Synttärikutsujen jakaminen päiväkodissa... Miksi?

Vierailija

Olipa taas "mukava" seurata vieressä, kun lapset kyselivät toisiltaan, kuka sai kutsun ja kuka ei. Kutsun saaneet hihkuivat. Eikö sitä kutsujen jakamista oikeasti voi hoitaa toisin kuin päiväkodin kautta?! Joissain päiväkodeissa on kiellettyä / ei suositella ja hyvin ymmärrän, miksi. Se kutsutta jääneiden lasten kasvoilta paistanut hämmennys ja pettymys oli surullista seurattavaa. 

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Mä olin se lapsi, joka ei ikinä saanut kutsua synttäreille, kaikki muut saivat. Ala-asteen luokallani oli myös yhden 90-luvun poplaulajan pikkusisko, hän jakoi isosiskonsa sinkkuja kaikille muille paitsi mulle.  Tämän hyljeksinnän ja aikuisten sokeuden takia minusta tuli paniikkihäiriöinen, huonoitsetuntoinen ihmisraunio. 

Vierailija

Eipä sitä päiväkotikavereille ole yleensä muuta yhteystietoa kuin lapsen lokero. Tietysti kutsu pitää jättää huomaamatta ylähyllylle vanhempien löydettäväksi.

Vierailija

En tiedä en.

Nytkin varmaan tulee ketjuun sata naista, jotka sanovat ettei elämässä voi saada mitä haluaa ja me ei sitä Tiina-Mirjamia kutsuta, koska sen äiti ajaa Ladalla.

Itse kutsuin pienempien ryhmässä kaikki lapset, myöhemmin kaikki tytöt/pojat jne. En halua oman toimintani aiheuttavan pahaa mieltä.

Vierailija

Anna palautetta päiväkodin johtajalle! Oman lapseni päiväkodissa kutsut hoidetaan kotien kautta, ja sitä varten vanhemmille on jaettu muiden vanhempien yhteystietolista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Anna palautetta päiväkodin johtajalle! Oman lapseni päiväkodissa kutsut hoidetaan kotien kautta, ja sitä varten vanhemmille on jaettu muiden vanhempien yhteystietolista. 

Ei ole luvallista jakaa toisten nimiä ja puhelinnumeroita. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

jokainen vanhempi siis itse sai laittaa yhteystietonsa paperiin, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin.

Vierailija

Ja sekö estäisi sen "Mä kutsun sut mun synttäreille!" / "Mä en kutsu sua mun synttäreille!" jutun tai sen, että lapset puhuisivat juhlista seuraavana päivinä..? :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näin meilläkin. Joidenkin lasten vanhempien yhteystiedot puuttuvat, mutta tämä on silloin vanhempien oma tahto eikä sille voi mitään. Lapset saattavat silti puhua päiväkodissa synttärikutsuistaan, vaikka kutsu onkin mennyt vanhempien eikä päiväkodin kautta. Sillekään ei oikein voi mitään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokainen vanhempi siis itse sai laittaa yhteystietonsa paperiin, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin.

enkä sanonut että tämä mitään Estää puhumasta seuraavana päivänä, mutta asiat voi hoitaa eri tavallakin. Mikä sitten on teistä parempi vaihtoehto? 

Vierailija

Meillä päiväkodissa kutsujen jakaminen on sallittua. Vanhempainillassa vielä asia käytiin läpi, ja hoitajat sanoivat että asiasta jutellaan lasten kanssa aina välillä ja käydään myös niitä pettymyksiä läpi. He myös pitävät huolen, ettei (ainakaan heidän kuullen) asiaa ns. hierota toisten kasvoille. 

Mutta siellä tiedostetaan miten tärkeät synttärit on lapsille. Jokaisen synttärit muistetaan myös omissa ryhmissä :) 

Minusta tämä on hyvä näin.

T. äiti, jonka lapset välillä saa kutsuja ja välillä ei saa. 

Vierailija

Lapseni synttäreille ei voitu kutsua yhtään kaveria, päiväkodissa oli kielletty kutsujen jakaminen. Olipa ihan helvetin kiva katsoa sitä lapsen pettymystä, kun joutui viettämään suunniteltujen kaverisynttäreiden sijaan pelkästään vanhempien kanssa. Olisimme kutsuneet vieläpä kaikki ryhmästä, mutta ei, näin on päätetty, ettei ketään vain syrjittäisi. Eivät sitten ajatelleet, että joku lapsi on ehkä juuri muuttanut alueelle, eikä lapsella tai hänen vanhemmillaan ole kenenkään yhteystietoja. Sanoivat vain että pitäisi lähettää kutsut kotiosoitteeseen. No mistähän me ne osoitteet olisimme kaivaneet, kun emme nimiäkään tienneet, juuri ja juuri lapsi oli ehtinyt sen parin viikon aikana oppia edes uusien päiväkotikavereidensa etunimet. Tuo listakin esiteltiin vasta viikkoja synttäreiden jälkeen, joten eipä lämmittänyt enää siinä vaiheessa.

Minä en osannut keksiä, miten pienelle lapselle selittäisi, että tuntemattomat aikuiset suuressa viisaudessaan keksivät, että lapseni ei saa kutsua kavereitaan synttäreilleen, ettei ketään vain syrjittäisi, paitsi tietysti itse päivänsankaria.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkodissa kutsujen jakaminen on sallittua. Vanhempainillassa vielä asia käytiin läpi, ja hoitajat sanoivat että asiasta jutellaan lasten kanssa aina välillä ja käydään myös niitä pettymyksiä läpi. He myös pitävät huolen, ettei (ainakaan heidän kuullen) asiaa ns. hierota toisten kasvoille. 

Mutta siellä tiedostetaan miten tärkeät synttärit on lapsille. Jokaisen synttärit muistetaan myös omissa ryhmissä :) 

Minusta tämä on hyvä näin.

T. äiti, jonka lapset välillä saa kutsuja ja välillä ei saa. 

Näin tää munkin mielestä on järkevää. Jotenkin se, että vanhemmat piilottelee on tavallaan hyväksymistä sille, että kyseessä tosiaan on eri arvoinen kohtelu. Koska jos tilanne olisi ihan vain niin kuin se on, kaikkia ei voi kutsua koska kaikki ei mahdu meille, ei olisi mitään piiloteltavaa. Lapselle voi kertoa miten asiat on ja jos lapsi on pettynyt niin on, sallia sekin... Liiallinen "veistä haavaan" tietysti pitää kieltää. :)

-8

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat