Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis tiesittehän, että uudessa OPS:ssa matikasta häviää yksi tunti kuudennella luokalla?

Vierailija

Kun sinne tulee sitä ruotsia.

Kuudennella luokalla kuitenkin käydään murtolokuja, desimaalilukuja ja prosenttilaskentaa. Siis todellakin sitä elämässä tarvittavaa peruslaskutaitoa.

Kommentit (11)

Vierailija

Niin. Mitä tähän pitäisi sanoa.

Kansa äänesti. Piste.

Ehkä jonain päivänä äänestetään muutakin kuin vanhoja valtapuolueita, niin saadaan poliittiset lehmänkaupatkin (RKP ja pakkoruotsi) loppumaan. Mutta niin kauan kun kansa on idiootteja, niin saadaan idioottimaisia päätöksiä.

Minkäs sille mahtaa. Demokratia.

Vierailija

Voi luoja ap! Oletko luokanopettaja? Mä häpeän sua, jos olet. Seuraisit vähän ympäristöäsi, niin olisit paremmin kartalla. Matematiikkaa lisätään yksi viikkotunti yläkouluun, joten kokonaismäärä peruskoulussa pysyy samana. Eli mitään menetystä ei tule ja hyväkin, että kutoselta otetaan pois matikkaa. Sen verran huonoa on monille luokanopettajille matikan ainehallinta jo tuossa vaiheessa...

Vierailija

Minä luulen myös, että matikan tuntien siirtäminen aineopettajien vastuulle on ihan fiksu idea. Itselläkin oli hyvä ope ala-asteella, mutta matikka oli hänen heikoin alueensa. Varsinkin me, jotka olimme hyviä matikassa, tylsistyimme ja teimme salaa kirjan tehtävät etukäteen ja sitten hankasimme pois. 

Vierailija

Matikasta oppitunti ruotsiin? Tosi järkevää. Pitää varautua tulevaisuuteen kun suomi on natossa yhdessä ruotsin kanssa joten tulevat varusmiehet osaavat totella ruotsalaiskenraalien käskyjä.

Ruotsin lisäoppitunnit on siis todellisuudessa yksi askel lisää suomen natoon viemiseksi.

Vierailija

Kolmonen, älä johda harhaan. Matikkaa lisätään ysiluokalle (vain siis ysiluokalle) yksi viikkotunti. Moni voisi tuosta kuvitella, että matikkaa lisätään enemmänkin. Tuo yksi tunti tulee todella tarpeeseen, oppisisällöt ovat niin laajat ja vaikeat. Mutta mun mielestä olisi tärkeämpää kehittyä peruslaskuissa ihan rutiinilaskijaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen, älä johda harhaan. Matikkaa lisätään ysiluokalle (vain siis ysiluokalle) yksi viikkotunti. Moni voisi tuosta kuvitella, että matikkaa lisätään enemmänkin. Tuo yksi tunti tulee todella tarpeeseen, oppisisällöt ovat niin laajat ja vaikeat. Mutta mun mielestä olisi tärkeämpää kehittyä peruslaskuissa ihan rutiinilaskijaksi.

En ole 3, mutta siis eihän sitä kutoselta poislähtevän tunnin sisältöä jätetä käsittelemättä, vaan sisältö siirtyy myöhempään. Eli seiskaluokalla aineopettajan johdolla opetellaan niitä asioita, joita olisi käyty jo kutosella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen, älä johda harhaan. Matikkaa lisätään ysiluokalle (vain siis ysiluokalle) yksi viikkotunti. Moni voisi tuosta kuvitella, että matikkaa lisätään enemmänkin. Tuo yksi tunti tulee todella tarpeeseen, oppisisällöt ovat niin laajat ja vaikeat. Mutta mun mielestä olisi tärkeämpää kehittyä peruslaskuissa ihan rutiinilaskijaksi.

En ole 3, mutta siis eihän sitä kutoselta poislähtevän tunnin sisältöä jätetä käsittelemättä, vaan sisältö siirtyy myöhempään. Eli seiskaluokalla aineopettajan johdolla opetellaan niitä asioita, joita olisi käyty jo kutosella.

Tääkään ei ole hyvä, koska jokainen luokkataso, myös seiskaluokka, on ahdettu todella täyteen opiskeltavaa. Nytkin valitettavasti käy usein niin, että seiskan jotkut asiat jäävät opettamatta. Siis niitten asioitten siirtämisellä on hintansa. Varsinkin kun matikassa pitäisi nyt sitten ottaa vielä lisäksi TVT:tä. Koodaamista, ecxeliä, ties mitä nyt kukin sen ajattelee olevan.

Kestämätön yhtälö.

Ja muuten, kuka luokanopettaja on niin onneton, että KUUDENNEN luokan matematiikka on liian vaikeaa??? Käsittämätöntä. Kaksitoistavuotiaiden matikkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen, älä johda harhaan. Matikkaa lisätään ysiluokalle (vain siis ysiluokalle) yksi viikkotunti. Moni voisi tuosta kuvitella, että matikkaa lisätään enemmänkin. Tuo yksi tunti tulee todella tarpeeseen, oppisisällöt ovat niin laajat ja vaikeat. Mutta mun mielestä olisi tärkeämpää kehittyä peruslaskuissa ihan rutiinilaskijaksi.

En ole 3, mutta siis eihän sitä kutoselta poislähtevän tunnin sisältöä jätetä käsittelemättä, vaan sisältö siirtyy myöhempään. Eli seiskaluokalla aineopettajan johdolla opetellaan niitä asioita, joita olisi käyty jo kutosella.

Tääkään ei ole hyvä, koska jokainen luokkataso, myös seiskaluokka, on ahdettu todella täyteen opiskeltavaa. Nytkin valitettavasti käy usein niin, että seiskan jotkut asiat jäävät opettamatta. Siis niitten asioitten siirtämisellä on hintansa. Varsinkin kun matikassa pitäisi nyt sitten ottaa vielä lisäksi TVT:tä. Koodaamista, ecxeliä, ties mitä nyt kukin sen ajattelee olevan.

Kestämätön yhtälö.

Ja muuten, kuka luokanopettaja on niin onneton, että KUUDENNEN luokan matematiikka on liian vaikeaa??? Käsittämätöntä. Kaksitoistavuotiaiden matikkaa.

Seiskaluokalla todella tuntimäärä ei lisääntynyt, joten osa ennen seiskaluokalla opetettavista asioista siirtyykin kasiluokalle. Osa kasiluokan opetussisällöstä siirtyy ysiluokalle, ja DADAA, siellä onkin se ylimääräinen kurssi (viikkotunti), jonka aikana saadaan lopulta "kiinni" vanhan tuntijärjestyksen mukaiset oppisisällöt.

Kenenkään ei tämän uudistuksen seurauksena pitäisi oppia yhtään vähemmän matematiikkaa.

Sitten tuohon opettamiskysymykseen. Matematiikka kuuluu niihin aineisiin, joissa useilla oppilailla on erityisvaikeuksia. Luokanopettajan koulutukseen kuuluu toki oppimisvaikeuksista tietäminen, mutta ei yhtä paljon ainekohtaisia erityisyyksiä - tietenkään, koska luokanope opettaa useimpia aineita. Aineenopettajan perehtyvät tarkemmin juuri omien opetettavien aineiden oppimiseen liittyviin seikkoihin.

Opettaminen on jotain ihan muuta kuin sitä, että ite handlaa opetettavan aineen sisällön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mietin sitä, mistä otetaa pois, että saadaan kouluun 5 tuntia liikuntaa viikossa kaikille luokille.

Mielestäni olisi fiksumpaa saada lisää liikunnallisuutta pitkin koulupäiviä. Liikuntaa voidaan lisätä ohjatusti välitunneille ja muiden aineiden opettamisen yhteyteen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat