Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen palovammat yleistyneet - vauva sylissä ei saisi kahvitella eikä kokata

Vierailija

Vauvojen palovammojen määrä on kolminkertaistunut vuodesta 1990. Suurin osa vammoista aiheutuu päälle läikkyvästä kahvista tai ruuasta. Mihin vauvan voi ruokaa laittaessa laittaa?

http://yle.fi/uutiset/vauvojen_palovammat_yleistyneet__usein_syyna_laikk...

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ei kai kukaan pidä vauvaa sylissä, kun tekee ruokaa? Eiköhän nuo kahvikupit kaadu kyläilemässä kun istutaan kahvilla vauva sylissä. 

Vierailija

Pahin vauvan palovamma mitä olen kuullut, oli sattunut kun vauva oli tippunut äidin sylistä munkinpaistorasvaan. :( Mulle on aina isovanhemmat varoitelleet että ei saa juoda kahvia ja pitää vauvaa sylissä yhtaikaa.

Vierailija

Ei nyt nyt liity alotukseen, mutta tuli tuosta mieleen kammottava tarina parin vuoden takaa. Tuttuni oli lenkillä ystävänsä kanssa, molemmilla oli vauvat vaunuissa mukana. Kesken lenkin toisen vauva heräsi itkemään, ja tuttu ajatteli että kyllä se nukahtaa hetken päästä uudestaan. No, ei nukahtanut. Vauva itki vielä kotonakin. Tuttuni nosti kotipihassa vauvan kopasta,jolloin selvisi että vaunuja lämmittämässä ollut kuumavesipullo oli valuttanut vauvan päälle ja pienen päänahka oli pahoin palanut :'(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pahin vauvan palovamma mitä olen kuullut, oli sattunut kun vauva oli tippunut äidin sylistä munkinpaistorasvaan. :( Mulle on aina isovanhemmat varoitelleet että ei saa juoda kahvia ja pitää vauvaa sylissä yhtaikaa.

Apua toi paistorasva :o mut miten ees vauva voi pudota sylistä?

Ja onneks juon kahvini lattena, jolloin se on lämmintä tai jopa viileää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt nyt liity alotukseen, mutta tuli tuosta mieleen kammottava tarina parin vuoden takaa. Tuttuni oli lenkillä ystävänsä kanssa, molemmilla oli vauvat vaunuissa mukana. Kesken lenkin toisen vauva heräsi itkemään, ja tuttu ajatteli että kyllä se nukahtaa hetken päästä uudestaan. No, ei nukahtanut. Vauva itki vielä kotonakin. Tuttuni nosti kotipihassa vauvan kopasta,jolloin selvisi että vaunuja lämmittämässä ollut kuumavesipullo oli valuttanut vauvan päälle ja pienen päänahka oli pahoin palanut :'(

millainen äiti ei ota tuskissaan itkevää vauvaa syliin??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten parempi, että vauva huutaa sitterissä sen aikaa, että väsynyt äiti saisi kahvinsa juotua?

on parempi niin. Ykkösasiaksi pitää laittaa turvallisuus.

vauva voi olla lattialla...Eri puolella kuin kuuma kuppi. Ja äiti kaffella siihen vauvan viereen lattialle. Tai vauva sitteriin...riippuu iästä.

isompien lasten kanssa etulevyllä ei keitetä tai kuumenneta mitään. Eikä mielellään  vauvankaan kanssa. Ainakaan meillä ei. 

Ite oon aina kierrellyt, niin että mulla on selkä lapseen tai kuppi toisella puolella kuun lapsi. Koska milloin vain voi läikkyä. Edelleen, jos jotain kuumaa käsittelen, niin sanon lapsille, että menee kauemmaksi. Minulla on tässä kuumaa.

samoi veitsien ja saksien kanssa opetan ja kerron ja miten niiden kanssa kuljetaan.

oikeestaan koskaan ei voi olla liian varovainen. On meilläkin ollut läheltä piti tilanteita erilaisssa tilanteissa. Toivon, kaikille turvalllisuuten panostamista. Siinä vauva ja lapsiarjessa ajatus sumuuntuu helposti, kun on niin väsy.

Vierailija

Mun poika poltti työnsi näppinsä kuumalle hellalle ollessaan 2v. Suojaa ei ollut koska hellan toiselta puolelta puuttui reuna ja tarrasuoja ei pysynyt.

Tapahtuneesta on 10v. aikaa ja niin nopeasti kaikki tapahtui. Lapsi huusi helvetisti ja itse olin hysteerinen. Sairaalassa käytiin vähän väliä laittamassa uudet siteet ja jotain möhkää sormiin. 

Oli vilkas poika ja aina joka paikassa. Tuleepa paha olo, kun koko asiaa muistelee. Nyt tämä poika täyttää 12v.

Vierailija

Kyllä mä olen juonut kahvia vauva sylissä ja edelleenkin aion juoda. Tosin mun kahvini on melkein aina vain ruuminlämpöistä, kun en sitä kuumana koskaan ehdi juoda.

Vierailija

Katsoin joku aika sitten yhden jakson jotain äitien sotaa, vai mikä on se ohjelma jossa äidit tonkii toistensa koteja. Niin siinä yksi äippä teki liedellä ruokaa, siten että taapero istui hellan vieressä pöydällä. Itselle ei tulisi mieleenkään tehdä niin. Kyllä tuolainen jos mikä on veren kaivamista omasta ja lapsen nenästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen juonut kahvia vauva sylissä ja edelleenkin aion juoda. Tosin mun kahvini on melkein aina vain ruuminlämpöistä, kun en sitä kuumana koskaan ehdi juoda.

Arvaan että kahvi jäähtyy mukiin, kun se unohtuu juoda, kun pitää selailla nettiä. Siihen kun otetaan vielä lapsi syliin, niin se on vain ajan kysymys, että koska kahvi on sylissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa ja todellinen idiootin teko kaikenpuolin. Kuumavesipullo vaunuissa pitää kyllä vauvan lämpimänä, mutta se vesi ei saa olla polttavan kuumaa, vaan sellaista että kestää kättä hyvin. Itse olen käyttänyt kuumavesipulloa ulkomailla ja vesipullo ei tosiaa saa olla mikään tulikuuma, vaan sellainen että sen voi ottaa kainaloon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten parempi, että vauva huutaa sitterissä sen aikaa, että väsynyt äiti saisi kahvinsa juotua?

On. Ja vielä parepi jos ottaa sen kahvihetken sitten kun lapsi rauhoittuu tai nukahtaa.

Vierailija

Kyllä, turvallisuus ennen kaikkea. Kyllä vauva voi sen hetken sitterissä kitistä, kun äiti kahvinsa juo tai ruuan laittaa, jos kerta koko ajan vaatisi sylissäpitoa. Vahinko sattuu niin nopeasti! Meillä nyt kolmivuotias saa olla keittiössä, kun avaan uunin, mutta ehdottomasti etäällä. Aiemmin laitoin pois keittiöstä kokonaan ja hyvin totteli, kun varoitin, että kuumaa on ja joudutaan lähtemään lääkäriin, jos siihen koskee. Näissä asioissa täytyy sitten kestää se kiukku ja itku, jos kiellot harmittavat lasta. 

Kauhea juttu tuo kuumavesipullo! Ihmettelen kyllä vauvan hermoja, koska meidän lasten kohdalla todellinen kipuitku on ollut aivan erilaista kuin väsyneen tai hieman epämukavuutta kokeneen itku. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat