lämmintä ruokaa laitan 2-3 krt/viikko parin päivän annoksen kerrallaan.

Vierailija

Uunilohi ei kyllä taida pakastamisesta pitää. Mieluummin pakasta se lohi raakana sopivina annospaloina ja sulata sen verran kuin yhteen ruokaan tarvit. 

Pakkaseen sopii paremmin esim kasvispihvit(esim kikherneitä ja porkkanaa, ohjeet googlella), papupata, linssimuhennos. Miksei erilaiset keitotkin esim kalakeitto. 

Kasviksia en alkaisi pakastamaan vaan käyttäisin mieluummin pakastevihanneksia jos et tuoreita ehdi laittaa. Pakasteessa on muutenkin paljon puolivalmisteita jotka on parempi vaihtoehto kuin einekset. Esim peruna+keittovihannekset, siihen lisäät vain esim kalaa, liemikuution ja mausteet niin saat vartissa valmiin keiton. Tai sit erilaiset wokkivihannepussit, paistat sen verran kuin kerralla syöt ja jätät loput pakkaseen. Wokin sekaan tofua ja vaikka pähkinöitä+mausteet (esim inkivääri, valkosipuli, hunaja, soijakastike) niin taas vartissa valmista.  

Vierailija

Meitä on kaksi aikuista talossa, ruokamenot ovat  130-200 e/kk/henkilö. 200 euron kuukausina ollaan siis oltu jo aika tuhlailevaisia.

Sun kannattaa varmaan googlailla halpoja kasvisruokia ja valita niistä sitten ne jotka tyydyttää sun vaatimukset ja makutottumukset, mutta neuvoisin esimerkiksi ostamaan ison padan ja tekemään siinä vihannespataa. Pilko esim. perunaa, bataattia ja porkkanaa kuorineen, kaada sekaan linssejä ja säilykepapuja ja tomaattimurskaa sekä pakasteparsakaalia (halvempaa kuin tuore ja valmiiksi pilkottua!) ja anna hautua. Mausta miten haluat. Sitten annostelet pakkaseen rasioihin. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat