Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksut kaksinkertaistuvat

Vierailija
01.11.2015 |

http://www.hs.fi/politiikka/a1446349236224

"

Hallitus esittää, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien maksujen enimmäismäärää korotetaan.

Enimmäismaksu 570 tunnin osalta nostettaisiin nykyisestä 60 eurosta 120 euroon ja 760 tunnin osalta nykyisestä 80 eurosta 160 euroon kuukaudessa."

Tämäpä taas oikein loistouutinen matalapalkka-alojen työntekijöiden lapsille. Kunta tuskin haluaa tulkita työssäkäyvän niin varattomaksi ettei peri maksuja lainkaan. Vaikka samalla nostavat muitakin maksuja niin, että pienipalkkainen yh saa toden teolla miettiä mistä rahat vuokraan ja ruokiin. 

Kerhoissa ovat siis jatkossa hyväpalkkaiset ja työttömien lapset, muut veronmaksajat opettakoot lapsensa olemaan yksin kotona ja koulumatkoilla.

Kiitos Timo Soini, Sipilä ja Stubb

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankkivat vois ainoastaan saada mennä töihin päiväkoteihin, iltapäiväkerhoihin yms muihin mihin ne lapset hysätään :)

Vierailija
22/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mä ainakin maksoin tuon jo vuosia sitten. Ip- ja ap-kerho maksoi 150/ kk. Ja tästä on 8 vuotta. 

sekoitat varmaan nyt koulun jälkeen olevan ip-toiminnan ja esikoulun ohessa olevan iltapäivähidon. Iltapäivähoitomaksu ilmaisen esikoulun ohella on lähemmäs 200e/kk, mutta ip-toiminta, joka on tarkoitettu 1-2 luokkalaisille  on n. 100e/kk eli huomattavasti edullisempi tällä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusta ei paljoa kiinnosta alle kouluikäisten pakotettu yksinolo kotona, kun vanhemmat työssä. Vanhempien pitää itse järjestää asiansa niin, etteivät lapset jää heitteille heidän ollessaan työssä.

Vierailija
24/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkä hittoon näitä kerhoja tarvitaan ja mikä niiden tarkoitus on? Minä kävin itse ala-asteeni vajaa 20 vuotta sitten, enkä minä ainakaan tuollaisissa kerhoissa käynyt.

maailmaa muuttuu. En haluaisi oman lapseni tulevan tyhjään kotiin koulusta 4-5 tunniksi. Se että sinulla ei ollut 20 vuotta sitten muuta mahdollisuutta, ei tarkoita sitä, ettetkö voisi avata silmiäsi tämän päivän lasten tarpeille.

Ei ne lasten tarpeet ole mihinkään muuttuneet. Päinvastoin nykyään heillä on varmasti paljon enemmän kivaa tekemistä kotonaan kuin itselläni silloin oli. Ainakin meidän koulusta kaikki lähtivät innoissaan kotiin ja kouluun jääminen jonkun iltapäiväkerhon takia olisi tuntunut rangaistukselta. En ainakaan itse kokenut kotiin tulemista minään ongelmana. Tein itselleni eväät ja katselin Jyrkiä telkkarista tai tein läksyjä. En minä kotona olemiseen tarvinnut vanhempien apua.

Vierailija
25/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaisia kerhoja katsoo tarvitsevansa, niin saa niistä myös maksaa. Itse en tajua mitä hyötyä noista on. Normaalisti kehittynyt alakoululainen pärjää ilman kerhojakin. 

Vierailija
26/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä on mielenkiintoista kontekstisidonnaisuutta. Jos kuusivuotias on yksin kaukoliikenteen pysäkillä, niin kaikki huolestuvat. Jos taas päivittäin paikallisjunassa tai bussissa ravaamassa kodin ja koulun väliä, niin ketään ei kiinnosta. 

Pakko kyllä sanoa sekin, että monet asuinalueet ovat jo vähän arvaamattomia. Kun itse olin avainkaulanauhalapsena, saimme kulkea ihan missä tahansa, ei ollut hulluja kaahareita tai itsensäpaljastelijoita. Nyt ei kaupungissa uskalla edes aikuisena kulkea pimeällä. Vaikka tietty, jokainen saa päättää millainen se lapsen koulumatka on. Se vaan on harmillista, että koulujakin lakkautetaan ilman mitään ennakkovaroitusta. 

Vierailija
27/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden päästä ihmetellään kun lapsia on max 1/pariskunta...

Vierailija
28/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mä ainakin maksoin tuon jo vuosia sitten. Ip- ja ap-kerho maksoi 150/ kk. Ja tästä on 8 vuotta. 

sekoitat varmaan nyt koulun jälkeen olevan ip-toiminnan ja esikoulun ohessa olevan iltapäivähidon. Iltapäivähoitomaksu ilmaisen esikoulun ohella on lähemmäs 200e/kk, mutta ip-toiminta, joka on tarkoitettu 1-2 luokkalaisille  on n. 100e/kk eli huomattavasti edullisempi tällä hetkellä.

ei kun tuo oli koululaisen aamu - ja iltapäivähoito. Toki lapsi ei ollut joka aamu hoidossa, mutta kahtena aamuna ekalla.  Meillä esikoulun ip- hoito maksoi silloin140 e, ja kouluun mennessä hinta nousi. Kyseessä oli vanhempainyhdistyksen järjestämä hoito, kunta ei itä järjestänyt. Ei minua raha harmittanut, koska kerho oli hyvä ja monipuolista tekemistä lapsille ja useita ohjaajia. 

Vierailija
29/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asuttiin koulun vieressä melkein. Kuten moni muukin lapsiperhe. Hups: koulu olikin niin sisäilmaongelmainen että rakennus suljettiin. Koulu siirtyi 3 km päähän, turvaton ja stressaava on koulumatka lapsilla nyt.

Kaupungin päivähoito- ja koulutilojen kunto on katastrofaalinen. Antibiootit ja hengitystielääkkeet ym eivät paljon tämän kaupungin apteekeissa ehdi vanhenemaan. Lapset ja henkilökunta oireilevat:(

Vierailija
30/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kun tuo oli koululaisen aamu - ja iltapäivähoito. Toki lapsi ei ollut joka aamu hoidossa, mutta kahtena aamuna ekalla.  Meillä esikoulun ip- hoito maksoi silloin140 e, ja kouluun mennessä hinta nousi. Kyseessä oli vanhempainyhdistyksen järjestämä hoito, kunta ei itä järjestänyt. Ei minua raha harmittanut, koska kerho oli hyvä ja monipuolista tekemistä lapsille ja useita ohjaajia. 

No hyvinkin ap- ja ip-kerho yhteensä ovat 150 e/kk. Täällä ei järjestetä enää ap-kerhoa, mutta yksin ip-kerho on 80 euroa. Esikoisen aloittaessa koulunsa ap-kerhokin vielä järjestettiin ja silloin ap+ip tulivat maksamaan yhteensä jotain tuon 150e/kk. Samaa luokkaa olisi varmaan nytkin.

Vierailija
31/54 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin iltapäiväkerho maksoi 110 € jo 8 vuotta sitten. Esikoisen ollessa ekalla ja kuopuksen päivähoidossa, lasten hoitomaksu oli kalleimmillaan, kun päivähoidon sisarusale poistui.

Ei hajuakaan, mitä se on nyt, mutta missä saa 60 € iltapäiväkerhon?

Omamme olivat iltapäiväkerhossa koulun loppumisesta klo 16 saakka ja maksu 110 € vuonna 2006.

Vierailija
32/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ne lapset kuuluu hoitaa itse ;)

Eli pitäisi jättäytyä työttömäksi, että voi hoitaa lapsia? Vai kenties mennä aikakoneella takaisin siihen perhesuunnitteluhetkeen kun työtunnit riittivät hyvin elämiseen ja vuokra oli inhimillinen? 

Taidat olla hallituksesta itsekin. 

t. ap

No vuokra-asiat on kyllä hoidettavissa ihan vaikka muuttamisella. Muutat koulun viereen niin ratkeaa kaksi ongelmaa yhdellä iskulla! ;)

Kaikki eivät voi asua sen koulun vieressä;

Vierailija
33/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mahdollista tehdä osa-aikaista tai täyttä päivää. Jos teen osa-asikaista niin pienempi menee osa-aikaisella päiväkotipaikalla. En tiedä mitä uudet pk-maksut on mutta säästyypi ainakin se 100-150e. Vanhempaa ei tarvi laittaa iltapäiväkerhoon joten säästyy 160€. Eli kun en ihan mahdottomia tienaa niin ei varmaan alkaa houkuttaa tuo osa-aikainen. Samoihin ei tuolla pääse mutta ei ihan kamalan suuria eroja tule. Mitään eläkkeen kertymisiä ei kannata ajatella koska tuskimpa tullsan pääsemään eläkkeelle ikinä ja kos päästään niin tuskimpa mitään maksetaan. 

Vierailija
34/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ne lapset kuuluu hoitaa itse ;)

Epäilemättä tulevaisuudessa ihmiset tosiaan hoitavat lapset itse. Nimittäin työttöminä.

No näin minä teen. Lapset 2v, 4v ja 6v. Työttömänä on varma toimeentulo, vaikka niukkakin kun taas nollasopparilla pitää maksaa tarhamaksut vaikka työtunteja olisi nolla. Pelottavaa!

Vierailija
35/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä haluaa naiset takaisin kotiin niin riittää miehille töitä.

Vierailija
36/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihan aiheellista periä ip-hoidosta täysi korvaus. Samoin päiväkodit pitäisi olla saman vintaisia kuin on kuut. Lasten hankkiminen pitää suunnitella tarkoin siten, että on varaa maksaa hoito tai hoitaa itse. (Tai maksaa vaikka mummolle tms)

Koulutuksen pitää olla ilmaista, kun sitä ei voi itse vanhemmat hoitaa.

Vierailija
37/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilä haluaa naiset takaisin kotiin niin riittää miehille töitä.

Oikeasti haluan nähdä ruuhkan, joka syntyy kun miehet ryntäävät mm. lähäreiksi, laitoshuoltajiksi/siivoojiksi, sairaanhoitajiksi jne.

Vierailija
38/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on töissä mahdollisuus etätöihin, niin 7v ja 9v ei tartte ip-kerhoja.

Vierailija
39/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän ip-kerho tarjontaan tulee kilpailua ja valinnanvaraa yksityisten toimijoiden muodossa, kun maksu nousee. Olisi ihanteellista yhdistää lapsen harrastus iltapäiväkerhotoiminnan lomaan. Luulisi yksityiseltä puolelta löytyvän kiinnostusta esim. liikuntapainotteisen tai musiikkipainotteisen iltapäiväkerhon järjestämiseen. Tai miksei ip-kerho voisi painittua vaikkapa luonnontieteille tai partiotoimintaan. 

Partiosta en tiedä mutta noita kaikkia muita jo löytyykin. Vaikka se "harrastus" on kyllä todella pintapuolista kun lapsiryhmät ovat isoja... Ei vain ole mahdollista saada jokaista lasta jokaisena päivänä toimintatuokioihin koska esim. 25 lapsen ryhmä musiikkituokiossa ei ole kenellekään iloksi (ja tilat harvoin antavat myöten vaikkapa yhtä aikaa tapahtuvaan ohjattuun askarteluun koko porukalle).. Tavallista on että ohjaajat vetävät niitä tuokioita joka päivä, mutta yksittäinen lapsi pääsee tuokioon kerran viikossa.

terv. koulutettu vetäjä

Vierailija
40/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuoden päästä ihmetellään kun lapsia on max 1/pariskunta...

Mikä tähän on syynä, kerhomaksujen korotus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi