Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksut kaksinkertaistuvat

Vierailija

http://www.hs.fi/politiikka/a1446349236224

"

Hallitus esittää, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien maksujen enimmäismäärää korotetaan.

Enimmäismaksu 570 tunnin osalta nostettaisiin nykyisestä 60 eurosta 120 euroon ja 760 tunnin osalta nykyisestä 80 eurosta 160 euroon kuukaudessa."

Tämäpä taas oikein loistouutinen matalapalkka-alojen työntekijöiden lapsille. Kunta tuskin haluaa tulkita työssäkäyvän niin varattomaksi ettei peri maksuja lainkaan. Vaikka samalla nostavat muitakin maksuja niin, että pienipalkkainen yh saa toden teolla miettiä mistä rahat vuokraan ja ruokiin. 

Kerhoissa ovat siis jatkossa hyväpalkkaiset ja työttömien lapset, muut veronmaksajat opettakoot lapsensa olemaan yksin kotona ja koulumatkoilla.

Kiitos Timo Soini, Sipilä ja Stubb

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ne lapset kuuluu hoitaa itse ;)

Epäilemättä tulevaisuudessa ihmiset tosiaan hoitavat lapset itse. Nimittäin työttöminä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tulee yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi, että minä, bruttona yli 5000 e/kk tienaava DI teen töitä ja maksan veroja enkä "hoida lapsiani itse". Työnjako on kuulunut alkeellisimpiinkin kulttuureihin ja talousjärjestelmiin ja on yhä paikallaan tänäkin päivänä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi jättäytyä työttömäksi, että voi hoitaa lapsia? Vai kenties mennä aikakoneella takaisin siihen perhesuunnitteluhetkeen kun työtunnit riittivät hyvin elämiseen ja vuokra oli inhimillinen? 

Taidat olla hallituksesta itsekin. 

t. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi, että minä, bruttona yli 5000 e/kk tienaava DI teen töitä ja maksan veroja enkä "hoida lapsiani itse". Työnjako on kuulunut alkeellisimpiinkin kulttuureihin ja talousjärjestelmiin ja on yhä paikallaan tänäkin päivänä. 

Väärin. Sinun työsi voisi tehdä  joku työtön DI, jolloin sinä siirryt hänen sijastaan työttömäksi hoitamaan lapsia, jotka olet päättänyt hankkia ;)

Vierailija

Asiasta en tiedä, mutta anna kun arvaan. Työttömät, nistiäidit ja muut sossutapaukset saanevat nämäkin palvelut ilmaiseksi? Vi*tu mikä "veroparatiisi" tämä on työssäkäyvälle!!

Vierailija

No ei kyllä enää hinta ja laatu kohtaa. Meillä oli aivan ihanat ja osaavat ohjaajat, mutta ryhmä oli aivan liian iso. Molemmat lapset kävivät siellä ekan luokan syksyn ja sen jälkeen suorastaan rukoilivat, että saisivat tulla koulusta suoraan kotiin. Melu ja hässäkkä iltiksessä kävivät voimille.

Me tosin asumme ihan koulun vieressä. Aamupäivätoimintaa täällä ei ole, vaikka ekalla koulu alkoi välillä klo 11. Onneksi sain ekat viikot sovittua lasten aikaisemman eskarin kanssa, että saivat mennä sinne aamulla. Aamut olivat hankalampia kuin iltapäivät.

Nämäkin kerhot varmaan kohta säästetään pois kokonaisuudessaan ja palataan 70-80 -luvulle avainkaulalapsiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi jättäytyä työttömäksi, että voi hoitaa lapsia? Vai kenties mennä aikakoneella takaisin siihen perhesuunnitteluhetkeen kun työtunnit riittivät hyvin elämiseen ja vuokra oli inhimillinen? 

Taidat olla hallituksesta itsekin. 

t. ap

No vuokra-asiat on kyllä hoidettavissa ihan vaikka muuttamisella. Muutat koulun viereen niin ratkeaa kaksi ongelmaa yhdellä iskulla! ;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä enää hinta ja laatu kohtaa. Meillä oli aivan ihanat ja osaavat ohjaajat, mutta ryhmä oli aivan liian iso. Molemmat lapset kävivät siellä ekan luokan syksyn ja sen jälkeen suorastaan rukoilivat, että saisivat tulla koulusta suoraan kotiin. Melu ja hässäkkä iltiksessä kävivät voimille.

No en kyllä sanoisi että se kohtaa nytkään. Samassa, kahden luokkahuoneen kokoisessa tilassa on lapsia kolmen ohjaajan vastuulla melkein 50, ohjaajilla ei luultavasti ole minkäänlaista koulutusta yhtään mihinkään (ihan mukavia ovat kyllä, ei sillä), läksyjä tekevät jos lapsi jaksaa ja iltapäivällä melu oikeasti huumaa korvia kun lapsen sieltä hakee, kun samassa pienessä tilassa on käynnissä jalkapallopeli, palikoilla rakentelu, useampi korttipeli ja niin edelleen, on melua väistämättä ja lasten on pakko huutaa toisilleen tullakseen kuulluiksi. Herkkä ja hiljainen tyttö inhoaa sitä paikkaa ja yhdessä ollaankin sovittu, että joulun jälkeen iltis loppuu ja saa olla kotona, hätätilanteessa tietää mennä naapuriin jossa on lapsiaan kotona hoitava äiti. 

Vierailija

Mihinkä hittoon näitä kerhoja tarvitaan ja mikä niiden tarkoitus on? Minä kävin itse ala-asteeni vajaa 20 vuotta sitten, enkä minä ainakaan tuollaisissa kerhoissa käynyt.

Vierailija

20 miljoonaa säästetään tällä. Se menee suoraan juuri äsken korotettuun 90 miljoonan mamubisnes budjettiin.

Itse olette äänestäneet. Keskusta, kokoomus, SDP, kaikki vanhat valtapuolueet. Aivan varmasti oli tämä politiikka tiedossa.

Miksi äänestit? Ja jos et muka tiennyt, millä ihmeen perusteella valitsit ehdokkaasi? Stubbin kauniilla hymyllä vai?

Vierailija

Toivottavasti tähän ip-kerho tarjontaan tulee kilpailua ja valinnanvaraa yksityisten toimijoiden muodossa, kun maksu nousee. Olisi ihanteellista yhdistää lapsen harrastus iltapäiväkerhotoiminnan lomaan. Luulisi yksityiseltä puolelta löytyvän kiinnostusta esim. liikuntapainotteisen tai musiikkipainotteisen iltapäiväkerhon järjestämiseen. Tai miksei ip-kerho voisi painittua vaikkapa luonnontieteille tai partiotoimintaan. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat