Alanvaihto?

uransahuipullanyt

Millaisia alanvaihtosuunnitelmia/kokemuksia teillä on?

Onko lähteneet haaveluista pidemmälle ja oletteko jo päässeet uuteen työhön?

Miten meni ja kestikö talous ja hermot?

kaipaatko vanhaa työtä koskaan?

kaduttaako?

Itse olen saanut tarpeekseni nykyisestä duunista (työpaikan vaihtaminen pari kertaa viiden vuoden sisällä ei auttanut, ketuttaa niin kuin ennenkin) niin alanvaihto on tullut mieleen. tätä samaa nyt kohta 15 vuotta tehty, eri paketissa vain ja eri vuorokauden aikoina..ravintola-alalla...jo riittää.

mikä sitten kannattaa näin kohta nelikymppisenä aloittaa, en tiedä...oman alan opettajaksi ehkä ammattikouluihin, mut onko se tie sit mulle tarkoitettu. Mutta nykyinen työ ei ainakaan sovi mulle, kaikki kärsii.

opetustyö kyllä kiinnostaa, mut todellisuudessa haluaisin opettaa äidinkieltä, ja se meinaa sit että se viisi vuotta pitäisi voida opiskella, ja yleensä että pääsisi kouluun sisään. se ois mun intohimo, mut onko lie liian myöhäistä nyt. en osannut lukion jälkeen hakeutua oikeisin kouluihin ja nyt kaduttaa ihan h....tisti.

ja mitäään kielipoliisia ei tarvita tätä oikolukemaan :)

Kommentit (6)

Vierailija

Kerran opintotuella, vaikea saada mitään, vaikka sillä alalla piti olla työllisyys. Kaikki vaativat työkokemusta, ts. ikää oli liikaa vastavalmistuneelle. Uusi yritys, nyt työkkärin rahalla. Neljän kk:n työttömyyden jälkeen sain vuoden määräaikaisuuden ja sitten toisesta paikasta vakinaisen, tuo vuosikin olisi vielä vähän aikaa jatkunut mutta ko. firmassa on vähennetty rajusti väkeä, joten oikea päätös, vaikka 2 km työmatka vaihtui todella pitkään matkaan.

Uusin koulutukseni on tekniikan alalta ja lopulta hyötyä oli näiden kahden uudelleenkouluttamisen yhdistelmästä. Valmistumisen ja uudelleen aloittamisen välillä oli seitsemän vuotta, josta vähän aikaa olin toiminimellä yrittäjänä, mutta en saanut kannattamaan tarpeeksi. 

alkuperäinen

Vierailija kirjoitti:

Äikänopeksi vaan, ehtiihän siinä vielä parikymmentä vuotta niitä hommia. Onhan sitä jo siinä.

Eniten kiinnostava aihehan tämä olisi...olen avoimessa vähän aloitellutkin jo muilta salaa ;) mutta varsinainen hyppy tuntemattomaanhan se tavallaan olisi ja on. Opintovapaa on vaan se pari vuotta ja siinä ajassa pitäisi tehdä iso urakka, että jos työn ohella teen sitten jonkun vaiheen jne...en tiedä, mutkikasta on kun aina se raha tulee vastaan kaikessa. Mun paikkani vaan vapautuisi jollekin tositekijälle :) ja mä voisin suunnata omaan unelmatyöhöni...

toimistolainen

Hmmm...mielenkiintoinen juttu...

Alkuun, että olen kiitollinen että on vakityö ja tiedän että työttömyyttä on paljon ja moni ottaisi työtehtäväni mieleellään vastaan, jos poistun kuviosta.

Mutta mutta...Kun on vakituinen työpaikka kokoaikatyössä ja sattuisi pääsemään yliopistoon sisään, niin kannattaisko sit tehä niin että ottais sen kahden vuoden opintovapaan ja sit loppuopinnot tekis siihen perään, eli joutus irtisanomaan itsensä ja toivomaan valmistumisen jälkeen että löytäisi töitä uudelta alalta?  ehkä osa-aikaisena? miten tän voi muuten toteuttaa, jos aikoo päästä eteenpäin onko tää ainoo tapa, opintovapaa ja irtisanoutuminen? mitä muut ootte tehny tässä tilanteessa?

Vierailija

Mä suunnittelen alanvaihtoa, olen suunnitellut valmistumisesta asti eli viisi vuotta. Ikä nyt n. 30 eli olis vielä pitkä aika uusia töitä tehdä. Nykyinen ala on tosi kausiluontoinen eli ympärivuotisia vakituisia paikkoja vaikeaa saada ja korkeakoulututkinnon vaativia paikkoja tosi vähän.

Mulla esteenä on oikeastaan se, ettei nykyään voi olla varma sen uudenkaan ammatin työllistävyydestä ja mulla ei oikeastaan olisi varaa opiskella pelkästään huvin vuoksi. Hain tänä vuonna opiskelemaan yliopistoon alaa, joka ei olisi liian kaukana nykyisestä (voisin hyödyntää nykyistä osaamista), mutten päässyt. Nyt pitäisi kohta päättää, että yritänkö uudestaan vai unohdanko koko jutun.

5:n kysymyksiin sen verran, että itse en uskaltaisi irtisanoutua, jos ei olisi toista työpaikkaa tiedossa (ihan rahan ja turvallisuudentunteen takia). Osa-aikainen työpaikka olis aika hyvä ratkaisu jos sellaisen saisi, että olis sekä tuloja että aikaa opiskelulle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat