Mikä siinä Halloweenissa nyt niin ärsyttää?
Kamala muutosvastarinta vaikka sieltä se kuitenkin hiljaa hiipii pohjolaankin. Aivan kuten olemme jo omaksuneet amerikkalaisesta kulttuurista tapamme viettää häitä ja kaupallista joulua.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Joo ja nyt jos Joutsenon surmatapaus jotenkin liittyy halloweeniin ja olis ikäänkuin mopo lähtenyt käsistä niin ei se mukavalta tunnu.
Kauhua tässä on ihan riittävissä määrin muutenkin niin en ymmärrä tämmöistä flirttailua kuoleman ja tappamisen ja veren ja pään katkomisen ympärillä. Eikö se Isis luo riittäväsi pelkokokemusta.
Joutsenossa on saatu sitä mitä on tilattu :(
Hyvää halloweenia kaikille :(
ei voi olla niin hankalaa ja vaikeaa varata vähän karkkia, avata ovea ja ojentaa lapsille muutamas namia. siis kaksi kertaa vuodessa on tämän ketjun mukaan liikaa aika monelle! tosi ilotonta ja ankeaa.
ja siis itse en kannata halloweenia, se on pyhäinmiesten päivän aatto, jolloin meidän perheessä on ollut tapana viedä kynttilät haudoille ja syödä ehkä vähän parempi pyhälounas. ei ole ollut tapana hillua muovinaamarit naamalla pitkin kyliä ja askarrella kurpitsakoristeita. mutta joo, perinteet muuttuu ja muokkautuu ja me niiden mukana.
en näe mitään syytä aktiivisesti vastustaa tai pilata muiden juhlimista. sikisi mulla on eteisessä pieni kulhollinen karkkia, ja jokaiselle tulijalle avataan ovi ja toivotetaan mukavaa illan jatkoa.
Lapsille kiva juhla ja annan juhlia. Tehtiin kurpitsalyhtyjä, käytiin iltakävelyllä, syötiin herkkuja, hassuteltiin kasvomaaleilla, lahjottiin ovella kävijöitä herkuin. Nyt lapset nukkuu ja nyt on kynttilöiden ja hiljentymisen aika.
Ei mua halloween ärsytä muuten kuin että sitä yritetään tuputtaa myös pyhäinpäivänä! Perjantaina sai lapset viettää naamiaisia ja herkutella, tänään on pyhäinpäivä jonka tunnelma on aivan toinen!! Käytiin hautausmaalla viemässä kynttilä ja ollaan oltu rauhassa. En tosiaan halua ovelleni tänään karkki-tai-kepponen-lapsia. Näin meillä, toisilla toisin.
Vierailija kirjoitti:
ei voi olla niin hankalaa ja vaikeaa varata vähän karkkia, avata ovea ja ojentaa lapsille muutamas namia. siis kaksi kertaa vuodessa on tämän ketjun mukaan liikaa aika monelle! tosi ilotonta ja ankeaa.
ja siis itse en kannata halloweenia, se on pyhäinmiesten päivän aatto, jolloin meidän perheessä on ollut tapana viedä kynttilät haudoille ja syödä ehkä vähän parempi pyhälounas. ei ole ollut tapana hillua muovinaamarit naamalla pitkin kyliä ja askarrella kurpitsakoristeita. mutta joo, perinteet muuttuu ja muokkautuu ja me niiden mukana.
en näe mitään syytä aktiivisesti vastustaa tai pilata muiden juhlimista. sikisi mulla on eteisessä pieni kulhollinen karkkia, ja jokaiselle tulijalle avataan ovi ja toivotetaan mukavaa illan jatkoa.
Mun mielestä se ei oo ilotonta ja ankeaa, ettei tykkää läpikaupallisesta perinteestä ja sen tuputtamisesta. Tykkään trulleista tosi paljon, mutta en siitä, että halloween kopioidaan suoraan jenkkileffoista ja oletetaan, että kaikki on siinä mukana. Eri asia juhliaa sitä itse kotona tai vaikka järkätä jotkut lastenkutsut, se on kiva juttu.
Lisää vain juhlia Suomeen, suomalaiset kaipaavat iloa ja juhlapäiviä. Ei ainaista ruikutusta kaikesta, ja äärijärkevää kaiken vähänkään kivan vastustamista. Eihän sitä Halloweenia tarvitse juhlia kaupallisesti. Siitä vain itse tekemään koristeita ja asuja, oman maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua halloween ärsytä muuten kuin että sitä yritetään tuputtaa myös pyhäinpäivänä! Perjantaina sai lapset viettää naamiaisia ja herkutella, tänään on pyhäinpäivä jonka tunnelma on aivan toinen!! Käytiin hautausmaalla viemässä kynttilä ja ollaan oltu rauhassa. En tosiaan halua ovelleni tänään karkki-tai-kepponen-lapsia. Näin meillä, toisilla toisin.
No itse asiassa halloween on ihan joka vuosi 31. 10. Pyhäinpäivä on liikkuva pyhä. Valita kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa tilanne on toinen, koska siirtolaisilla juhla on omassa kulttuuritaustassaan ja on levinnyt hitaasti ajan myötä kylästä kylään ilman lobbaamista.
Voi olla, mutta ei mikään juhla leviä ilman lobbaamista. Minusta on vähän turha tehdä asiasta negatiivista sen takia. Ei me palata enää aikaan, jolloin kaikki uutuudet kuullaan vain naapurilta, joka kuuli ne omalta naapuriltaan, joka kuuli ne sukulaiseltaan... jne. Sen korostaminen, että asialla olisi vain markkinamiehet on aika alentuva.
Saatana kaikki juhlat on samaa paskaa joulut ja pääsiäiset paskaa ja rahojen tuhlausta!
"Lisää vain juhlia Suomeen, suomalaiset kaipaavat iloa ja juhlapäiviä. Ei ainaista ruikutusta kaikesta, ja äärijärkevää kaiken vähänkään kivan vastustamista. Eihän sitä Halloweenia tarvitse juhlia kaupallisesti. Siitä vain itse tekemään koristeita ja asuja, oman maun mukaan." Nyt kun maahamme on tullut ennätys määrä maahanmuuttajia, niin eivätköhän he tuo mukanaan, myös uusia juhliakin, jotka ovat meille -tai ainakin suurimmalle osalle suomaliaisista todennäköisesti tuntemattomia. Kuka osasisi kiihkottomasti kertoa, vaikka mitkä ovat muslimien tärkeimmät juhlapäivät? Tai kuinka hyvin tunnemme balttialaista tai venäläistä juhlaperinnettä? Ja tai kun Suomessa on huolestuttu ruotsinkielen osaamisesta, johon tartuttu ja ruotsinkieltä aletaan opiskella yhä aikaisemmassa vaiheessa kaikissa kouluisa, vaan kuinka hyvin tunnemme muiden pohjoismaiden juhlapäivät?
Mua ärsyttää se kun ei ymmärretä että joitakin lapsia kummitus- ja hirviöjutut yms. oikeasti pelottaa eikä ole hauskoja. Mun 5-vuotias ei edes halunnut mennä lelukaupan halloween-nurkkaukseen "koska siellä on pahoja juttuja" eikä taatusti tykkäisi halloween naamiaisista joita on ollut joissain päiväkodeissa.
Kaikki hössötys on ärsyttävää paitsi jos itse saan olla rauhassa. Pyhäinpäivässä ja joulussa ehdottomasti parasta on se hautausmaan kynttilämeri, mitä pitää päästä illan pimettyä katsomaan ja vien myös oman kynttilän muualle haudattujen paikkaan jos olen täällä, missä ei läheisiä haudattuna ole. En minä kaupallista jouluakaan vietä, vähän jouluruokaa, mutta todella paljon vähemmän kuin useimmilla.
Te, jotka valitatte Halloweenista ("Amerikkahapatus, Kok"), miksette juhli Kekriä? Vai onko sekin poliittisesti väärin suuntautunutta ("Kepu")?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että se on puhtaasti kaupallinen perinne. Juhla on tullut tänne vain siksi, että markkinamiehet saisivat lisää rahaa ja maailmaan tulisi lisää roskaa. Se ei ole perinne, jolla on jotain syvempää merkitystä, yhteisiä muistoja ym.
Halloween on Irlantilainen sadokorjuujuhla, ja sillä on pitkät perinteet. Halloween on juhlana meidän kekriä vastaava.
Mitä muita irlantilaisia perinteitä meidän tulisi alkaa vaalia? Pyhän Patrikin päivää seuraavaksi? Entäpä muiden kulttuurien juhlat; Ramadanillakin on pitkät perinteet, pitäisikö meidän alkaa viettää sitäkin? Ja ekö Suomen pimeään syksyyn kaivata valoa, voitaisiin siis alkaa viettää Hanukkaa kynttilöineen. Lisäksi monet kaipaavat lisää riemua Suomen juhlakalenteriin; mielestäni esim. kiinalainen uusivuosi voisi olla hyvä perinne paikkaamaan tätä aukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vietä Halloweenia, joten en ymmärrä miksi mun pitäisi ostella karkkiakaan sitä varten muille jaettavaksi. Miten ihmeessä se on toisten juhlan aktiivista vastustamista ja jopa pilaamista, että minä en halua ottaa osaa Halloweenin viettoon??
Mä suhtauduin positiivisesti. Kaiverrettiin kurpitsat, askarreltiin koristeita, ostettiin karkkeja ja lähdettiin (oltiin toki etukäteen ilmoitettu) kahvittelemaan sukulaisille lapset naamiaisasuissa.
Takaisin tullessa ei enää huvittanut: jonkun käsitys "kepposesta" oli tunkea ulko-oven lukko, ovikello ym. täyteen jotain tahmaa.
Suomessa on tilaa pienelle karnevaalille näin syksyllä mutta en näe mitään syytä miksi se pitäisi matkia suoraan Amerikasta.
Ei mua ennen ole ärsyttänyt yhtään. Nyt on autotallin ovi saanut kananmunakuorrutteen, koska en ollut varautunut karkein. Joten nyt alkoi tämäkin juhla ärsyttämään.
Voisko niille kakaroille opettaa, että se ei ole hyväksyttävä syy "keppostella" että kaikki eivät vietä Halloweenia? Ei virpojatkaan pääsiäisenä sentään ala toisten omaisuutta tuhrimaan vaikka eivät saisikaan lupaa virpoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että se on puhtaasti kaupallinen perinne. Juhla on tullut tänne vain siksi, että markkinamiehet saisivat lisää rahaa ja maailmaan tulisi lisää roskaa. Se ei ole perinne, jolla on jotain syvempää merkitystä, yhteisiä muistoja ym.
Oikeasti, käsi pystyyn ne joille esim. joululla on jotain syvempää merkitystä? Markkinamiesten mukana menette. Ostatte sadoilla euroilla lahjoja (joita stressaatte jo puoli vuotta etukäteen ja haukutte saamianne jälkikäteen) ja ruokaa. Puhumattakaan erilaisista koristeista, joulukuusesta jne. Ei yhtään kulutusjuhlan makua, eihän?
Kyllä, muistoja epäilemättä jää mutta niin jää myös halloweenista.
Perinteet muokkautuvat koko ajan. Epäilemättä joku änkyrä on tuhat vuotta sitten nurissut että minä en kristillistä joulua vietä, perinteiset pakanapirskeet pitää olla. Ja kas kummaa, niin sitä vain joutui taipumaan. Tai ainakin jälkeläiset. Eihän nykyinen joulunvietto ole samanlainen kuin esim. vielä sata vuotta sitten.
Eh, mitä ihmettä? Aika moni suomalainen nostaa kyllä käden ylös, se että sinä menet markkinamiesten mukana, ei tarkoita, että muut menisivät. Toki moni menee, mutta edelleenkin iso osa suomalaisista juhlivat kristillistä joulua käymällä haudoilla ja kirkossa, syömällä puuroa ja sytyttämällä kynttilöitä.
Niin kai siinä hieman ärsyttää kun Halloween tuntuu vähän irtonaiselta ja suomalaiseen juhlaperinteeseen hieman päälleliimatulta. Ei oikein tiedä miten, sitä tulisi viettää. Kute eräs ystäväni kuvasi tilannetta On mukava nauttia uusia makuja, jopa alkuun hiemna erikoiselta näyttvää "halloween ruokaa" mutta mitä jos kokeilee onneaan ja vastaa "kepponen" - ovelle saapuneille mörökölleille, kun he pyytävät karkkia, "uhkaamalla" kepposella? - Kokeilin joskus ja auton renkaan puhkominen oli, sitten tuo "kepponen". Minusta vähän liikaa, vaikka kai siitä saa, näin sanoessaan tosikon ja muutosvastarintaisen maineen, kun ei ymmärtänyt varata kotiin karkkia annettavaksi, eikä sopivaa (pikku)rahaa ojennettavaksi. Vai olisiko pitänyt kysyä, että saako maksaa kortilla?"