Propral -lääke jännittämiseen
Onko täällä ko. lääkkeen käyttäjiä?
-Voiko lääkettä syödä liikaa?
-Kuinka paljon syöt lääkettä/päivä ja vahvuus?
-Kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttamaan ja kauanko teho kestää?
Kommentit (34)
Mullakin 40mg, käytin lähinnä koulussa jos oli esiintymisiä sekä nykyään mm. työhaastatteluissa ja muissa jännittävissä tilanteissa. Vähentää äänen tärinää ja punastelua mutta aiheuttaa mulla lievää huimausta ja hikoilua.
10 mg käytän siten, että otan tuntia ennen esiintymistä tai esim. työhaastattelua. Auttaa kyllä hyvin sydämen hakkaamiseen ja äänen tärinään, on ollut mulle oikea pelastus noita tilanteita varten.
Jännitystä kannattaa hoitaa rentoutuksella. Itse kävin hypnoterapeutilla 5 kertaa ja sain apua. Minulla ongelma nauretuksi joutumisen pelko. Pelkään puhua, kun luulen antavani tyhmän vaikutelman. Olen siis ylikriittinen. Lääkkeet eivät auta, mutta pieni viinilasi auttaa, ja eniten olen saanut apua hypnoterapeutilla käynneistä. Hän auttoi käymään läpi tilanteita, joita pelkään, ja pelko asettui sillä.
Tehoaa kyllä paniikkiin rauhoittamalla sykettä, mutta itse voin todella huonosti otettuani sitä erääseen liikunnalliseen tapaukseen mentyäni. Ei saa siis hengästyä yhtään, koska sydän ei jaksa nuorellakaan silloin tarpeeksi pumpata. Mutta hyvin harvoin käytettynä (toleranssi kasvaa ja nopeasti) esim. esiintymisjännitykseen tai treffeille ok. Erittäin vaarallinen liika-annoksena.
Niin, ja siis en ole 10 vuoteen sitä käyttänyt, ja nuorenakin vain muutaman kerran. Kuten joku ylempänä totesi, alentaa vaan sykettä, paniikin tunne ja henkinen tuska on aivan yhtä suurta. itselläni nyt lääkityksenä Voxra, hyvä ahdistukseen ja pelkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tehoaa tosi nopeasti, alle puoli tuntia. Voisin kuvitella, että sydän pysähtyy, jos ottaa liikaa. Noudata ohjeita! Syön itse vain tarvittaessa eli kerran pari per kk.
Mulle riittää neljännes 10 mirkrog/milig(sori en nyt muista vahvuutta)tabletista. Otan vain ehdottomassa tarpeessa ja auttaa hyvin.
Kokemusta 25 vuotta ko lääkkeestä.
10 mg otan yhden aina, kun tiedän, että on joku puhetilaisuus. Tapahtuu noin 2-4krt /kk . Näissä on hyvä puoli se, että pää ei mene sekaisin vaikka parikin ottais. Lennolle otan myös yhden , mut päälle 2kpl diapamia
Jossain oli juttua, että propral aiheuttaa joillekin hiusten ohenemista. Ootteko sellaista huomanneet?
Mulla hiukset on menny huonoon kuntoon, mutta syitä voi olla niin monia muitakin.
Propral 40 mg. Käytän erittäin harvoin (muutaman kerran vuodessa; viimeksi viikko sitten) ja auttaa erittäin hyvin esiintymisjännitykseen. Oli ihanaa olla äänessä aivan rentoutuneena ja sain sanottua sen mitä pitikin. Otin tabletin noin 45 min ennen esitystä. Lääkkeestä saattaa tulla vähän "höntti olo" ja en menisi sellaisena päivänä urheilemaan.
Lääkäri sanoi mulle vaan että vältä urheilua kun otat tabletin. En usko että hengenvaarallista olisi kuitenkaan.
mitään keskushermostoonvaikuttavia lääkkeitä en jännitykseen ala syömään. Propral toimii hyvin!
Mulla on 10mg ollut monta vuotta, otan pari kertaa viikossa ennaltaehkäisevästi. Minulla on paniikkihäiriö/ahdistushäiriö, joka on kyllä jo nykyään parempi. Kyllä se ainakin sykettä alentaa ja vähentää tärinää ja pystyin "jopa" pitämään esitelmiä sen avulla. Otan yleensä tunnin ennen lähtöä/tilannetta.
N26
Antakaa lisää asiallisia käyttökokemuksia. Itselläni aloitettiin 10mg tarvittaessa jännittämiseen...vuosia sitten sama lääke oli annostuksella 40mg x 1 tarvittaessa max. 2 x/pv + Diapam 10mg samaan vaivaan ja paniikkikohtauskin. En muista yhtään oliko Propralista hyötyä vai ei, mutta Diapam 10mg kyllä auttaa itse paniikkikohtaukseen ja siitä johtuviin oireisiin...paniikkihäiriöön syön nyt 100mg Sertralin aamuisin.
Onpa muilla isoja annoksia. Mä otan 10mg tabletista yleensä puolet tai 3/4 osaa. Auttaa jännittämiseen, joka mulla ilmenee sydämen tykytyksenä.