Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksut kaksinkertaistuvat
http://www.hs.fi/politiikka/a1446349236224
"
Hallitus esittää, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien maksujen enimmäismäärää korotetaan.
Enimmäismaksu 570 tunnin osalta nostettaisiin nykyisestä 60 eurosta 120 euroon ja 760 tunnin osalta nykyisestä 80 eurosta 160 euroon kuukaudessa."
Tämäpä taas oikein loistouutinen matalapalkka-alojen työntekijöiden lapsille. Kunta tuskin haluaa tulkita työssäkäyvän niin varattomaksi ettei peri maksuja lainkaan. Vaikka samalla nostavat muitakin maksuja niin, että pienipalkkainen yh saa toden teolla miettiä mistä rahat vuokraan ja ruokiin.
Kerhoissa ovat siis jatkossa hyväpalkkaiset ja työttömien lapset, muut veronmaksajat opettakoot lapsensa olemaan yksin kotona ja koulumatkoilla.
Kiitos Timo Soini, Sipilä ja Stubb
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä hittoon näitä kerhoja tarvitaan ja mikä niiden tarkoitus on? Minä kävin itse ala-asteeni vajaa 20 vuotta sitten, enkä minä ainakaan tuollaisissa kerhoissa käynyt.
maailmaa muuttuu. En haluaisi oman lapseni tulevan tyhjään kotiin koulusta 4-5 tunniksi. Se että sinulla ei ollut 20 vuotta sitten muuta mahdollisuutta, ei tarkoita sitä, ettetkö voisi avata silmiäsi tämän päivän lasten tarpeille.
Ei ne lasten tarpeet ole mihinkään muuttuneet. Päinvastoin nykyään heillä on varmasti paljon enemmän kivaa tekemistä kotonaan kuin itselläni silloin oli. Ainakin meidän koulusta kaikki lähtivät innoissaan kotiin ja kouluun jääminen jonkun iltapäiväkerhon takia olisi tuntunut rangaistukselta. En ainakaan itse kokenut kotiin tulemista minään ongelmana. Tein itselleni eväät ja katselin Jyrkiä telkkarista tai tein läksyjä. En minä kotona olemiseen tarvinnut vanhempien apua.
ei se välipala varmaan olekaan se ongelma. Läksyjä ei juuri eka- ja tokaluokkalaisilla ole, joten ne 4-5 tuntia menisi sujuvasti xboxin, kännyn, tietokoneen ja tv:n äärellä. Ja kun isä ja äiti tulee kotiin, kotona odottaa virikkeitä saanut koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaan aina ole kyse parista tunnista koulupäivän jälkeen, kai sen nyt pakon edessä pärjäisi ekaluokkalainenkin. Itsehän tulen töistä noin klo 19, ja ekaluokkalainen pääsee melkein joka päivä klo 12. Nyt on viiteen iltapäiväkerhossa, joten yksinoloa tulee melko inhimillinen määrä.
Ei tässä yksinhuoltaja kyllä enää kohta millään ilveellä pysty töissä käymään. Mutta sitähän nämä taitaa halutakin :(
Sitä tässä koko ajan halutaan. Naiset kotiin, töitä riittää miehille.
Tekee lapsia sen mukaan kuin rahkeet hoidon järjestämiseen riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on töissä mahdollisuus etätöihin, niin 7v ja 9v ei tartte ip-kerhoja.
hyvin harva työnantaja suhtautuu suopeasti etätöihin, jos niitä tehdään vain sitä varten, että lasten ei tarvitse olla keskenään kotona.
Jos lapsien hankkimisesta tehdään liian kallista, se on jossain vaiheessa kokonaan bye-bye suomalaiselle rodulle.
Vierailija kirjoitti:
Tai on mamu ja tekee lapsia niin paljon kuin ehtii. Kyllä sen joku maksaa.
Eikö huoltaja voi tehdä lyhyempää päivää, kun lapsi menee ekaluokalle? Siis samaan tapaan kuin alle kolmevuotiaan kanssa ja saa tukeakin, tai voihan sitä ottaa vaikka vuorotteluvapaan ekaluokan ajaksi. Sitten voi ihan itse valvoa lastaan kouluajan ulkopuolella ja huolehtia koulutien turvallisuudesta.
http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha
Vierailija kirjoitti:
Eikö huoltaja voi tehdä lyhyempää päivää, kun lapsi menee ekaluokalle? Siis samaan tapaan kuin alle kolmevuotiaan kanssa ja saa tukeakin, tai voihan sitä ottaa vaikka vuorotteluvapaan ekaluokan ajaksi. Sitten voi ihan itse valvoa lastaan kouluajan ulkopuolella ja huolehtia koulutien turvallisuudesta.
Vuorotteluvapaalle tuskin moni vanhempi pääsee, sillä vuorotteluvapaan pääsyehtoja tiukennetaan koko ajan. Tällä hetkellä työelämää pitää olla takana 16 vuotta, joka ei kyllä yleensä pienten lasten vanhempien (ainakaan äitien, jotka ovat olleet hoitovapaalla jne.) kohdalla täyty.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan käy niin ettei lapsia juurikaan tehdä, koska tulevaisuus on synkkä.
Se maksaa, joka käyttää. Olen yksinhuoltaja ja lapseni pärjäsin mainiosti ilman aamupäiväkerhoa ekan vuoden ja toisena vuotena ei enää halunnut iltapäiväkerhoon.
Yhden lapsen vanhempana minulla on varaa maksaa niistä asioista, joita lapseni tarvitsee. Minulla on varaa lapsen ratsastustunteihin, vaikka olenkin matalapalkka-alalla. Voin tinkiä jostakin muusta omilla valinnoillani... ei baari-iltoja, tupakointia, alkoholia :)
Vierailija kirjoitti:
Keikka- ja pätkäduuneissa nollasoppareilla ei todellakaan pidetä mitään osittaisia hoitovapaita. Siellä kun ei pidetä edes saikkua.
Vilkaiskaa joskus sieltä norsunluutornin ikkunasta ulos, tietäisitte edes vähän missä mennään.
Meidän kunnassamme maksu on 100 euroa. 60 % nousu hintaan... ihan hemmetin paljon. Jollain pitää tietysti mamut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ne lapset kuuluu hoitaa itse ;)
Tulee yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi, että minä, bruttona yli 5000 e/kk tienaava DI teen töitä ja maksan veroja enkä "hoida lapsiani itse". Työnjako on kuulunut alkeellisimpiinkin kulttuureihin ja talousjärjestelmiin ja on yhä paikallaan tänäkin päivänä.
No kannattaisikohan palkata lastenhoitaja? Sinulla varmaan on varaa maksaakin tuo tuplamaksu, nyt puhuttuunkin pienipalkkaisista. Pienipalkkaisten on varmaan parempi jäädä kotiin. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kaikkea maksaa. Minä en ainakaan ole valmis enää verovaroilla kustantamaan hyvinvointiyhteiskuntaa, koska tällähetkellä minunkin verorahoilla kustannetaan paljon sellaista joista en itse hyödy mitenkään ja haluaisin nekin rahat käyttää itsevalitsemaani hyvään. Suomen rahat ei vain riitä siihen, että kaikki kustannetaan.
Ei se vaan aina ole kyse parista tunnista koulupäivän jälkeen, kai sen nyt pakon edessä pärjäisi ekaluokkalainenkin. Itsehän tulen töistä noin klo 19, ja ekaluokkalainen pääsee melkein joka päivä klo 12. Nyt on viiteen iltapäiväkerhossa, joten yksinoloa tulee melko inhimillinen määrä.
Ei tässä yksinhuoltaja kyllä enää kohta millään ilveellä pysty töissä käymään. Mutta sitähän nämä taitaa halutakin :(