Kumman teet ensin, kysyt lomaa pomolta vai varaat matkan?

Vierailija

Miten teidän töissä tämä toimii? Saatko varata hiihtolomareissun tai etelänmatkan tiettyyn ajankohtaan kysymättä ensin pomolta, voitko olla lomalla tuolloin? Matkat kun pitää usein varata puoli vuotta etukäteen, ellei ole kyseessä 1-2 hengen äkkilähtö milloin tahansa. Pomo taas ei osaa varmaankaan sanoa niin paljon etukäteen, voiko lomalle lähteä.

Mä olen saanut loman, jos olen matkan varannut, mutta olen kuullut nihkeämmistäkin pomoista.

Kertokaapa esimerkkejä, miten teillä muilla työssäkäyvillä lomien suunnittelu sujunut.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Varaan matkan ensin, mutta meillä on muutenkin vähän sellainen systeemi, että työntekijä itse tietää parhaiten, milloin lomaa voi pitää. Muutama sesonkiaika vuoteen mahtuu, jolloin ei tulisi mieleenkään lomailla + kesälomat sovitaan yhdessä, mutta muuten voi aika vapaasti itse valita lomaviikkonsa. 

Varsinkin lentojen varaamisen kannalta on kiva, että matkan voi varata kysymättä lomaa ensin eikä tarvitse yrittää löytää halpoja lentoja etukäteen sovituille päiville.

Vierailija

Varaan matkat ja ilmoitan työpaikalle koska aion olla lomalla. Meillä saa olla periaatteessa koska haluaa, kunhan katsoo että omat työt on sillä mallilla ettei poissaolo haittaa.

Vierailija

Jos loman haluaa varmasti saada tiettynä ajankohta siitä pitää ilmoittaa mielellään se väh. puolivuotta aikaisemmin. Yleensä loma on kuitenkin järjestynyt huomattavasti lyhemmälläkin varoitusajalla.

Vierailija

Varaan matkan ensin. Mutta teen sellaista työtä, jossa ei niin ole väliä että koska sen työnsä tekee, kunhan tekee. Ja muiden työntekijöiden työtaakkaan ei vaikuta se, milloin muut lomailee.

Vierailija

Meillä anotaan lomat kaksi kertaa vuodessa hyvissä ajoin. Eli maaliskuussa kesälomat (touko-syyskyy) ja elokuussa talvilomat (loka-huhtikuu). Sitten jos haluaa jonkun tietyn viikonlopun vapaata, pitää olla kysymässä viimeistään puoltoista viikkoa ennen sen listan tekoa, johon kyseinen vkl osuu. Eli, ensin anotaan loma tai muu vapaa ja sitten vasta varataan matka. Olen kerran riskillä ostanut halvat junaliput yhdelle viikonlopulle ja vasta jälkeen päin pyytänyt vapaata, onnistui onneksi.

Vierailija

Kysyn ensin. Lomaa ei ole pakko myöntää toivottuna ajankohtana, meillä pyritään käyttämään sijaispoolin väkeä sijaistamassa ja heidän työnsä sovitellaan muiden lomien mukaan. Pari kertaa lomista on sanottu, että ei käy, vaikka työntekijä on jo liput varannut.

Vierailija

Varaan matkan. Ei minun työssäni ole ylellisyyttä saada tietää lomiaan varmaksi kuin ehkä 2-4vkoa ennen ajankohtaa, kiitos vanhempien jotka panttaavat tietoa siitä lomaileeko lapsi/lapsensa vaiko ei.

Toki otan matkani ajalle jolloin "oletettavasti" lapsia on vähemmän hoidossa kuten joulunaika ja hiihtoloma.

Nykyinen pomo ei vaan katso aiheelliseksi edes ilmoittaa onko loman myöntänyt vai ei, esim,viimeksi sain tiedon että asia ok niin työvuorolistasta 1,5vkoa ennen ajankohtaa. Ja toinen työkaveri sai tiedon kun kysyi siitä 2vkoa ennen lentoon lähtöä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat