Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö muut uskonnot herätät kristityissä epäilystä?

Vierailija

Uskovaiset tuppaavat aina uskomaan siihen uskontoon, joka vallitsee omassa kulttuurissaan. Aasiassa ja pohjois-Afrikassa (myös muualla) uskotaan pääasiassa johonkin muuhun kuin Jeesukseen. Heille kristinusko on aivan vieras asia. Eikö suomalainen kristitty koskaan ajattele, että ehkä tässä nyt mennäänn massan mukana ja uskotaan siihen jumalaan, mikä on yleisin käsitys jumalasta täällä päin maailmaa?

Kristinusko levisi Suomeen noin tuhat vuotta sitten. Kummasti ne ihmiset pärjäsivät ilman Jeesusta ennen sitäkin täällä pohjolassa. Moni ihminen maailmassa ei ole vieläkään edes kuullut Jeesuksesta, miksi Jumala pimittäisi tiedon itsestään heiltä?

Kommentit (9)

Vierailija

Ihmislaji on tuhansien vuosien kuluessa keksinyt tuhansia uskontoja ja satojatuhansia jumalia. On kaksi vaihtoehtoa: joko yksi niistä on totta, tai yksikään niistä ei ole totta. Jokaisen uskonnon tunnustaja tekee helpon valinnan: yksi eli minun uskoni on totta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihmislaji on tuhansien vuosien kuluessa keksinyt tuhansia uskontoja ja satojatuhansia jumalia. On kaksi vaihtoehtoa: joko yksi niistä on totta, tai yksikään niistä ei ole totta. Jokaisen uskonnon tunnustaja tekee helpon valinnan: yksi eli minun uskoni on totta!

No jaa, itse ajattelen että niissä kaiksisa on totuutta, mutta mikään niistä ei ole absoluuttinen totuus. Kaikki uskonnot syntyy ihmisen jumaluuden etsinnästä, ja uskon että kaikkien niiden piirissä on jotain myös löydetty. Mutta mikään uskonto ei ole löytänyt absoluuttista totuutta kaikesta, ja joka tapauksessa ne ovat vain "sormia jotka osoittavat kuuta", kuvauksia jostain sellaisesta joka ei ole millään kielellä kuvattavissa. Vain viittauksia, osoittimia, ei todellisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on kolmas vaihtoehto ja kaikki ovat oikeassa, jopa ateistit? Mistä sen tietää vaikka jumala onkin liian ovela, eikä ihminen pysty käsittämään hänen/sen motiivejaan? Tai sitten kaikki ovat väärässä, jopa ateistit?

Vierailija

Tätäkin asiaa olen joskus ajatellut, ja silti tullut siihen tulokseen että Jeesus on Jumalan Poika ja Jumala. Mikään ei ole saanut minua uskomaan toisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin asiaa olen joskus ajatellut, ja silti tullut siihen tulokseen että Jeesus on Jumalan Poika ja Jumala. Mikään ei ole saanut minua uskomaan toisin.

Siis sinä uskot kahteen jumalaan, itse Jumalaan ja Jumalan Poika-jumalaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kristittyjä on selvä enemmistö. Ehkä enemmistö on oikeassa.

Arviot kristittyjen määrästä liikkuvat välillä 2,1 - 2,4 miljardia maapallon 7 miljardista ihmisestä.

Vierailija

Kyllä olen miettinyt, ja tosi usein epäillyt Jumalan olemassaoloakin. Näen asian niin, että eri uskonnot on saman asian eri puolia. Itse etsin uskonnosta vastausta kysymykseen "miksi?", ja lohtua tuon kysymyksen herättämään ahdistukseen... Ehkä olen vähän yksinkertainen :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat