Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkuveli tai -sisko jätetään isosisaruksen vastuulle?

Vierailija

Onko tällaista oikeasti paljon päihdeperheissä tai muuten ongelmaisissa perheissä, että ihan pieni lapsi jätetään isomman sisaruksen hoidettavaksi, kun itse heilutaan baarissa tms. Vaikka isompikin lapsi olisi vasta ihan pieni?

Tuli tuosta Facebookin sos-lapsikylä-mainosvideosta mieleen, jossa 8-vuotias pikkutyttö hoiti 1-2-vuotiasta pikkuveljeään yksin kotona - laittoi ruokaa, vei puistoon, laittoi nukkumaan jne. Tuli paha mieli..

Kommentit (15)

Vierailija

MInä olin aikoinaan tuo 8v. Vanhemmat ei ryypänneet, ei viettäneet huonoa elämää, ei olleet mielenterveyspotilaita. Tuo oli aikoinaan ihan normaalia sisaruksista huolehtimista, minulla ei tietenkään jokapäiväistä. Olemme edelleen siskon kanssa hyvin läheisiä. Äiti ja isä antoivat minun hoitaa pikkusiskoa, ohjasivat ja neuvoivat. Ja minä olin käsittämättömän ylpeä siitä, että sain hoitaa. Nykyisin on kamalaa, jos sisarukset tekee jotain yhdessä.

Vierailija

70-luvulla oltiin siskon kanssa 5- ja 6-vuotiaat, kun hoidettiin öisin vauvaveljeä, kun äiti ja isä meni tansseihin - ja ryyppäämään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

MInä olin aikoinaan tuo 8v. Vanhemmat ei ryypänneet, ei viettäneet huonoa elämää, ei olleet mielenterveyspotilaita. Tuo oli aikoinaan ihan normaalia sisaruksista huolehtimista, minulla ei tietenkään jokapäiväistä. Olemme edelleen siskon kanssa hyvin läheisiä. Äiti ja isä antoivat minun hoitaa pikkusiskoa, ohjasivat ja neuvoivat. Ja minä olin käsittämättömän ylpeä siitä, että sain hoitaa. Nykyisin on kamalaa, jos sisarukset tekee jotain yhdessä.

aivan eri asia auttaa äitiä ja saada opastusta pienen hoitoon kuin että jätetään yksin toistuvasti vastuuseen pienistä, vaikka kyseessä on ihan lapsi. Hyvä, että koit tuon toimintamallin hyväksi, mutta aloittaja tarkoitti toisenlaista tilannetta.

Vierailija

Päihdeperheissä arkipäivää. Kyllä minunkin lapseni ovat niin edistyksellisiä että jos laitan 1v:n päiväunille kun esikoinen tulee koulusta (8v) ja lähden käyttämään keskimmäistä hammaslääkärissä ( menee n. 1h) niin ei mitään ongelmaa. Vaikka 1v heräisi niin 8v pärjää jo hyvin, ruokaa on tarjolla ja vaippakin vaihdetaan seisaaltaan. Mutta tosiaan alkkisperheissä voi olla että 10v hoitaa vauvaa ja taaperoita, jääkaappi on tyhjä, vanhempia ei ole missään tai ovat sammuneet. Kamalaa.

Vierailija

Päihdeperheessä on ihan normaalia sekin, että lapset jätetään yksin lukkojen taakse lastenhuoneeseen, kun vanhemmat lähtevät hoitamaan parisuhdettaan lähiräkälään.

Vierailija

Minä. Olin 10v kun vanhemmat erosivat. Olin jo siihen mennessä huolehtinut siskosta ja yrittänyt suojella häntä vanhempien tappeluilta jne.

Sitten kun vanhemmat erosivat,muutettiin mutsin kanssa toiseen kaupunkiin. No mutsi rupesi ryyppäämään ja häntä näkyi harvoin kotona,oli jopa viikkoja kun hän ei käynyt kotona. Minä sitten huolehdin siskosta,yritin keksiä milloin mitäkin syötävää (jota lopulta ei enää ollut kun kaikki syöty). Sitten tuli mutsille ukko kuvioihin,baareissa istuminen siirtyi kotiin jne.. mutta sen jälkeenkin olen siskosta huolehtinut. Pikku äiti olen ollut ikäni.

tämä 90-luvulla

Vierailija

Minä olen 70-luvun lapsi ja nuorin sisarusparvesta. Ihan normaalia oli jättää minut välillä isosiskojen hoidettavaksi - tosin viinaa vanhemmat eivät juoneet tippaakaan eli ei johtunut baarireissuista. Tämä siis aikana, jolloin ei ollut edes kännyköitä. Meillä oli kivaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä. Olin 10v kun vanhemmat erosivat. Olin jo siihen mennessä huolehtinut siskosta ja yrittänyt suojella häntä vanhempien tappeluilta jne.

Sitten kun vanhemmat erosivat,muutettiin mutsin kanssa toiseen kaupunkiin. No mutsi rupesi ryyppäämään ja häntä näkyi harvoin kotona,oli jopa viikkoja kun hän ei käynyt kotona. Minä sitten huolehdin siskosta,yritin keksiä milloin mitäkin syötävää (jota lopulta ei enää ollut kun kaikki syöty). Sitten tuli mutsille ukko kuvioihin,baareissa istuminen siirtyi kotiin jne.. mutta sen jälkeenkin olen siskosta huolehtinut. Pikku äiti olen ollut ikäni.

tämä 90-luvulla

voi kamala..miten voit nykyisin? Entä siskosi? Miten keksit teille ruokaa silloin kun kaikki oli lopussa? Eikö koulussa puututtu asiaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Päihdeperheessä on ihan normaalia sekin, että lapset jätetään yksin lukkojen taakse lastenhuoneeseen, kun vanhemmat lähtevät hoitamaan parisuhdettaan lähiräkälään.

mistä tiedät?

Vierailija

Minut jätettiin 70-luvulla hoitamaan pikkusiskoani, joka oli vauva, kun vanhemmat lähtivät juhlimaan. Olin neljävuotias, eikä äiti tai isä ollut kertonut edes lähtevänsä ulos. Heräsin yöllä kun pikkusisko itki ja etsin äitiä ihan paniikissa. Muistan vieläkin sen avuttomuuden tunteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Päihdeperheissä arkipäivää. Kyllä minunkin lapseni ovat niin edistyksellisiä että jos laitan 1v:n päiväunille kun esikoinen tulee koulusta (8v) ja lähden käyttämään keskimmäistä hammaslääkärissä ( menee n. 1h) niin ei mitään ongelmaa. Vaikka 1v heräisi niin 8v pärjää jo hyvin, ruokaa on tarjolla ja vaippakin vaihdetaan seisaaltaan. Mutta tosiaan alkkisperheissä voi olla että 10v hoitaa vauvaa ja taaperoita, jääkaappi on tyhjä, vanhempia ei ole missään tai ovat sammuneet. Kamalaa.

Haukut päihdeperheitä heitteillejätöstä ja teet itse samoin? Ei 8v ole valmis ottamaan toisen henkeä vastuulleen, kuulostaa ihan yhtä pahalta kuin näiden mainitsemiesi "alkkisperheiden" käytös.

Vierailija

Onhan noita, paitsi päihdeperheissä niin usein myös vl-perheissä, joissa etenkin vanhimmat tytöt joutuvat monesti pikkusisarten hoitajiksi jo kuusivuotiaana..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat