Eivätkö ihmiset mieti yhtään toisen ihmisen elämäntilannetta antaessaan neuvoja?

Vierailija

Tilanne: tuttava kehuu, miten helppoa lasten kanssa on pyöräillä. Sinne vaan taapero istuimeen tarakalle ja menoksi.

Minä sanoin, että se on vähän vaikeaa, kun lapset ovat 3v, 2v ja 1v. Isoin ei pyöräile, meillä ei ole laatikkopyörää, enkä tiedä, miten kolme saisi pyörään kiinnitettyä niin, että jaksaisin vielä polkea.

Tuttava jatkaa: no kaksi peräkärryyn ja yksi istuimeen.

Minä: Niin. En siis jaksa pyöräillä, jos on tuollainen kombo kuljetettavana.

Tuttava: No siinähän se kunto kasvaa!

Minä: En pääse edes liikkeelle, kun nuo painavat kuitenkin yhteensä AIKA PALJON.

Tuttava: Niinno, asioista voi tehdä vaikeita, jos niistä haluaa tehdä vaikeita.

AARGH. Minä en valittanut, etten pääse pyöräilemään. En valittanut sitä, etten pääse liikkumaan. En valittanut mistään. Olen onnellinen. Meillä on hyvä tukiverkosto ja pääsen liikkumaan ihan niin paljon ja usein kuin haluan. Mies on virkeä ja olemassa, voidaan vuorotella. Tai lähteä koko perhe ulos. 

Mutta ei, pyöräilemään pitää päästä ja olen vaikea, jos en halua tarjota lapsilleni kokemusta sirkuspellenä olemisesta. KUKA MUKA PYÖRÄILEE 3v:n, 2v:n ja 1v:n kanssa kuntoilumielessä ikinä koskaan missään HUVIKSEEN!?!

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Noin se menee jokaisella osa-alueella, raivostuttavaa. Hyvän miehen tuurilla löytäneet kehuvat omia parisuhdetaitojaan tai hyvyyttään puolisona, hyvätuloisilta saa aina vinkkejä miten rahaa kuuluisi käyttää, terveet ovat ensimmäisinä kertomassa sairaille miten parannutaan, normaalit ihmiset kuvittelevat tietävänsä miten masennus voitetaan, jne, jne.

Vierailija

Jos jonkun asian tämä palsta on opettanut, niin juuri tämän: Osa ihmisistä ei tosiaankaan osaa yhtään ottaa huomioon, että toisen tilanne ei ole sama kuin itsellä.

Vierailija

Haha. Mulla oli samantyyppinen tilanne 10 vuotta sitten. Lapset olivat 3v, 2v ja vauva. Meillä ei ollut autoa ja lähin kauppa oli 3 kilometrin päässä. Sinne ei mennyt bussikaan, joten kaikki kauppaostokset oli hoidettava kävellen. Useimmiten mentiin koko perhe, ladattiin rattaat täyteen tavaraa ja mies kantoi loput (tai ne lapset, jotka eivät rattaisiin tavaroilta enää mahtuneet).

Minullekin ehdotettiin, että kävisin kaupassa pyörällä lasten kanssa. Eli vielä hullumpaa kuin pelkkä pyöräily lasten kanssa. Mihin ihmeeseen tunkisin kaikki ruokaostokset vaippapaketteineen, kun pitäisi saada ne kolme lastakin vielä jotenkin kuljetettua? Ja tuolloinkin neuvoja oli yhden lapsen äiti, jolle riitti turvaistuin tarakalla ja polkupyörän etukori. Niillä oli auto, joten etukoriin mahtui ihan helposti se yksi unohtunut maitolitra tai mitälie. Ei ehkä viisihenkisen perheen ruokaostoksia kuljetella millään pyörällä, halloo!!

Vierailija

Jep ja sitten vielä se jos joku on oikein hurahtanut johonkin, niinkuin vaikka lasten kanssa pyöräilyyn, eikä sitten hurmioissaan pysty ymmärtämään ettei muita kiinnosta välttämättä laisinkaan. Mulla on samanlainen ystävä, mutta aiheena on yleensä aina vuosittain vaihtuva harrastus.

Vierailija

Sanoiko se tuttava sulle siis että sunkin on mentävä pyöräilemään? Mä ymmärsin tuosta että itse oli innoissaan kun tykkää pyöräillä lapsensa kanssa ja sanoi kuinka kivaa ja helppoa se on. Sanoiko, että se on helppoa kaikilla ja sinunkin on nyt mentävä? Ehkä, kun kerroit ettei se onnistu, hän antoi ehdotuksia miten se voisi onnistua, ei siksi ettei yhtään ymmärrä tilannettasi?

Jos mun kaveri sanoo että voikun on pihan siivous helppoa lasten kanssa niin en mä vedä hernettä nenään kun joudun pihani ilman lapsia siivoamaan yksin.

Vierailija

Pyörän peräkärry oli meille pelastus, kun kolme lastamme olivat pieniä. Ensin olin läkähtyä siihen polkemiseen, mutta muutama viikko myöhemmin hurautin jo mäkiä ylös. Eipä tarvinnut ostaa toista autoa vielä silloin. Kun vanhin kasvoi pyöräilyikään, niin otimme joskus vanhan koiramme peräkärryyn. Ihania aikoja.

Vierailija

Tämä on just tätä. Tämän takia en jaksa pahemmin ihmisten kanssa seurustella.

Annetaan täysin omista lähtökohdista ajatellen käsittämättömän typeriä neuvoja asioihin, joihin en neuvoja kysynyt. 

Mun äiti on erikoistunut tällaiseen. Hänen kanssaan olen oppinut lopettamaan keskustelun lyhyeen: sanon jämäkällä äänellä, että tee sinä niinkuin teet ja minä niinkuin teen, ja vaihdan aihetta. Jos vielä jatkaa, tekeydyn kuuroksi.

Muiden kanssa en pysty olemaan näin "tyly" vaan sitten kiehun jälkeenpäin raivosta. 

Vierailija

Veikkaan kanssa, että kun tuon kombon kanssa muutaman kerran pyöräilee, niin kunto kasvaa.

2 istuinta ja peräkärry... sinne peräkärryyn 3. lapsi viereen ostoskassi.

Alottajalla ei ollut muuta ongelmaa kuin oma asenne. Oli jo valmiiksi päättänyt, että hänhän ei lasten kanssa pyöräile niin kaikki ehdotukset torpataan ennenkuin niitä edes mietitään. Tuttu asenne kaikilla palstalla vinkkejä kysyvillä :)

Vierailija

Miksi ihmeessä se ystävä ei voinut sanoa jotta minä varmaan tekisin näin tämän ja sitten kertoisi ratkaisunsa? Miksi pitää ruveta vääntämään? 

Apn asenne ei ole ongelma vaan sen kaverin asenne. Samoin kuin ysilläkin taitaa olla....

Vierailija

Et jaksa? Pyörällä kuule rullaa isompikin taakka, siinä on näet ne pyörät alla. Kuulostaa tekosyyltä, silti en kyllä itse lähtisi kolmen noin pienen kanssa pyöräilemään mutta en tuosta syystä.

Elämä on täynnä valintoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan kanssa, että kun tuon kombon kanssa muutaman kerran pyöräilee, niin kunto kasvaa.

Alottajalla ei ollut muuta ongelmaa kuin oma asenne. Oli jo valmiiksi päättänyt, että hänhän ei lasten kanssa pyöräile niin kaikki ehdotukset torpataan ennenkuin niitä edes mietitään. Tuttu asenne kaikilla palstalla vinkkejä kysyvillä :)

Mitähän siitä ostoskassista olisi jäljellä, kun se olisi matkustanut taaperoiden kanssa peräkärryssä =)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jep ja sitten vielä se jos joku on oikein hurahtanut johonkin, niinkuin vaikka lasten kanssa pyöräilyyn, eikä sitten hurmioissaan pysty ymmärtämään ettei muita kiinnosta välttämättä laisinkaan. Mulla on samanlainen ystävä, mutta aiheena on yleensä aina vuosittain vaihtuva harrastus.

Nimenomaan, on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että paitsi tilanteet, myös ihmiset ovat erilaisia. Minulle esim matikka on helppoa, ja yliopistossakin se oli ihan simppeliä. Joku toinen ihan vilpittömästi takeltelee jo lukion laajassa matikassa, eikä syy välttämättä ole surkeassa asenteessa.

Sitten on näitä ulkoilija-supernaisia, joille pyöräily tuossa kokoonpanossa on vain haaste voitettavaksi. Kiva heille, mutta ei kenenkään muun tarvitse ottaa sellaista haastetta elämäänsä, jos ei halua. En minäkään ottaisi, vaikka muuten liikun ja ulkoilen päivittäin.

Vierailija

Jos on niin rajoittunut, että kuvittelee yhden lapsen kanssa liikkumisen yhtä hankalaksi kuin monen pienen lapsen kanssa, ansaitsee hieman palautetta.

Tai sitten vain lapset peräkärryn kanssa hoitoon kaverille, niin pääsee kokeilemaan liikkumisen "helppoutta" ja ostosten teon kätevyyttä lapsilauman kanssa. Olisi varmaan hänelle avartava kokemus ja vähentäisi "hyviä neuvoja".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän siitä ostoskassista olisi jäljellä, kun se olisi matkustanut taaperoiden kanssa peräkärryssä =)

Jos se 3v ymmärtäis jo puhetta? Kassi ja vetoketjut lukkoon? Tää on just tätä kun ei edes haluta nähdä ratkaisua vaan halutaan vaan toimia niinkuin aina ennenkin ja valittaa valittamisen ilosta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat