Sähkölasku maksamatta - voidaanko sähköt katkaista?
Soitin just Fortumille kun sähkölaskun eräpäivä on ollut lokakuun alussa enkä ole pystynyt maksamaan vielä sitä. Nyt soitin kysyäkseni että voinko siirtää eräpäivää niin ei kuulemma enää onnistu (saisin ens viikon puolivälissä maksettua laskun), kun on mennt perintään.
Pelkään täällä sit nyt että voidaanko sähköt poikkasta meiltä? Onko se nykyään vielä käytäntö jos lasku on maksamatta?
Kommentit (28)
Et sitten voinut kysyä asiaa samalla kun soitit sinne Fortumille?
Kai ne sähköt jossain vaiheessa katkeaa mutta tuskin nyt heti ja ilman ilmoitusta.
Voit myös vaihtaa sähkön toimittajaa, jolloin sähköt eivät katkea, mutta laskua et pääse karkuun silti, sillä se maksetttava. Mies
Huomenna on kotona illalla pilkkosen pimeää. Ei näe edes juoda kaljaa. Mieti mikä kohtalo on edessäsi! Hali.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös vaihtaa sähkön toimittajaa, jolloin sähköt eivät katkea, mutta laskua et pääse karkuun silti, sillä se maksetttava. Mies
Eikähän ap:lla ole siirtolaskukin maksamatta.... sitä ei pääse karkuun kuin muuttamalla.
Ei ne vielä katkaise, jos et ole saanut kahta perintälaskua.
kyllähän siinä muutama kuukausi menee ennen kuin katkaisevat. Ensin saat nyt kirjeen perintätoimistossa uudella eräpäivällä, jossa on 5 euron perimislisä. Sen jälkeen saat laskun, jossa on katkaisuvaroitus ja lisää korkoa. Mikäli et sitä maksa, niin lähtee sähköt ja siitä tulee noin 100 katkaisumaksu + noin 100 kytkemismaksu, jotka pitää maksaa (ja tietenkin kaikki rästilaskut) ennen kuin sähköt kytketään. Itsellä oli juuri syyskuussa kolmisen viikkoa sähköt poikki.
Ei ne heti tule katkaisemaan sähköjä.
If teki semmoisen tempun että huomaamattani kerkisi kesäaikaan parit laskut menemään ihan ohi ja nämä veijarit pisti vakuutukset poikki.
Liityin uudestaan mutta pitää kostoksi vaihtaa yhtiötä. Tapahtui vuosi siten.
Kaikkein esiten vit.ttaa se että heti joutui heidän mustalle listalleen. Mm. on verkkopankissa ilmeisesti suoraveloitus automaattisesti jos en itse maksa. Pitäisi kysyä että milloin olen täman oikeuden Ifille antanut. Varmaan laiton toimenpide.
Joo en tajunnut kysyä, blondi kun olen - ja voisi uskoa että sieltä olis mulla myös mainittu että näin vois käydä... MUTTA hyvä että tulee maininta jos noin olisi tapahtumassa, ei hätää sen suhteen siis omalla kohdalla. Kiitokset asiallisista vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikähän ap:lla ole siirtolaskukin maksamatta.... sitä ei pääse karkuun kuin muuttamalla.
Siirtolaskun eräpäivä voi olla eri. Fortum ei omista metriäkään verkkoa, joten he eivät voi siirtomaksuakaan periä.
Eihän sulla ap ole lapsia?eikä sulla nro 7?
Vierailija kirjoitti:
kyllähän siinä muutama kuukausi menee ennen kuin katkaisevat. Ensin saat nyt kirjeen perintätoimistossa uudella eräpäivällä, jossa on 5 euron perimislisä. Sen jälkeen saat laskun, jossa on katkaisuvaroitus ja lisää korkoa. Mikäli et sitä maksa, niin lähtee sähköt ja siitä tulee noin 100 katkaisumaksu + noin 100 kytkemismaksu, jotka pitää maksaa (ja tietenkin kaikki rästilaskut) ennen kuin sähköt kytketään. Itsellä oli juuri syyskuussa kolmisen viikkoa sähköt poikki.
Kolmisen vuotta sitten minulla oli sähköt poikki kuusi (6) viikkoa. Rahaa minulla kyllä oli siihen uudelleenkytkentään ja rästilaskuihin, koska olin/olen töissä, en vain heti saanut maksettua sitä jostain syystä. Totuin jo siihen, kynttilöiden valossa luin kirjaa illalla ja kuuntelin patteriradiota :D. M33
Sähköntoimituksen jatkamisesta voi mahdollisesti neuvotella sähköyhtiön kanssa, mutta laskun eräpäivästä pitää keskustalla perintätoimiston kanssa, sillä lasku on siirretty heidän vastuulleen.
Mutta perintätoimisto vielä laskuja laittelee ja jos et saa maksettua, sähköyhtiökin lähettää katkaisuvaroituksen ennen sähköjen poikkaisemista.
Vastaisuuden varalle: jos tiedät ettet pysty maksamaan laskua eräpäivänä, soita ao. firmaan jo etukäteen ja neuvottele uusi eräpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisuuden varalle: jos tiedät ettet pysty maksamaan laskua eräpäivänä, soita ao. firmaan jo etukäteen ja neuvottele uusi eräpäivä.
Ainakin täällä Tampereella täysin hyödytöntä, antavat vain kaksi viikkoa lisää maksuaikaa. Ei paljon lohduta soitella maksuaikaa koska tili tulee kuukauden välein. Ja kerran olin unohtanut maksaa noin 40e sähkölaskun enkä saanut mitään maksumuistutusta. Lasku oli lokakuulta ja ehdin siinä välissä maksaa seuraavankin laskun autuaan tietämättömänä kunnes maaliskuussa sähköt katkaistiin. Harmi kun täällä on vain tuo yksi ja ainoa sähkölaitos jolle siirtomaksuja maksellaan, saavat toimia kuten haluavat ilman kilpailua ja ihan rauhassa.
Meillä katkesi yöllä sähköt, paniikissa laskuja kaivelemaan ja selvittämään ja odottamaan että pääsee soittelemaan.. Loppujen lopuksi kun sain yhteyden oikeaan piakkaan ja lähetettyä maksukuitit olivat sähköt päällä tunnin sisällä. Ja joo oli erääntynyt laskuja, piti maksaa kaikki pois.. kerkesivät sitten kuitenkin katketa.. Jos jotain opin niin sen että ehkä olis voinut soitella ja sopia maksupäivä eikä vetää riskillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä katkesi yöllä sähköt, paniikissa laskuja kaivelemaan ja selvittämään ja odottamaan että pääsee soittelemaan.. Loppujen lopuksi kun sain yhteyden oikeaan piakkaan ja lähetettyä maksukuitit olivat sähköt päällä tunnin sisällä. Ja joo oli erääntynyt laskuja, piti maksaa kaikki pois.. kerkesivät sitten kuitenkin katketa.. Jos jotain opin niin sen että ehkä olis voinut soitella ja sopia maksupäivä eikä vetää riskillä.
Teillä oli siis sähkökatkos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen vuotta sitten minulla oli sähköt poikki kuusi (6) viikkoa. Rahaa minulla kyllä oli siihen uudelleenkytkentään ja rästilaskuihin, koska olin/olen töissä, en vain heti saanut maksettua sitä jostain syystä. Totuin jo siihen, kynttilöiden valossa luin kirjaa illalla ja kuuntelin patteriradiota :D. M33
:D symppis!
Onko mahdollista soittaa sukulaiselle, että saa sähkölaskun maksettua ja maksat hänelle takaisin sen heti kun mahdollista. Olisi kyllä järkevää että sähköyhtiö joustaa tai neuvottelee, ei katkaise heti, kun koskaan ei voi tietää miksi se myöhästyy esim. poikkeuksellinen epäselvyys rahaliikenteessä. Sähkö on kuitenkin perusenergiaa, joka on tärkeää asumisessa. Tuntuu että kunnan firmassa oli melko tiukka eräpäivä -aikataulu, ennen siellä sai eräpäivän alkukuuta myöhemmälle ajalle. En tiedä miten yksityiset sähkönmyynnit.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista soittaa sukulaiselle, että saa sähkölaskun maksettua ja maksat hänelle takaisin sen heti kun mahdollista. Olisi kyllä järkevää että sähköyhtiö joustaa tai neuvottelee, ei katkaise heti, kun koskaan ei voi tietää miksi se myöhästyy esim. poikkeuksellinen epäselvyys rahaliikenteessä. Sähkö on kuitenkin perusenergiaa, joka on tärkeää asumisessa. Tuntuu että kunnan firmassa oli melko tiukka eräpäivä -aikataulu, ennen siellä sai eräpäivän alkukuuta myöhemmälle ajalle. En tiedä miten yksityiset sähkönmyynnit.
Oliskohan ap. jo saanut sähköjuttunsa hoideltua, kun aloitus on lokakuulta 2015? :D
Kyllä lähtee. Valitettavasti. Ja se uudestaan käynnistäminen maksaa myös lisää