Minut on otettu silmätikuksi työtoiminnassa koska otan lounaan aina mukaan

Vierailija

enkä syö paikan päällä. Toivun läheisen kuolemasta ja hain kuntouttavaan työtoimintaan mukaan, ettei seinät kaatuisi ihan täysin päälle (jäin työttömäksi 9kk sitten) Minulla on sellainen lääkitys että se vie ruokahalun kun sen heti aamulla otan, ja iltapäivällä toisen. Syön vasta kun pääsen kotiin klo 15-16. Meille kuuluu lounas ja ohjaajien kanssa sovittu että saan lääkitykseni takia ottaa sen rasioihin mukaani.

Nyt kuitenkin kun olin linjastolla laittamassa ensin lämpimän ruuan toiseen rasiaan ja sitten salaatin toiseen, kuulin kuinka takanani olevat supisivat "Ai että oikein kaksi purkkia täytyy ottaa ettei meille jäisi mitään"

Myös tämän jälkeen kun huomasivat että otan ruuan mukaan niin kukaan ei enää halua jutella kanssani. En polta mutta olen aina mennyt ennen ulos mukaan seuraksi kun muut menevät, nyt kuitenkin kun sanoin, että voin tulla mukaan, minulle vastattiin "miks, ethän sä polta"

Olen alipainoinen (165cm/49kg) suurilta osin juuri lääkitykseni takia, mutta ilman lääkkeitäni en kykene käymään työtoiminnassa/ toivottavasti tulevaisuudessa töissä.

Ehkä en jatkossa sitten ota ruokaa mukaan vai mikä neuvoksi?

Kommentit (12)

Vierailija

Otat ruoan niin kuin haluat, ja jätät typerät supinat huomiotta.

Ihmettelen myös miksi haluaisit olla tuollaisten seurassa siellä tupakkapaikalla tai missään. Itse olisin (ja olen töissäni) vain omassa oloissani ja muut olkoon omissaan.

Vierailija

Oletteko minkäikäisiä? Koulukiusaaminen jatkuu aikuisiässä. Ei minulla neuvoa ole, yritä jaksaa ja osanotot läheisesi menetyksestä. 

Vierailija

no sulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko toteat, että et välitä ja jatkat kuten ennenkin. Tai sitten et jatkossa ota sitä lounasta mukaasi.

Itse olisin alunpitäenkin jättänyt lounaat ottamatta, koska tuntuu jotenkin hölmöltä kerätä niitä mukaan, kun ne kuitenkin on tarkoitettu syötäväksi paikanpäällä eikä kotona (eikä ne ole noissa paikoissa kovin hyviä edes), mutta ymmärrän, että sun elämäntilanteessa lounaan rahallinen merkitys voi olla tärkeä. Jos niin on, niin älä missään tapauksessa ota sitä riskiä, että taloudelliset huolet tämän takia pahenevat ja mielenrauhasi joutuu sitä kautta pahempiin vaikeuksiin. Myös sosiaalisen puolen ja työilmapiirin vaikutus mielenrauhaan on tietysti merkittävä, mutta vähän epäilen, ettei sitä puolta enää tuossa paikassa voi korjata.

Vierailija

Tottakai nuo pitää ottaa eri kippoihin, Kuka nyt salaattia haluaa lämmittää mikrossa? Idioottien kanssa olet tekemisissä, valitettavasti. Tsemppistä!

Mä varmaan sanoisin niille, että ottakaa toki ruokaa ennen minua jos ilman pelkäätte jäävänne.

Vierailija

4, en sitä sinne purkkiin laita kuin saman määrän mitä nyt yksi ihminen normaalisti paikan päällä söisi. Ymmärtäisin käytöksen jos minulla olisi joku 10 litran ämpäri mukana.

1, ei minulla ole ystäviä joten pakko etsiä kontaktia jostain. Läheinen jonka menetin oli isoveljeni ja hän oli paras ja ainoa ystäväni.

Tuolta löytyy porukkaa kaiken ikäistä, itse 29v ja työharjoittelijoista 17v vanhimpiin -55v asti. Nuo nuoret ei ole pahasti sanoneet vaan lähinnä vanhemmat naiset. Mutta nuorilla on kuitenkin oma porukkansa johon en halua tunkea väkisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

1, ei minulla ole ystäviä joten pakko etsiä kontaktia jostain. Läheinen jonka menetin oli isoveljeni ja hän oli paras ja ainoa ystäväni.

Tuolta löytyy porukkaa kaiken ikäistä, itse 29v ja työharjoittelijoista 17v vanhimpiin -55v asti. Nuo nuoret ei ole pahasti sanoneet vaan lähinnä vanhemmat naiset. Mutta nuorilla on kuitenkin oma porukkansa johon en halua tunkea väkisin.

ei minullakaan ole ystäviä, mutta en etsi silti kontaktia ihmisistä, jotka ovat ilkeitä tai jotka eivät selvästi halua seuraani. Ei sellaisesta mitään hyötyä ole, tulee vaan lisää satutetuksi. Paljon parempi olla yksin kuin käytännössä kiusattuna ja vielä ruinaamassa kiusaajiltaan eleillään että pliis, ole mun kaveri...

Vierailija

No huhhuh mitä yläastetouhua taas. Ikävää mutta totta, tuollatavoin yhtä hyvin voivat kyllä käyttäytyä myös aikuiset ihmiset.

Olin itse nuorena koulukiusattu ja lohduttauduin sillä, että aikuisena mokomia kiusareita ei esiinny ja ihmiset osaavat käyttäytyä. Myös "aikuisten maailmassa" esiintyy samanlaista kiusaamista ja syrjintää. Ja syrjintä on siittä ikävää, että tiedät että seuraasi ei kaivata ja normaalien kuuloistenkin toteamusten sisään kätkeytyy vittuilua mutta et voi viedä "asiaa eteenpäin" koska nämä kiusaajat kätkevät pahat puheensa viattomilta kuulostaviin lauseisiinsa.

Kuntouttavassa työtoiminnassa olen myös itse joskus ollut ja juuri siellä sain osakseni vastaavanlaista nälvintää. Olin parikymppinen, osa paikan vakituisista työntekijöistä minun ikäisiäni ja osa reippaasti vanhempia. Oman ikäiseni olivat niitä, jotka herkästi tulivat kuittailemaan ja piilovittuilemaan ja esittämään nasevia kommenttejaan.

Olinhan kuitenkin ikäänkuin työharjoittelija ja "alempaa kastia" kuin muut.

Vanhemmat työntekijät, 35-60v, olivat niitä jotka tyytyväit lähinnä lyttäämään paikan johtajan selän takana maanrakoon puheissaan ja käyttivät minua hyödykseen rikkoessaan työpaikan sääntöjä. Olin siis hoitokodissa työtoiminnassa ja sielä oli sääntö, että työntekijät tuovat ovat eväänsä töihin. Työntekijät kuitenkin pihistivät hoitokodin asukkailta ylijääneitä ruokia ja menivät vuorotellen mussuttamaan ruokia varastohuoneeseen ja käskyttivät minua vahtimaan ettei pomo tule paikalle.

Jakson lopulla päädyin kerran sanomaan takaisin eräälle vinoilijalle. Valitti miksi teen työtä X kun oli määrä tehdä työ Y. Sanoin että teen mieluiten niin kun esimieheni on määrännyt, en kuten hän. Meni tyyppi hiljaiseksi mutta myöhemmin aina minut kohdatessaan räkätti aina toisen työntekijän ollessa vieressään. Toki halusi "kostaa" sen että yllyin itseäni puolustamaan ja sanomaan edes jotain takaisin...

Vierailija

Ei työelämässä voi pahoittaa mieltään tuollaisesta. Mahdatko olla vielä valmis kuntouttavaan työtoimintaankaan? Sanot ohjaajille että sinua kiusataan, on sitten heidän velvollisuutensa puuttua asiaan. 

Vierailija

Helppoa sanoa, että älä välitä koska varmasti itseltäkin tuntuisi pahalta tuossa tilanteessa. Sun ei kuitenkaan tarvitse puolustella mitenkään omaa tekemistä tai selitellä heille miksi otat ruokaa mukaan. Voithan sä vaikka jossakin muussa tilanteessa sanoa näille supisijoille, jos koet tarvett siihen, että sulla on lääkityksen takia lupa ottaa ruokaa, koska pystyt syömään sen vasta myöhemmin. Ehkä hekin menevät siitä noloksi. Mutta jos senkin jälkeen jatkavat supinaa, niin anna supista:/ Tollasia ihmisiä valitettavasti mahtuu joka työyhteisöön. Mutta ehkä oman olemisen kannalta kannattaisi yrittää saada kontaktia joihinkin ihmisiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat