Apua syömiseen (viikko 350-500kcal, eilen 3000)

Vierailija

Olen pulassa.

Minulla on ollut rankkaa ja jostain syystä reagoin ongelmiin syömistemppuilulla. Olen tehnyt niin niin kauan kuin muistan ja nyt tämä on riistäytynyt käsistä. Ei ole todettu mitään sairautta, henkistä tai fyysistä. Olen parikymppinen nainen, 175cm ja 58-61kg päivästä riippuen.

Viikolla elin n. 350-500kcal päivässä. Olin kuullut järkyttäviä uutisia eräästä perheenjäsenestäni eikä ruoka maistunut. Sitten kun maistui, en tahtonut enää syödä. Nautin syömättömyyden tilasta, siitä tulee "pöhnä", ikään kuin pieni humalatila. Epätodellinen olo. Ei tarvinnut keskittyä mihinkään, ei urheilla, menin nukkumaankin aikaisemmin kuin yleensä ettei tarvinnut syödä.

Eilen kuitenkin "retkahdin". Söin tavalliseen tapaan aamulla puolikkaan ruisleivän ilman levitettä kalkkunaleikkeellä. Mutta. Minulla olikin vapaapäivä, en mennyt töihin. Joten söin toisen ruisleivän, kokonaisen, avokadolla. Söin kolmannen. Tein ruokaa perheelle, tavallisesti en olisi syönyt, mutta nyt teki mieli. Otin peräti kolme lautasellista, pieniä lautasia sillä ajattelin "tämän jälkeen en enää ota lisää".

Vatsaan sattui ja söin silti. Tuli huono olo, fyysisesti ja henkisesti. Oksensin, olen oksentanut ennenkin ja se sujuu helposti. Ajattelin, etten enää söisi sinä päivänä.

Joku oli kuitenkin naksahtanut päässä. Nälkä iski, kovempana kuin kertaakaan viikolla. Tein lettuja, joita söin jälleen itseni ähkyyn asti. Muistan ajatelleeni, että mikä helvetti minua vaivaa. En tunnistanut kunnolla nälkää, nyt en tunnistanut nälän loppumista. Söin ja söin ja söin koko ajan! Mitä vain kaapeista löysin: nuudelia, leipää, hedelmiä, jogurttia... Illalla tilasin kotipizzan pitsan, jonka söin vartissa. Tuntui että ratkeaisin, mutta en vain voinut lopettaa. Oksensin uudemman kerran. Juuri ennen nukkumaanmenoa oli hillittömän ahdistunut olo päivästä. Tuntui kuin olisin pettänyt itseni, ratkennut johonkin huumeeseen.

Tänään ajattelin heti aamusta etten söisi kuin 500kcal. Nyt kello ei ole vielä edes yhtätoista, ja eilinen meininki jatkuu. Söin lettuja, hilloa, leipää, pilttiä, omenaa ja voisin syödä lisääkin vaikkei ole nälkä. Ahdistaa niin paljon, tahdon olla ilman ruokaa, se tuntui helpommalta. Tämä jatkuva "syösyö, mitä sitten syöt, tee ruokaa"- sisäinen ääni tuntuu pahalta. Sen päätin, etten tänään oksenna. Vaikka eilinen meni miten meni, bulimiaa en tahdo.

Tiedän saavani kommentteja "hae apua". Sitähän minä juuri yritän, hakea apua täältä. Miten oppisin syömään oikein?

Kommentit (13)

Vierailija

Oot syönyt viikolla aivan liian vähän ja siksi söit sitten nälkääsi enemmän ja sait tekosyyn tuosta tapahtumasta siihen ettet alisyönyt.
T. Keittiöpsykologi

Vierailija

Tuo kuulostaa mun korviini sen verran hurjalta, että vähän arveluttaa antaa ihan amatöörinä (siis ei lääkärinä) ohejita. Tarkoitan kuvaustasi syömättömyyden synnyttämästä, nautinnollisesta pöhnästä, kyvyttömyydestä lopettaa ahmiminen, oksentamisen helppoudesta jne. 

Syömättömyytesi osoittaa, että sinulla saattaa olla jopa kadehdittava itsekuri. Voisit käyttää sitä siihen, että "pakottaisit" itsesi syömään säännöllisesti, etkä mitään aterioiden välillä. Jos nälän ja kylläisyyden tunteet ovat kateissa säännöllisyys ja pienet annokset voisivat auttaa niiden palauttamisessa? 

Mutta kun syömistemppuiluisi omankin analyysisi mukaan liittyy stressiin ja huoliin, niin siihen asiaan sinun pitäisi jotenkin päästä kiinni ja siihen tarvitset kyllä ulkopuolista apua.

Tsemppiä!

Vierailija

BED:in ravitsemushoidossa keskitytään laihduttamisen lopettamiseen, täsmäsyömiseen, ja muutenkin ruokavalion normalisoimiseen. Monet ovat jakaneet ruoka-aineita kiellettyihin ja sallittuihin, normaali annoskoko ja käsitys tavallisesta syömisestä ovat hämärtyneet. Syyllisyyttä saattaa tulla aivan tavallisestakin syömisestä. On tärkeää, että ravitsemustila on kunnossa, jottei liian niukka syöminen laukaise ahmimista ja jotta voidaan syventyä ahmimisen psyykkiseen taustaan.

Täsmäsyöminen on kaiken ydin, käytännössä tämä tarkoittaa, että syödään säännöllisesti ja riittävästi. Monelle jo yksin tämä tuo syömiseen selkeästi lisää hallintaa. Vaikka ahmimista tulisi, seuraavasta ateriasta jatketaan normaalia syömistä, eikä yritetä syödä vähempää. Tärkeää on myös luopua laihduttamisesta ja se voi olla vaikeaa, koska monella on reilusti ylipainoa ja takana vuosien laihdutuskierre. Vaikkei tavoitteena ole laihtuminen, usein paino kuitenkin lähtee laskuun, kun ahmiminen saadaan hallintaan.

Vierailija

Normaali kalorintarve ikäiselläsi ja kokoisellasi aikuisella naisella on 2000kcal/vrk. Sanot että reagoit syömättömyydellä vaikeisiin tilanteisiin. Siihen profiiliin sopii kuitenkin huonosti kalorimäärien millintarkka seuranta. Todennäköisemmin sinulla on syömishäiriö. Panttaamalla ruokaa ja näännyttämällä itseäsi, elimistösi alkaa jossain syömään itseään ravinnon saamiseksi: lihakset surkastuvat, luusto haurastuu, syntyy elinvaurioita jne. Ruoka hallitsee elämääsi ja ottaa vallan, vaikka kuvittelet itse hallitsevasi. Voi olla että sinulle kehittyy vaikea ahmimishäiriö, jonka seurauksena alat lihomaan hallitsemattomasti, koska elimistösi, psyykesi  aineenvaihduntasi ja  kylläisyyskeskus aivoissasi ovat vinksvonks. Lopeta nainen hyvissä ajoin.  Hae itsellesi apua. Lopeta laihdutus. Todennäköisesti ahmintakohtaukset loppuvat, kun suot itsellesi kaikki ateriat säännöllisesti ja elimistösi tottuu siihen, ettei ruoka lopu yhteen ateriaan.

Vierailija

Kuulostaa sen verran hurjalta tuo sinun touhusi, että tämä ei todellakaan ole oikea paikka hakea apua.
Soita maanantaina lääkäriin ja varaa aika, tarvitset oikeaa apua ammattilaiselta, koska olet hyvää vauhtia kehittämässä itsellesi syömishäiriötä ja suhtautumisesi ruokaan on jo todella kieroutunut ("haluan olla ilman ruokaa").
Hyvä, että tunnistat varoitusmerkit ajoissa, nyt vaan alat hoitamaan asiaa kuntoon. Liian moni syömishäiriöinen antaa asioiden mennä liian pitkälle ennen avun hankkimista.

Vierailija

Ahmimishäiriö – kuten kaikki muutkin syömishäiriöt – ovat vakavia sairauksia ja hoito tulisi aloittaa mahdollisimman pian hyvän parantumisen saamiseksi. Pahimmillaan syömishäiriöt voivat aiheuttaa jopa kuoleman tai muita vakavia sivuvaikutuksia.

Ahmimiskohtaukset ovat toistuvia ja hallitsemattomia. Syötyä ruokaa ei oksenneta, mutta joskus ahmimista yritetään hallita jättämällä ateria väliin aamulla tai aamupäivällä, joka taas johtaa helposti ahmimiskohtaukseen iltapäivällä tai illalla. Laihdutusyritykset usein laukaisevat ahmimisen, joten ne olisi syytä lopettaa.

Vierailija

Tuollainen reaktio ei ole edes kovin harvinaista esimerkiksi pitkään aliravituilla sotilailla. Ja ylenpalttiseen ahmimiseen voi jopa kuolla, koska elimistö on sekaisin ja ei tunnista kylläisyyden tunnetta, koska on tottunut olemaan ravinnosta/aivan liian vähällä ravinnolla.

Vierailija

Kiitos viesteistä. Ne helpottavat todella. En tahtoisi lääkäriin, en ole valmis myöntämään ongelmaani läheisille, mutta uskon yrittäväni täsmäsyömistä ja sitä kautta normalisoida tätä. Kaloreita olen tarkkaillut jo pitkään, en varsinaisesti laihduttamisen kannalta vaan ennemminkin niin että tiedän syöväni mahdollisimman "oikein". Vähän hiilareita, paljon proteiinia ja niin edelleen. Kalorinkulutukseni on 1700kcal/pvä yleensä. Huh kun tuli kyyneleet silmiin näitä vastauksia lukiessa, siis hyvällä, tuli sellainen olo että joku välittää. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viesteistä. Ne helpottavat todella. En tahtoisi lääkäriin, en ole valmis myöntämään ongelmaani läheisille, mutta uskon yrittäväni täsmäsyömistä ja sitä kautta normalisoida tätä. Kaloreita olen tarkkaillut jo pitkään, en varsinaisesti laihduttamisen kannalta vaan ennemminkin niin että tiedän syöväni mahdollisimman "oikein". Vähän hiilareita, paljon proteiinia ja niin edelleen. Kalorinkulutukseni on 1700kcal/pvä yleensä. Huh kun tuli kyyneleet silmiin näitä vastauksia lukiessa, siis hyvällä, tuli sellainen olo että joku välittää. -ap

Ortoreksia? Nykyään on trendikästä välttää hiilareita ja vetää proteiinia, mutta jos kostautuu ahmimisena, onko se sittenkään terveellistä? (Kiitoksia vaan Jutat ja muut!)

Vierailija

[quote=Vierailija]

[/quote

Muunlaisista ongelmista kärsineenä ja parantuneena kannustan sinua lääkäriin. Jos pystyt hänen kanssasi käsittelemään sitä, mitä ongelmasi taustalla on, pystyt sen jälkeen kertomaan siitä myös läheisillesi, jos niin haluat tehdä. Ota askel kerrallaan. Sairauksia ja vaivoja ja ongelmia on monenlaisia ja niitä on kaikilla. Fiksu hakee apua, ja sinähän olet fiksu (lue vaikka avauksesi alku) :) 

2

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat