Mistä johtuu että tietyt ihmiset ovat työpaikan silmätikkuja?

Vierailija

Jos vaikkapa 5 työntekijää käyttäytyvät / tekevät töitä samalla tavalla, vain yksi heistä on se, jonka tekemisiä tarkkaillaan ja kritisoidaan?

Kommentit (15)

Vierailija

Enpä ole nähnyt samalla työpaikalla viittä ihmistä, joiden käyttäytymisessä, työnteossa, asenteessa tms. ei olisi mitään eroa.

Vierailija

Silmätikuksi joutuu yleensä se joka valittaa eniten, myöhästelee, on pomon kanssa eri mieltä asioista tai kritisoi ääneen työoloja tai pomoa.

Vierailija

Minä yrityksen johtajana kiinnitän ainoastaan ja vain huomiota noihin sairaslomalaisiin. Ei kerta kaikkiaan pinna kestä. Aina syyt löydetään, millä pistetään vaihtoon. Kyllähän minä tietysti esteetikkona hieman armoa suon parhaimman näköisille, mutta jos ei saikuttaminen lopu, tulee pitkä ja mojova potku persiille. Eikä tule ikävä.

Vierailija

Älykkäämmiltä vaaditaan enemmän. Mitä tyhmempi olet sitä enemmän saat laiskotella. Tapettiin hukkuvia harmaahiirulaisia ei huomaa kukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä yrityksen johtajana kiinnitän ainoastaan ja vain huomiota noihin sairaslomalaisiin. Ei kerta kaikkiaan pinna kestä. Aina syyt löydetään, millä pistetään vaihtoon. Kyllähän minä tietysti esteetikkona hieman armoa suon parhaimman näköisille, mutta jos ei saikuttaminen lopu, tulee pitkä ja mojova potku persiille. Eikä tule ikävä.

Vaikuttaako sairasloman syyt? Tiedätkö taustat?

Vierailija

Minulla oli kunnia päätyä silmätikuksi heti kun saavuin firmaan.

Muutamat (ne äänekkäimmät) työyhteisön jäsenet olivat halunneet työpaikan ystävälleen, mutta työnantaja palkkasikin minut.

Siitähän seurasi kaikenlaista dissaamista ja tauoilla silmienpyörittelyä ja huokailua jos yritin osallistua keskusteluun.

Lakkasin yrittämästä ja jätin menemättä taukotiloihin. Pidän nykyään taukoni työpisteeni ääressä.

Tervehdin kyllä työkavereita, joskus hekin saattavat tervehtiä minua jos sattuvat olemaan sillä päällä.

Ja nyt minä olen se paha epäsosiaalinen ilmapiirin pilaaja >:(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin jotkut on koulukisattuja. Huono tuuri työkavereiden suhteen.

Näin. Jostain syystä vaan henkilö ei sovi porukan henkilökemioihin, tai sitten vanhat työntekijät muuten vaan kaipaavat kiusattavaa. Itse jouduin yhdessä työpaikassa todella ikävän kiusaamisen uhriksi heti kun sinne menin, mutta en ole muualla joutunut, joten tuskin minussa sellaista perustavanlaatuista vikaa on, mikä sen aiheuttaisi. Siellä vaan tietyt keski-ikäiset naiset eivät voineet ensi näkemältä sietää minua.

Vierailija

Kaikesta kateellinen tai jopa luonnehäiriöinen on sellainen joka omaksi terapiakseen ottaa aina sen silmätikun, ja syitä voikin sitten olla monia, eli toinen voi olla fiksumpi, mukavampi, nätimpi, nuorempi tms. Ja koska osa ihmisistä menee lähes aina lauman mukana kehittymättä koskaan henkisesti sen ihmeemmin ja uskaltamatta mitään suoraselkäistä yksin (kuten vaikka jättää menemättä mukaan sairaaseen toimintaan, jopa nousta puolustamaan kohdetta!), on peesaajia miltei kaikkialla ainakin juuri sen verran että syntipukki-ilmiö saadaan aikaiseksi. Kiltteys yleensäkin ihmisessä on kuin magneetti tietynlaisille helvetistä tulleille kusipäille, vaikka kilttiluonteiset ihmiset ovat juuri niitä rakentavia niin työssä kuin muuallakin, harmittomiakin, kun eivät istu juoruamassa vajaaälyisiä juttuja toisista ja käytä työnantajan aikaa maailman pahentamiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta kateellinen tai jopa luonnehäiriöinen on sellainen joka omaksi terapiakseen ottaa aina sen silmätikun, ja syitä voikin sitten olla monia, eli toinen voi olla fiksumpi, mukavampi, nätimpi, nuorempi tms. Ja koska osa ihmisistä menee lähes aina lauman mukana kehittymättä koskaan henkisesti sen ihmeemmin ja uskaltamatta mitään suoraselkäistä yksin (kuten vaikka jättää menemättä mukaan sairaaseen toimintaan, jopa nousta puolustamaan kohdetta!), on peesaajia miltei kaikkialla ainakin juuri sen verran että syntipukki-ilmiö saadaan aikaiseksi. Kiltteys yleensäkin ihmisessä on kuin magneetti tietynlaisille helvetistä tulleille kusipäille, vaikka kilttiluonteiset ihmiset ovat juuri niitä rakentavia niin työssä kuin muuallakin, harmittomiakin, kun eivät istu juoruamassa vajaaälyisiä juttuja toisista ja käytä työnantajan aikaa maailman pahentamiseen.

Tää on niin totta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tee minulle palvelus ja käy kertomassa työkkäriin ja Kelan lääkäreille, että minä, joka olen kroonisesti sairas ja jatkuvasti saikulla ja parhainakin päivinä työkykyni on n. 40% terveen työkyvystä (kolmen vuoden kuntouttavan työtominnan perusteella saatu tulos), en ole henkilö jota kukaan haluaa palkata edes nätin pärstäni tai muodollisesti pätevän kroppani takia ja minut voisi siivota työttömyystilastoja rumentamasta eläkkeelle. Ihan syntymästäni asti ollut fyysinen vaiva jolle ei voi mitään. Mutta silti työkkäri ja kela määrittelevät minut työkykyiseksi, vaikka lista perusteineen mitä en voi tehdä, on 3 A4:sta pitkä. Eikä työkkärikään ole viiteentoista vuoteen löytänyt ensimmäistäkään työtä, mitä voisin tehdä ilman sairaalaan päätymistä, eivät edes ole tarjonneet koskaan mitään.

Itse aloitukseen minulla ei ole oikeastaan mitään kommentoitavaa. Anteeksi tämä asian ohi huutelu.

Vierailija

Niin paljon olisi kirveellä töitä, tässä oli nyt lähinnä kyse näistä sairaslomasurffareista, jotka etsivät mielekkäämpää tekemistä jostain muualta kuin työpaikalta firman piikkiin. Ei oikeasti sairaista, jotka vaan eivät pääse eläkkeelle, kun Eläkekassasta on rahat loppu.

Vierailija

Huomio kannattaakin kääntää niihin, jotka syntipukkeja haeskelevat. Tämän voi tehdä ihan ulkopuolinenkin mielenkiinnosta. Seurailkaapa heidän olemustaan ja olemistaan oikein urakalla vaikka kokonaisen vuoden ajan. Muistiinpanojakin saa tehdä, ja ne voidaan julkaista sitten av-palstalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin jotkut on koulukisattuja. Huono tuuri työkavereiden suhteen.

Näin. Jostain syystä vaan henkilö ei sovi porukan henkilökemioihin, tai sitten vanhat työntekijät muuten vaan kaipaavat kiusattavaa. Itse jouduin yhdessä työpaikassa todella ikävän kiusaamisen uhriksi heti kun sinne menin, mutta en ole muualla joutunut, joten tuskin minussa sellaista perustavanlaatuista vikaa on, mikä sen aiheuttaisi. Siellä vaan tietyt keski-ikäiset naiset eivät voineet ensi näkemältä sietää minua.

Sama kokemus. Johtopäätös: olin liian nuori ja kaunis. Tapahtui Tampereella muutamia vuosia sitten. Olin jo silloin aika vahva ja mielenkiinnolla seurasin omaa kiusaamista muutaman viikon ennen kuin lähdin pois. Laajan tuttavapiirin ansiosta sain kiusaajistakin mehukkaita asioita selville.. Yhden miehellä oli sivusuhde, ollut jo vuosia ja tämän pääkiusaajan poika oli tunnettu taipumuksestaan muksia naisia suutuksissaan, äidiltään oli kuulemma oppinut väkivaltaisen käytöksen. 

Kiusaajat olivat sellaisia keski-iän ylittäneitä naisia ja ilmeisesti silloinen nuoruuteni harmitti. Laiskojakin olivat ja tein kaikkien työt heidän istuessa taukohuoneessa. Kun olin tehnyt työt he saattoivat sanoa, että minun tulisi tarttua työhön rivakammin.

Opiskelin psykologiaa tuolloin, joten minusta oli mukava seurata tätä kiusaamisen etenemistä vaikkakin oli ikävää että olin itse uhri. Taustalla oli selvästi kateus nuoruuttani ja opiskelualaani kohtaan. Se ilmeni vähättelynä ja muiden ikäisteni vuolaana kehumisena minun aikanani ja sellaisina tokaisuina kuin "moni on työtön ja kaikki oudot lukutoukat sitä saakin työt", ja katse minuun.

Yleensä tällaisilla ihmisillä on jonkunlainen persoonallisuushäiriö taustalla. Jos kiusaaja on siis aikuinen. Näillä minun kiusaajillani oli hyvin raskaita taakkoja, pettämistä,väkivaltaa, alko-ongelmaa, syvää köyhyyttä ja vastaavia sosiaaliongelmia, niiden vuoksi oli helppo suhtautua kiusaamiseen oikein. Tänään säälin näitä naisia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat