Sinä 35+ nainen! Pelkäätkö sairastuvasi rintasyöpään tai muuhun vakavaan sairauteen?

Vierailija

Itse en osaa asiaa pelätä, vaikka tiedostankin että asia on mahdollinen. Lähisuvussani on rintasyöpää. Tunnustelen rinnat kerran kuussa ja se saa riittää. Lähipiirissäni on myös tapauksia, joissa esim. suoni katkennut yhtäkkiä päästä, joten mikään tässä ei ole niin varmaa kuin jatkuva epävarmuus.

Kommentit (6)

Vierailija

En jaksa enää pelätä. Oli aika jolloin pelkäsin varsinkin äkkikuolemaa ihan hysteerisesit, juuri tuollaista tyyliin verisuoni katkeaa päästä. Pelotti iltaisin mennä nukkumaankin, kun ahdisti ajatus siitä että en ehkä aamulla herää, ja miten sitten kun olen yksinhuoltajakin, niin mitä käy lapselle jos kuolen omaan sänkyyni yöllä...

Mutta muutaman vuoden ahdistelun jälkeen väsyin kai enää ahdistumaan asiasta ja hyväksyin sen, että tosiaan, voin kuolla vaikka tänään, mutta ei sille murehtimisella mitään voi. Elän sitten vaan hetki kerrallaan miettimättä enää sitä, paljonko niitä hetkiä minulla ehkä on jäljellä. 

Vierailija

Kyllähän se vähän pelottaa, mutta ajoittain eikä todellakaan mitenkään sairaanloisesti. Äidillä on rintasyöpätausta. Itse töissä tk:n vuodeosastolla hoitajana ja hoidan syöpäpotilaita loppuun asti. Tieto lisää tuskaa. Kaikenmoisia kohtaloita on tullut nähtyä. Useita syöpätapauksiakin, jotka todettu jo vasta sitten, kun ei enää mitään tehtävissä. Vatsan ja gynen -alueen syövät on petollisia. Kasvavat ja jylläävät pitkälle ennen kuin oireilevat ja sitten enää ei mitään tehtävissä.

Vierailija

Sukurasitteita piisaa ja senpä vuoksi pelkäänkin, mutta sillä tavalla terveesti, ainakin noin niin kuin omasta mielestäni. Se pelko saa minut viettämään terveitä elämäntapoja. Syömään vihanneksia, urheilemaan ja huolehtimaan riittävästä levosta. Olen myös erittäin taipuvainen stressaamaan ja huolehtimaan turhista. Samainen pelko nostaa silloin päätään ja muistuttaa, ettei turhien sureminen ole ihmiselle hyväksi. Se myös muistuttaa minua nauttimaan jokaisesta päivästä, kun olen terve ja kaikki raajani toimivat.

Vierailija

En. Ei pelko auta mitenkään. Syöpää ei voi estää, ja kuolema on satavarma kaikkien kohdalla joka tapauksessa. 

Tietenkin toivon, että elän niin pitkään että lapset ehtii aikuisiksi ja oman elämänsä alkuun, ja jos sairastun niin kivut ja kärsimykset lopetetaan eikä anneta kitua, jos toivoa ei enää siinä vaiheessa ole. 

Vierailija

Osittain kyllä. Suvussa on rintasyöpätapauksia ja työpaikallakin niitä on useita. Tutkin rinnat kerran kuussa ja toivon etten mitään löydä. Elän muutenkin tavallisesti, sillä todellisuus on osoittanut, että ne erityisen terveetkään elintavat eivät välttämättä syövältä suojaa. Se tulee jos on tullakseen. Lääkäritkin sanovat syövän saamisen olevan tuuripeliä.

Itseltäni on löydetty melanooma ja se säikäytti. Se teki todeksi sen, että vakava sairaus voi tulla myös minulle. Ei vain toisille. Meistä jokainen on "jonkun toinen". Kun alkushokin jälkeen pääsin asian kanssa sinuiksi, olen yrittänyt pitää mielessä ajatuksen, että lähtö voi tulla koska vain. Vaikka tänään kello 16.30 kun ajelen töistä kotiin.

Kuoleman tuloa ei voi tietää etukäteen, pelossa ei kannata elää. Sillä siinä hukkaa elämänsä, sen ainoan mitä meillä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vähän pelottaa, mutta ajoittain eikä todellakaan mitenkään sairaanloisesti. Äidillä on rintasyöpätausta. Itse töissä tk:n vuodeosastolla hoitajana ja hoidan syöpäpotilaita loppuun asti. Tieto lisää tuskaa. Kaikenmoisia kohtaloita on tullut nähtyä. Useita syöpätapauksiakin, jotka todettu jo vasta sitten, kun ei enää mitään tehtävissä. Vatsan ja gynen -alueen syövät on petollisia. Kasvavat ja jylläävät pitkälle ennen kuin oireilevat ja sitten enää ei mitään tehtävissä.

Sinäkö taas? Etkö jo ole oppinut, että se on sairaalloisesti/sairaalloinen, eikä mikään "mato" = sairaan loinen???? Ja olet vielä hoitaja! Kyllä kuolisin nauruun, jos mulle tulisit puhumaan sairaanloisesta painosta vaikkapa, no eipä siinä yhdellä syövällä silloin olisi väliä. Toivottavasti ainakin pomosi puuttuu tuohon sairaanloisen käyttöön, nimittäin noloa se on.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat