Aloitus uudessa työpaikassa

Vierailija

Aloitan huomenna uudessa työpaikassa, edellisessä olin todella monta vuotta. Kerro kaikki hyvät vinkit miten pääsen hyvin mukaan työyhteisöön. En enää ole ihan niin nuorikaan ja työtoverit todennäköisesti minua nuorempia .

Kommentit (6)

Vierailija

Hymyile aina kun sopivaa. Kysele ja ole kiinnostunut. Omista asioista ei kannata höpöttää liikaa. Hoida työsi mahdollisimman hyvin, kyllä se siitä! Onnea uudesta työpaikasta ja tsemppiä!

Vierailija

Ole kaikille ystävällinen ja kohtelias, mutta älä mielistelevän imelä. Älä meuhkaa ja ole yli-innokas touhottaja, vaan mieluummin rauhallinen. 

Kysy tarvittaessa apua, mutta älä turhaan vaivaa muita. Älä ole tunkeileva, älä siis kysele työtovereiden yksityiselämästä mitään. Älä myöskään itse tuputa omia asioistasi, perhe-elämääsi, yhteiskunnallisia mielipiteitäsi ym. työhän kuulumattomia käsityksiäsi kahvipöydässä tai muutenkaan. 

Ota aluksi tarkkailijan rooli. Jos huomaat huonoja toimintatapoja älä rupea niistä huomauttelemaan välittömästi vaan odottele. Älä koskaa puhu toisesta työntekijästä toiselle pahaa. Jos joku näin sinulle tekee, ole täysin neutraali. 

Pulmatilanteissa käänny esimiehen puoleen, jupinat nurkan takana ovat alhaista puuhaa. 

Vierailija

Tervehdi kaikkia, hymyile ja katso silmiin, esittele itsesi kahvin haun yhteydessä tai käytävällä fiksusti uusille ihmisille jos se tilanteeseen sopii, mene mukaan lounasporukkaan, kerro itsestäsi sopivasti ja ennen kaikkea kysele toisilta asioista (sopivasti, ymmärrä ja näe myös ihmiset, ketkä eivät halua/ehdi hymyä pidempää kontaktia). Tee työsi hyvin, perehdy omaa vaivaa säästelemättä asioihin, ole työmyönteinen äläkä nipota 5 minuutin ylitöistä. Ja anna aikaa. 5 vuoden päästä olet jo vanha konkari.

Vierailija

Tiedän tunteen, kun vaihtaa duunia tutusta pois ja uudet työkaverit ovatki melkoisesti nuorempia. Siinä kävi monenlaiset tunteet läpi ja mietti, että miten sopeutuu kun ne nuorempien jutut eivät ole enää omassa elämässä ajankohtaisiakaan. Itse lähdin sitten niistä ihan perusjutuista; eli kaikessa hiljaisuudessa tutustuin netin kautta kaikkeen mikä sen ikäisiä tässä maailman ajassa kiehtoo ja pääsin taas kärryille mm uusimmasta teknologiastakin :D Itselle tuli siis uusia mielenkiintoisia juttuja mistä jutella heidän kanssaan, eikä tarvinnut näinollen alkaa vain kerrata sitä mistä jo itse kasvanut yli :) Itselle uuteen porukkaan sopeutuminen ja pääseminen oli se pahin rasti.

Vierailija

Kiitä kun saat jotakin, apua, neuvoja, materiaaleja ym. Monilta nuorilta tämä perusasia unohtuu. Et voi myöskään odottaa, että opit kaiken heti vaan omalle oppimisellekin pitää antaa aikaa. Varmasti monen työn oppimiseen perustasolla menee kuukausia ja ammattilaistasolla voi jopa mennä vuosia. Pitää vain hyväksyä, että kehitytään, kehitytään...

Vierailija

Älä stressaa. Hoidat työsi ja koeta opetella muistamaan ihmiset, itselleni tämä on vaikeinta. Jokainen olettaa, että heidät muistetaan heti. Itsellä se vie jopa useita viikkoja, jos työntekijöitä on paljon. Ne ihmiset ovat hyvä koettaa oppia muistamaan mahdollisimman nopeasti, joiden kanssa on yhteistyötä eniten, sekä tietysti pomo(t). 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat