Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko velvollisuus mennä kummilapsen synttäreille, jos tietää exän olevan siellä?

Vierailija
01.11.2015 |

Lapsen vanhemmat pitävät vuosittain vain yhdet synttärit läheisille ja kutsuvat kerralla kaikki. Siellä on eronneet kummit sekä eronneet isovanhemmat kutsuttuina samaan aikaan.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat kuitenkin kasvattavat lapsensa tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ainakin juhlissa, mutta mitä tekee kummitäti - antaa omalla käytöksellään esimerkin lapselle, ettei näin ole ja kieltäytyy juhlista eksäänsä vedoten ja vaatii omia juhlia, jotta seura kelpaisi. Oisko kummilla nyt miettimisen paikka millaisen esimerkin antaa kummilapselleen.

Vierailija
22/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ihmiset osaa enää käyttäytyä? Kummallista pakottaa eronneet ihmiset samaan aikaan synttärikakulle.

Itse olen sitä mieltä, että se joka ei voi olla exänsä kanssa samassa tilassa juhlien ajan, voi jäädä pois juhlista. 

Ihan totta? Eli mummi saa jäädä pois juhlista joka vuosi vai? Minun appivanhempani eivät ole olleet puheväleissä 30 vuoteen. En ajattele niin, että pakko kutsua ne samaan aikaan tai jääkööt pois juhlista. Mummi ja vaari uusine puolisoineen ovat molemmat tärkeitä lapsille. Meitä ei vie konkurssiin, jos vietetään kahdet synttärikahvit samalla viikolla!

Ihan mielenkiinnosta, miten muut vieraat jakautuvat näiden juhlien kesken?

Tänä vuonna tyttö täytti 5 v. Mummi oli meillä viikonlopun, ja miehen veli perheineen kävi myös silloin. He asuvat kaukana, eli arki-iltana eivät pääsisikään. Vaari tuli oikeana syntymäpäivänä, jolloin meillä oli myös pari kaveria ja kummi kutsuttuna. Ei mitään ongelmaa. Toisen tytön syntymäpäivät on joulukuussa.  Todennäköisesti silloin mennään samaan tyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat kuitenkin kasvattavat lapsensa tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ainakin juhlissa, mutta mitä tekee kummitäti - antaa omalla käytöksellään esimerkin lapselle, ettei näin ole ja kieltäytyy juhlista eksäänsä vedoten ja vaatii omia juhlia, jotta seura kelpaisi. Oisko kummilla nyt miettimisen paikka millaisen esimerkin antaa kummilapselleen.

Lapsen pitää myös ymmärtää, että kaikki eivät tule toimeen keskenään yrityksistä huolimatta. Elämää sekin on. Pettymyksiä tulee kaikille elämässä, myös sille kummilapselle. Toisia juhlia ei tarvitse järjestää, kummi vain jättäytyy juhlista pois.

Vierailija
24/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on itsellä tositilanne, että pitää mennä samoihin bileisiin, jossa on exä, niin voi olla pala kurkussa. Siinä sitten katselet exän uuden missin pyöristyvää mahaa ja niiiiin onnellista perhettä. Sinun kanssasi ei tahdottu lapsia, kun aika ei ole sopiva, mutta kyllä nykyisen kanssa alettiin niitä hommata, kun erosta oli alle vuosi. Plus että se nyksä oli sängyn lämmittäjänä jo ennen eroa ties kuinka kauan. 

Vierailija
25/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se exä siellä haittaa? Kai nyt sen verran osaa aikuiset ihmiset käyttäytyä, että yhdet synttärit pärjää.

Minä en menisi, haistattaisin kuitenkin paskat exälleni ja hänen bimbo-tyttöystävälleen. Tai sitten alkaisin itkeä. Ei ihminen ole mikään robotti. Kipeät asiat tekevät kipeää, ei sille mitään voi.

Millä perusteella kutsut exäsi uutta tyttöystävää bimboksi? Siksikö, että mies vaihtoi mielestään parempaan? Olet katkera akka.

Vierailija
26/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummiensa seurassa.

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on itsellä tositilanne, että pitää mennä samoihin bileisiin, jossa on exä, niin voi olla pala kurkussa. Siinä sitten katselet exän uuden missin pyöristyvää mahaa ja niiiiin onnellista perhettä. Sinun kanssasi ei tahdottu lapsia, kun aika ei ole sopiva, mutta kyllä nykyisen kanssa alettiin niitä hommata, kun erosta oli alle vuosi. Plus että se nyksä oli sängyn lämmittäjänä jo ennen eroa ties kuinka kauan. ""

Ei kait tämä ole kummilapsen syy ja estä yhdessä jakamassa sitä riemua ja iloa mitä lapsi kokee synttärillään

kumminsa seurassa. Juhlat ovat lapsen, ei muiden.

Vierailija
27/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien erot eivät ole sieltä helpoimmasta päästä... Meillä ex miehellä on lähestymiskielto minua kohtaan, joten turha ihmetellä miksi emme ole paikalla samaan aikaan

Vierailija
28/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuaikoina en voinut olla exäni kanssa samassa tilassa. Tein sitten niin että vein kummilapseni jonain muuna päivänä syömään/hoploppiin/elokuviin/vaateostoksille ja juhlittiin kaksin. Tästä tuli meidän traditio ja vieläkin toimimme näin 😊

Vierailija
29/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kummiensa seurassa.

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on itsellä tositilanne, että pitää mennä samoihin bileisiin, jossa on exä, niin voi olla pala kurkussa. Siinä sitten katselet exän uuden missin pyöristyvää mahaa ja niiiiin onnellista perhettä. Sinun kanssasi ei tahdottu lapsia, kun aika ei ole sopiva, mutta kyllä nykyisen kanssa alettiin niitä hommata, kun erosta oli alle vuosi. Plus että se nyksä oli sängyn lämmittäjänä jo ennen eroa ties kuinka kauan. ""

Ei kait tämä ole kummilapsen syy ja estä yhdessä jakamassa sitä riemua ja iloa mitä lapsi kokee synttärillään

kumminsa seurassa. Juhlat ovat lapsen, ei muiden.

Tietysti se estää nauttimasta juhlista. Jos on tuskallista tavata entistä miestä ja hänen uutta vaimokettaan, niin ei se kummilapsesta muuksi muutu. En menisi samoihin juhliin pilaamaan toisten juhlamieltä.

Vierailija
30/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä selvästi on ollut siistit erot ja exän tapaaminen ei ole myöhemminkään ongelma.

No, mun vanhempieni avioliitto oli vaikea ja ero kamala. Isäni oli katkera, vihainen, kostonhaluinen ja arvaamaton. Ei kestänyt jätetyksi tulemista ja huoltajuuden menetystä, vaikka avioliiton aikana kohteli meitä kuin koiria.

Ensimmäisinä vuosina samassa tilassa oleminen isäni kanssa oli äidilleni mahdotonta, koska isäni riehui, huusi, solvasi ja yritti käydä käsiksi.

Ensimmäinen tilaisuus, missä lopulta yhdessäolo onnistui oli mun hääni 20 vuotta eron jälkeen. Ja silloinkin tarkkailin tilannetta koko ajan.

Ei kannata tuomita ap:ta, koska ette olosuhteita tunne.

Vierailija
31/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex-mieheni tuli tyttäremme rippijuhliin, alkoi ottaa huikkaa ja lainailu sukulaisilta rahaa. Hän oli sanonut mm. tädilleni, että kerää rahaa tytön mopoon, ja se on yllätys. Koskapa juhlista on yli vuosi aikaa, eikä mopoa ole näkynyt, se on joki näkymätön mopo tai rahat on juotu. Tämä esimerkkinä siitä, että kaikkia exiä ei kannata kutsua oman eikä kummilapsenkaan juhlia pilaamaan.

Vierailija
32/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne juhlat on lapsen, ei vieraiden. Jos haluaa osallistua lapsen juhliin, käyttäytyy kuin aikuinen ja jättää mielipiteensä muista vieraista oven ulkopuolelle. Jos ei kykene (ero on vaikka vasta tapahtunut ja riita ex-puolison kanssa akuutti), silloin jättää juhlat väliin tai kun kertoo syyn kummilapsen vanhemmille, he voivat harkita juhlien järjestämistä eri tavalla. Varmasti moni toimii mielellään näin, koska haluaa kaikki lapselle läheiset ihmiset mukaan juhliin.

Vieraat eivät voi kuitenkaan vaatia ja olettaa, että on oltava useammat juhlat, koska he eivät suostu tulemaan jos A, B ja C ovat samaan aikaan juhlissa, vaan juhlien järjestäjä päättää aina.

Vierailija
33/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi peruskohteliaisuutta mennä kaikesta huolimatta. Meillä vastaava tilanne ja lapsen toinen kummi ei vaivaudu juhliin. Joka vuosi harmittaa lapsen puolesta.

Tuntuu jollain tavalla karulta katsella pientä lasta ja vastata aina, miksi kummi ei taaskaan tullut. Lapsi ymmärtää, että kummi ei välitä hänestä. Lapselle on vaikea selittää, että hän on jollekin aikuiselle täysin mitätön ihminen kun olemme vanhempina yrittäneet kertoa, että hän on tärkeä ja ihana lapsi.

Ei tämä tunnetila ole mikään pysyvä tai koko juhlia pilaava asia, mutta sellainen ikävä tunne joka tulee ja menee muutaman kerran juhlien aikana lävitse.

Vierailija
34/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kokee, ettei voi olla exän kanssa samoissa kinkereissä, niin vie sen kummilapsen/lapsenlapsen vaikka elokuviin ja kivaan kahvilaan, niin se lapsi ei joudu kärsimään siitä että aikuisilla on ongelmia. Läsnäolon taito tuntuu olevan nykyään katoava luonnonvara, lapsetkin vain odottavat lahjoiksi uusia älypuhelimia tai pelikonsoleita, vieraista viis, joku kahvilassa istuminen ja jutustelu tekisi hyvää edes kerran vuodessa.

Tai käykää taidenäyttelyssä jos sopivaa elokuvaa ei pyöri teattereissa, tai ihan teatterinäytelmää katsomassa. Soittakaa ja sopikaa joko juhlia edeltävä päivä tai juhlien jälkeinen päivä joko suoraan sen lapsen kanssa tai jos on vielä ihan pikkulapsi, mutta ei enää vauva kuitenkaan, lapsen vanhempien kanssa.

Vierailija
35/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ihmiset osaa enää käyttäytyä? Kummallista pakottaa eronneet ihmiset samaan aikaan synttärikakulle.

Itse olen sitä mieltä, että se joka ei voi olla exänsä kanssa samassa tilassa juhlien ajan, voi jäädä pois juhlista. 

Ihan totta? Eli mummi saa jäädä pois juhlista joka vuosi vai? Minun appivanhempani eivät ole olleet puheväleissä 30 vuoteen. En ajattele niin, että pakko kutsua ne samaan aikaan tai jääkööt pois juhlista. Mummi ja vaari uusine puolisoineen ovat molemmat tärkeitä lapsille. Meitä ei vie konkurssiin, jos vietetään kahdet synttärikahvit samalla viikolla!

Ihan mielenkiinnosta, miten muut vieraat jakautuvat näiden juhlien kesken?

Tänä vuonna tyttö täytti 5 v. Mummi oli meillä viikonlopun, ja miehen veli perheineen kävi myös silloin. He asuvat kaukana, eli arki-iltana eivät pääsisikään. Vaari tuli oikeana syntymäpäivänä, jolloin meillä oli myös pari kaveria ja kummi kutsuttuna. Ei mitään ongelmaa. Toisen tytön syntymäpäivät on joulukuussa.  Todennäköisesti silloin mennään samaan tyyliin.

Entä kun lapset pääsevät ripille tai valmistuvat ylioppilaaksi? Pidättekö useammat rippi- ja ylioppilasjuhlatkin? Entä kun lapsenne menee naimisiin? Monetko häät oletatte hänen järjestävän, jotta saisi kaikki rakkaat ihmiset mukaan?

Vierailija
36/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häistä, rippijuhlista ja muista sen verran, että minun isäni eikä myöskään kummini (isän veli vaimoineen) ole koskaan ollut juhlissa. En ole siitä suuttunut. Tunnetaitoja oppii vain, kun ei elä haudattuna pumpuliin. Minun isäni kutsui luokseen aina jälkikäteen ja tarjosi kakkukahvit. Se tuntui tosi kivalta, koska tapasin häntä harvoin. En lapsenakaan ajatellut, että isän tai kummisedän pitäisi ehdottomasti  tulla meille juhliin. On vain mukavaa, jos saa kahdet juhlat!

Vierailija
37/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häistä, rippijuhlista ja muista sen verran, että minun isäni eikä myöskään kummini (isän veli vaimoineen) ole koskaan ollut juhlissa. En ole siitä suuttunut. Tunnetaitoja oppii vain, kun ei elä haudattuna pumpuliin. Minun isäni kutsui luokseen aina jälkikäteen ja tarjosi kakkukahvit. Se tuntui tosi kivalta, koska tapasin häntä harvoin. En lapsenakaan ajatellut, että isän tai kummisedän pitäisi ehdottomasti  tulla meille juhliin. On vain mukavaa, jos saa kahdet juhlat!

Tämä onkin eri asia. Siinä ei jätetä tylysti vain menemättä juhliin ja unohdeta asiaa.

Vierailija
38/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmisiä teidän lähipiiriinne kuuluu?!?

Minulle on ihan itsestään selvää, että kummilasten synttäreille osallistutaan ja unohdetaan siksi aikaa riidat ja mielipahat exien kanssa. Mutta ihan yhtä itsestään selvänä olen pitänyt sitä, että läheiset ihmiset eivät kutsu kanssani samaan tilaan ihmistä, joka tahtoo vahingoittaa minua!

Tuntuu ihan uskomattomalta ajatella, että jonkun läheiset päästävät juhliinsa miehen, jolle on asetettu lähestymiskielto ex-vaimoaan kohtaan. Tai että pettäjän uusi kumppani kutsutaan esittelemään petettäessä syntynyttä raskausmahaansa itsetuntonsa rippeitä keräilevän ex-vaimon eteen. Täysin käsittämätöntä käytöstä!

Minä osallistun juhliin ex-puolisosta huolimatta, koska minun lähipiiriini kuuluu kilttejä ja ymmärtäväisiä ihmisiä. En osallistuisi (tuskin ylipäätään pitäisin enää yhteyttä muutenkaan), jos joutuisin miettimään, onko fyysinen tai henkinen terveyteni vaarassa vierailun takia.

Vierailija
39/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä selvästi on ollut siistit erot ja exän tapaaminen ei ole myöhemminkään ongelma.

No, mun vanhempieni avioliitto oli vaikea ja ero kamala. Isäni oli katkera, vihainen, kostonhaluinen ja arvaamaton. Ei kestänyt jätetyksi tulemista ja huoltajuuden menetystä, vaikka avioliiton aikana kohteli meitä kuin koiria.

Ensimmäisinä vuosina samassa tilassa oleminen isäni kanssa oli äidilleni mahdotonta, koska isäni riehui, huusi, solvasi ja yritti käydä käsiksi.

Ensimmäinen tilaisuus, missä lopulta yhdessäolo onnistui oli mun hääni 20 vuotta eron jälkeen. Ja silloinkin tarkkailin tilannetta koko ajan.

Ei kannata tuomita ap:ta, koska ette olosuhteita tunne.

Ja sinä kuitenkin kutsuit tuollaisen miehen juhliisi..??? Hän yrittää käydä äitiisi käsiksi, haukkuu ja solvaa ja kohteli teitä kuin koiria, ja sinä pidät silti yhteyttä häneen ja pakotat äitisi kestämään tuota?

Vierailija
40/54 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja sama koskee kaikkia juhlia, häitä, ristiäisiä, hautajaisia ym. ym. Ei ole juhlien järjestäjän asia ottaa ongelmaa siitä pystyykö kukakin olla samassa tilassa jonkun toisen kanssa. Ei sen takia tarvitse monia juhlia järjestää!! Vieras itse jää pois, jos katsoo, että tilanteesta voi tulla ongelmia tai jos ei itse pysty osallistumaan jonkun toisen vieraan takia.