Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma auto vai taksi, dilemma

Vierailija

Oman auton kokonaiskulut ovat 10 000 eur vuodessa ja vietämme vapaata elämää. Taksilla ajelu saattaisi tulla halvemmaksi. Mutta!

En sitten kuitenkaan raaskisi sitä taksia tilata, vaan möllöttäisimme kotona. Maksan myös mielelläni  vapauden illuusiosta että minulla on vapaus lähteä koska tahansa mihin tahansa, vaikka möllötämmekin kotona ;-)

Ymmärtääkö kukaan? 

Kommentit (12)

Vierailija

Kyllä tai paremmin luulen ymmärtäväni. Minusta tuo Ap:n tilanne kertoo, että vaikka ihminen usein tiedostaa, mikä olisi oikeasti jäkevää ja mm. taloudellisesti kannattavaa, niin ihminen toimii tai valitsee, mikä tuntuu "hekellisesti" hyvältä. Hyvin moni pärjäsi ilman autoa, mutta on helppo keksiä hyviä ja vähemmän hyviä selityksiä, miksi se kuitenkin halutaan hankkia  Sama pätee kyllä moniin muihinkin valintoihin, ei niitä, niin-kään ohjaa järki, vaan enempi epämääräinen tunne.

Vierailija

Miten lasket oman auton käyttökulut vuodelle että saat siitä 10.000 € vuodessa?

No, asia pitää vaan järkeillä itselle. Haluaako säästää rahaa vai tehdä jitaun. Sitähän se tarkoittaa tilaako taksin vai ei..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten lasket oman auton käyttökulut vuodelle että saat siitä 10.000 € vuodessa?

No, asia pitää vaan järkeillä itselle. Haluaako säästää rahaa vai tehdä jitaun. Sitähän se tarkoittaa tilaako taksin vai ei..

Esim. autoliiton laskurilla. Samaan päädytään virallisella kilometrikorvauksella 45 snt/km

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten lasket oman auton käyttökulut vuodelle että saat siitä 10.000 € vuodessa?

No, asia pitää vaan järkeillä itselle. Haluaako säästää rahaa vai tehdä jitaun. Sitähän se tarkoittaa tilaako taksin vai ei..

Valitettavasti autoilun kulut eivät riipu siitä miten ne laskee. Summan saa pienemmäksi vain valehtelemalla ;-)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lasket oman auton käyttökulut vuodelle että saat siitä 10.000 € vuodessa?

No, asia pitää vaan järkeillä itselle. Haluaako säästää rahaa vai tehdä jitaun. Sitähän se tarkoittaa tilaako taksin vai ei..

Valitettavasti autoilun kulut eivät riipu siitä miten ne laskee. Summan saa pienemmäksi vain valehtelemalla ;-)

Ja kun valehtelet, valehtele reilusti! Samoin kuin bensakulutuslukuja vertailtaessa ;-)

Vierailija

En raaski laskea kuinka paljon meillä on mennyt rahaa autoon viimeisen vuoden aikana. Puhumattakaan huolesta, hermojen menetyksestä ja vaivasta mitä se on aiheuttanut.tietyssä mielessä lisännyt vapautta ja helppoutta, mutta toisaalta sitä on tullut liikaa sätkittyä joka suuntaan ja l upailtua mennä eri paikkoihin. Elämänlaatu ehkä jopa laskenut ja arkiliikunta vähentynyt. Sosiaalisia kohtaamisia vähemmän kun ei mee bussilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En raaski laskea kuinka paljon meillä on mennyt rahaa autoon viimeisen vuoden aikana. Puhumattakaan huolesta, hermojen menetyksestä ja vaivasta mitä se on aiheuttanut.tietyssä mielessä lisännyt vapautta ja helppoutta, mutta toisaalta sitä on tullut liikaa sätkittyä joka suuntaan ja l upailtua mennä eri paikkoihin. Elämänlaatu ehkä jopa laskenut ja arkiliikunta vähentynyt. Sosiaalisia kohtaamisia vähemmän kun ei mee bussilla.

No nykyään (matutus) tuo sosiaalisten kohtaamisten väheneminen on minulla yksi tärkeimpiä syitä ajaa omalla ;-)

Vierailija

Voisitkohan Ap kokeilla autotonta tilannetta? Eli esimerkiksi olet kokonaan -jonkin aikaa- ajamatta lainkaan autoa, vaan pyrit kulkemaan kaikilla muilla tavoilla tietyn ajan? Toisaalta luulen, että ongelmista suurin on tuo, että Ap tiedostaa hyvin, että hän selviäsi oikein hyvin ilman autoa, mutta illusio vapaudesta saa hänet pitämään auton. Ja sitten joku vielä sanoo, että ihminen on ainoa eläin, joka kykenee järjen käyttöön. Turha loukkaantua. Minusta on jo ihalitavaa se, että Ap tiedostaa tilanteen, tavallaan järjettöämyyden. - Tavallaan siksi, että voidaan tietysti kysyä, että mihin tuo 10000€ sitten tulis laittaa? Säilöä patjan alla ns. pahanpäivän varalle vai hurvitella taksilla, joka jostain syystä miellettäisiin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin kotona möllöttämisen. - Mitä vikaa kotona möllöttämisessä on? - No ehkä hieman, jos sinne haluaa kokonaan hautautua ja lukittautua, mutta minun on vaikea uskoa, että Ap haluaisi niinkään tehdä, sillä tuskin ihmisen joka pysty hahmottamaan ja arviomaan kulutustaan kriittisesti ainoa motiivi astua ulos on se, että pihalla on auto, jolla voi päästä pihasta ulos, vaikka aika moni on autolla kulkemisesta rakentanut tai muodostanut sellaisen tavan, että tuskin osaa edes ajatella muita vaihtoehtoja. - Toisaalta moni on cityvihreä on "autottomuus uskossa" -ymmärtämättä laainkaan sitä, kuinka vaikeaksi elämä muodostuisi monin paikoin mm. haja-asutus alueilla ja pienemmillä kylillä, jollei olisi mahdollisuutta liikkua lainkaan omalla autolla, kun esimerkiks lähimpään kauppaan on toistakymmentä kilometrä matkaa suuntaansa ja bussi pysäkille on matkaa vähintään kilometri, josta pääsee nousemaan vielä toistaiseksi bussiin joka toinen päivä, mutta pelko on, että vuoden vaihteen jälkeen ei enää, niinkään usein ja jonkun vuoden päästä pitäisi päästä maalikylällä sijaitsevaan terveyskeskukseen, ilman että täytyy mennä edellisenä päivänä hotelliin, että on sieltä sitten mahdollisuus mennä tk:n sovittuna aikana. 

Vierailija

Meillä ei ole ajokortteja, asumme hyvän julkisen liikenteen alueella ja käytämme myös taksia. En osaa sanoa käytämmekö taksia paljon vai vähän. Tarpeen vaatiessa ja tarpeet voivat olla hyvin monipuoliset. 

Auto tuntuu usein ongelmalliselta. Esim. mistä parkkipaikka tai jos menee juhliin, niin kumpi on selvinpäin ja kuskina? Taksilla on ainakin noista ongelmista vapaa. 

Suomalaisilla on joku outo ujous mitä takseihin tulee, kuin se olisi jotakin rehvastelua. Taksihan on vain yksi julkinen liikenneväline muiden joukossa. Nehän ajavat julkisen liikenteen kaistaakin, samalla kun yksityisautoilijat kököttävät paikallaan jonoissa :)

Autoilevat ystävät sanovat, että vaikka ajaisi työmatkat taksilla muutaman kerran viikossa, sekin tulisi halvemmaksi kuin oman auton pito. Olen myös kuullut, että sillä hetkellä kun uuden auton ajaa kaupasta ulos, sen arvo laskee 30%. En osaa sanoa onko kaupunkilegendaa vai mitä.

Maauseudulla ei tietenkään ole mitään muuta mahdollisuutta kuin olla yksityisautoilija. 

Vierailija

Mulla menee 20/kk bensatankkiin, en maksa vakuutuksia yms paskaa. Eli vuodessa 240e. Taksi maksaa 100e/kyyti 365000e vuodessa

Vierailija

Me ollaan oltu autottomia pian kaksi vuotta. Toki, asutaan pääkaupunkiseudulla, jossa julkinen liikenne on kunnossa ja jota hyödynnetään paljon, mutta myös takseihin kuluu noin 200 € kuukaudessa. Joskus vuokrataan auto esim. kesälomareissuille. Ollaan laskettu, että liikkumiseen meillä kuluu noin suurinpiirtein saman verran rahaa vuodessa kuin silloin, kun asuttiin pienemmällä paikkakunnalla ja pihassa oli kaksi autoa. Nyt vaan erona on se, ettei itse matkojen lisäksi tule muita (yllättäviä) isoja kuluja korjauksista, renkaista, vakuutuksista yms. Jos kustannukset pysyvät siis suhtkoht samoina ja välimatkat eivät ole liian pitkiä, en ymmärrä oman auton omistamista. Pihassa seisoo ominaisuuksiltaan vuosi vuodelta heikkenevä, kilometri kilometriltä arvoaan syövä oma auto vs. valmiiksi lämmitetty, siisti ja juuri haluamallesi ovelle jättävä taksi? Meillä on myös liikunta lisääntynyt huomattavasti, kun nykyään kävellään myös vähän autoa pidemmät matkat. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat