Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lausutaanko Arto Nyberg Arto Naiböörg?

Vierailija

Vai Arto Naiberi?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aartu nyybäri, jos oikein haluaa lausua. 

Ja paskat. Arto lausutaan suomeksi Arto, ja sukunimi niin kuin itse lausuvat. Yleensä Nyybäri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aartu nyybäri, jos oikein haluaa lausua. 

Ja paskat. Arto lausutaan suomeksi Arto, ja sukunimi niin kuin itse lausuvat. Yleensä Nyybäri.

Ei kyllä se on ruotsalainen nimi ja pitää ääntää samalla kielellä koko nimi. Aartu, sama miten esimerkiksi Sari äänetään saari siten että i kiekaistaan lyhenä loppuun. 

Vierailija

Mikä on äidinkielesi? Eikö sinulle ole koskaan kerrottu, että suomen kielessä lausutaan niin kuin kirjoitetaan, myös nimet. Hupaisia ovat nämä ulkomaiden kuninkaalliset, joiden nimet "suomennetaan" ikään kuin esimerkiksi Ludvig olisi jotenkin suomalaisempi kuin se alkuperäinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikä on äidinkielesi? Eikö sinulle ole koskaan kerrottu, että suomen kielessä lausutaan niin kuin kirjoitetaan, myös nimet. Hupaisia ovat nämä ulkomaiden kuninkaalliset, joiden nimet "suomennetaan" ikään kuin esimerkiksi Ludvig olisi jotenkin suomalaisempi kuin se alkuperäinen.

ludvigejahan ei itse asiassa ole suomennettu (suomennos olisi varmaan joku Luukas tai Leevi tms.) vaan nimitys on omaksuttu suoraan saksalaisesta (hegeliläisestä) historiankirjoituksesta silloin kun se Suomessa kansallisen herätyksen aikaan oli kova sana ja muutnkin maailmassa kehityksen etunenässä. Kaarlet ja Kustaat, Jaakot ja Yrjöt sen sijaan on suomennettu ja kyllähän ne suomalaisemmilta kuulostavatkin kuin Carolukset ja Gustavukset tai edes Jamekset ja Jorit olisivat kuulostaneet.

Vierailija

Niibäri on oikea vastaus kysymykseen. Suomenkieliset sanovat yleensä y-äänteen liian veltosti, kun ei tarvitse tehdä yhtä isoa eroa y:n ja u:n kanssa, kuten ruotsin kielessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat