Eilen neuvolalääkäri sanoi, että vaavi on pieni... pitäiskö huolestua??? Entäs perätila???
Oikeesti, mä alan muuttua kauheeksi stressipalloksi tän raskauden takii...
Eli eilen kävin suppareiden takii ylimääräisellä käynnillä neuvolalääkärin luona. Kaikki oli kuulema ihan ok mutta mainitsi vain ohimennen, että vaavimme olisi pieni... en sitä tajunnut edes kysyä mutta nyt alkoi vaivaamaan.
Eli mitä tarkoittaa, että vaavi on pieni? Kokoa ei sanonut eikä sanonut, että siirtyykö LA mutta voiko vauvan pienuudesta olla jotain haittaa mistä pitäisi huolestua?
Kyllähän tuo vaavi potkii ym. mutta nyt pelottaa, jos pienuus onkin jokin ongelma!!!
Ja toinen oli tuo, että vaavi on perätilassa. Siitä sanoi, että sitä täytyy tarkkailla. Kääntyykö vaavi itsekseen vain mitä sille pitää tehdä??? Ja koska?
Kiitollisena ja hysteerisenä vastauksianne odotellen
Kurmeli ja Teuvo rv 25+2
Kommentit (6)
Meillä toka lapsi oli käsikopelolla pienen tuntuinen. Ultrallakin näytti pienelle. Viikolla 39+ sanottiin, että vauva on alle 2500g. Synnytyksessäkin oli lastenlääkäri mukana sen takia... No tyttö oli syntyessään 3300g, eli ihan normaali! Mutta kyllä mieltä askarrutti moneen kertaan, kun jatkuvasti päiviteltiin, kuinka pieni vauva on tulossa.
Perätilasta älä vielä murehdi, vauva ehtii kääntyä vielä moneen kertaan ympäri :) Vasta viikon 36 jälkeen ruvetaan harkitsemaan kääntämistä, jos ei ole itse kääntynyt. Minun kolmas tyttö käännettiin raivotarjontaan viikolla 37. Kääntyi samana päivänä takaisin perätilaan. Viikolla 38 kääntyi ite oikein päin. Ja oli ihan normaalikokoinen ja mahtui vielä kääntymään. Syntyessä 3660g.
Jos lääkäri olisi ollut tosissaan huolissaan vauvan pienestä koosta, niin olisi lähettänyt ultraan, tai jos ultrasi, niin olisi varmasti määrännyt kontrolliin. Puhu neuvolassa asiasta ja sano että lääkärin puheet jäi vaivaamaan. Jos et ultraan päässy, niin varmaan lähetteen saat.
Hei.
Myös meille sanottiin, että on hyvin pienikokoinen vauva tulossa.
Sanottiin johtuvan mun raskauden aikaisesta verenpainetaudista.
Arvio rv 37+3 oli 2320 g. Tämä siis erikoislääkärin tekemä ultraus äitiyspolilla.
Viikkoa myöhemmin rv 38+3 arvio oli vain 2400 g.
Mutta mutta, poika syntyi rv 38+6 ja painoa oli 3084 g, eli ihan hyvän kokoinen olikin.
Ja perätilasta...
Meillä todettiin perätila rv 28+.
Ja vauva ei missään vaiheessa kääntynytkään raivotarjontaan. Ulkokäännöstä yritettiin, mutta ei onnistunut, kun vauvalla oli peppu niin tiukasti kiinni lantiossa.
Syntyi siis suunnittellusti sektiolla rv 38+6
Eli lääkäri ultras ja samalla vain totesi, että kaikki on hyvin, vauva vaan on normaalia pienempi... ja siis suppareitten takia sinne menin!
Ei kuitenkaan sanonut siitä eteenpäin mitään ja siksi huolestuinkin, kun ei selittänyt mitään tarkempaa. Höpisi niitä mittoja vaan itsekseen eikä niitä mulle edes ääneen sanonut.
Voi, voi tätä odottajan elämää... koko ajan saa pelätä ja jännittää ja ihmetellä. Huomenna soitan neuvolaan pissakokeen tuloksista ja samallahan voin varmasti kysyä tuosta asiasta. Olis ihan kiva tietää, että kuinka iso tai siis pieni se vauva nyt sitten oli!
Perätilasta sanoi mulle, että sitä tarkkaillaan ja merkkasi sen myös neuvolakorttiin. Sanoi sen aihauttavan suppareita, kun vauvan jalat sojottaa alaspäin ja pääsee näin potkimaan tuonne virtsarakkoon ja kohdunsuulle...
Kiitokset kaikille vastanneille, toivotaan, että kaikki onkin ihan OK!
Kurmeli ja Teuvo rv 25+3
sitten ja vauva oli erimitoiltaan 2 - 3 viikkoa laskettua aikaa jäljessä ja lääkäri sanoi, että on normaalia, kyseessä on vaan pienempi vauva. Ei mitään hätään. Olen kaksi jo synnyttänyt ja ovat olleet painoltaan 3 kg ja 3.4 kg, molemmat täysin terveitä.
Ei kaikki synnytä 4 kg vauvoja.
Niin pitkään kun lääkäri ei itsekään huolestu, niin älä sinäkään huolestu.
Perätila taas on ihan normaalia tuossa vaiheessa....
Minä sitä tässä kyllä itse ihan mietin kun pikkanen kepsahti pari viikkoa sitten perätilaan ja mulla on viikkoja jo 32. Saa nähdä miten käy, mutta kuten kirjoitin, vauveli on pari viikkoa pienempi " ikäistään" ja masuni taas " yli iso" , joten en vielä käy stressaamaan kun eihän se ole kuin hetki kun kuperkeikka on tehty! =D
T: Siriin ja mussukka rv 32+1
Tänään kysyin neuvolatädiltä, kun soitti minun pissakokeen tuloksista, että pitäiskö nyt huolestua, kun vaavin sanottiin olevan pieni!
Tätsä sieltä tarkisti tietokoneelta ja sinne lääkäri oli kirjoittanut: UÄ sopusuhtainen ja normaali sikiö, kaikki ok!
Eli eipä tämän neidin tassut enää tärise, Teuvo nyt on sitten ehkä pikkuinen mutta onpahan mun pikkuinen =)
Kurmeli ja Teuvo 25+3
Tuosta perätilasta... kyllä noilla viikoilla vauvalla on vielä hyvin tilaa pyöriä ympäri moneen kertaan. =) Ainakin niiden lähteiden mukaan mitä mä olen lukenut ja kuullut niin suurin osa vauvoista kääntyy raivotarjontaan 24.-36. viikkoihin mennessä. Eli hyvin ehtii vielä! =)
Ja eikös noi painoarviot jne. oo ihan suuntaa antavia vaan? Eiköhän se lääkäri olisi sanonut jos vauva nyt jotenkin epänormaalin pieni olisi. Eiköhän siellä kaikki vaavilla hyvin ole!
[color=red]pikku-milli & paco 28+6[/color]