Salailetko lestadiolaisuuttasi ja miksi teet niin?
Miksi te lestadiolaiset haluatte niin visusti salata sen, että ootte lestadiolaisia? Sanotaan, että asioista pitäisi pystyä keskustelemaan. Eikö siis kiinnosta kertoa siitä jos kerran se on teille itselle tärkeä, ja olisi tärkeää että teidän kannallanne olisi muitakin joilla ei nyt ole uskostanne tietoa?
Eikö Raamattu kehoita kertomaan uskosta muille?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä koskaan lakkaa ihmettelemättä tätä arvostelijoiden yksisilmäisyyttä. Miehellekö ei ole raskas taakka kannatella perhettä taloudellisesti, olla vaimonsa tukena ja auttaa työn lisäksi kotona. Tuossa yksittäisen perheen esimerkissä mies teki töitä aamusta yöhön ja vain naisella ja lapsillako oli raskasta?
Uskonnonvapaus koskee jokaista tässä maassa. Sitä saa valita onko lestadiolainen vai ei. Mutta niin ei voi valita, että menee lestadiolaisten seuroihin ja vaatii siellä opetettavan helluntailaisten oppia. Eli vapaus on valita, mihin menee tai on menemättä, mutta oppia ei voi sanella valitsemalleen kohteelle.
varmasti on raskasta, ei kai kukaan sitä vähättelekään. Mutta miehen ei tarvitse raskautua kerta toisensa jälkeen, olla raskaana kerta toisensa jälkeen ja vielä elää vauva-aika monen lapsen äitinä - kerta toisensa jälkeen.
Jokainen lapsia omaava nainen tietää, miten raskasta raskaus ja lapsiperheen arjen pyörittäminen ovat. Työssäkäynti pitkinekin päivineen on sen rinnalla lasten leikkiä ja lepokoti.
Raamattu kehottaa ja velvoittaakin kertomaan uskosta toisille. Se on kuitenkin vähän eri juttu kuin se, että kertoo vaikka työpaikalla 'olevansa lestadiolainen'.
Jos jollain on hätä omasta sielusta tai kysymyksiä Jumalasta, niihin kysymyksiin on vastattava ja evankeliumia on oltava valmis julistamaan koska tahansa kenelle tahansa. Myöskään uskoaan ei tule kieltää, jos siitä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi ystäväni, joka avautuisi minulle asiasta, toivoisin saavani oikeita sanoja, jotta puheeni ei olisi omaa mielipidettäni.
Hämmästyin tätä vastausta.
Entäpä, jos ystäväsi haluaisi juuri sinun mielipiteesi? Kyllä kai hän jo muutenkin tietää yhteisön yleisen mielipiteen, ettei sitä sinun suustasi varmaankaan tarvitse enää toistaa.
No, en minäkään kerro vieraille ihmisille etten kuulu kirkkoon. Mitä se vieraille ihmisille kuuluu? Mulle on yks lysti jos joku on lestariolainen tms...kunhan ei ala mulle kaupata uskoaan. Tai jos on työkaveri niin ihan sama kunhan hommat sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi ystäväni, joka avautuisi minulle asiasta, toivoisin saavani oikeita sanoja, jotta puheeni ei olisi omaa mielipidettäni.
Hämmästyin tätä vastausta.
Entäpä, jos ystäväsi haluaisi juuri sinun mielipiteesi? Kyllä kai hän jo muutenkin tietää yhteisön yleisen mielipiteen, ettei sitä sinun suustasi varmaankaan tarvitse enää toistaa.
Yritän selventää. Ystävä on rakas ja tuen häntä henkilönä hänen omien päätöstensä mukaan.
Siinä keskustelussa, kun puhutaan uskon perusteista, toivon osaavani välittää opin puhtaasti - ei liian tiukasti eikä liian laveasti eikä siihen omia mutuillen tai jotain poistellen. Toki saan myös vapaasti kertoa, miltä asia minusta tuntuu ja voimme keskustella, olemmeko yhtä mieltä opin kanssa vai emme ja tuntuuko meistä, että olemme ymmärtäneet sen oikein vai väärin ja voimme olla myös keskenämme eri mieltä.
Uskoa ei kielletä yhdellä teolla. Kun tekee väärin, se on synti. Kun synti on vaikuttanut aikansa, kasvanut, lisääntynyt, ajanut eroon Jumalasta, vasta sitten jossain vaiheessa tulee se kohta kun huomaa uskon kuolleen, tapahtumien ajautuneen liian pitkälle, mielenkiinnon uskoa kohtaan loppuneen, maailman käyneen kiinnostavammaksi tms.
Synneistä voi myös tehdä parannuksen, jos tuntee tehneensä väärin ja haluaa korjata asian.
Siksi ei voi suoraan sanoa, että ehkäisy olisi yksiviivaisesti uskon kieltämistä.
En tiedä, mutta mistä ei-uskovainen nuori nainen voisi löytää lestamiehen? Jotenkin kiihottaa tuollainen eläimellisen ehkäisemätön seksielämä.
Eiköhän kaikki ainakin vl-lestadiolaisista tiedä, että suurin osa suomalaisista pitää heidän uskoaan hölynpölynä, eivätkä luonnollisesti koe hyödyllisenä kertoa elämäntavastaan muille. Lähetystyötä tehdään esimerkiksi Afrikassa ja Venäjällä, missä joku ihminen ehkä kaipaakin senkaltaista uskoa. Onhan tuossa melkoinen ristiriita, että uskoa levitetään vain kaikista vähäosaisimmille ihmisille.. Eikö?
18 tässä. Tarkoitin sanoa tuolla ylempänä juurikin sitä, että vaikka joku ehkäisee, sitä ei nähdä suoranaisena uskon kieltämisenä. 27 tuossa jo selitti mitä itsekin ajattelen. Jokaisella on omat "helmasynnit" jotka kiehtoo jne. Sitä voi ihan huomaamatta lipua kauemmas uskosta ja sit voi uskon kieltäminen olla seuraava askel. Mutta yksittäisistä teoista ei kukaan voi sanoa uskon tilaa..
peace & love 👌
18, toi käsimerkki = 666, ei ehkä ihan asiallinen kristityn käyttöön...
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki ainakin vl-lestadiolaisista tiedä, että suurin osa suomalaisista pitää heidän uskoaan hölynpölynä, eivätkä luonnollisesti koe hyödyllisenä kertoa elämäntavastaan muille. Lähetystyötä tehdään esimerkiksi Afrikassa ja Venäjällä, missä joku ihminen ehkä kaipaakin senkaltaista uskoa. Onhan tuossa melkoinen ristiriita, että uskoa levitetään vain kaikista vähäosaisimmille ihmisille.. Eikö?
Oikeastaan sitä uskoa ei levitetä kutsumatta kuin suomalaisissa evlut-kirkoissa. Afrikkaan ja Venäjälle lähdetään kutsuttuna. Mutta niin outoa kuin se onkin, myös suomalaisista aina joku joskus kääntyy, vaikka olisi kasvanut elämänsä ajatellen homman olevan täyttä hourailua.
,
Vierailija kirjoitti:
. Lähetystyötä tehdään esimerkiksi Afrikassa ja Venäjällä, missä joku ihminen ehkä kaipaakin senkaltaista uskoa. Onhan tuossa melkoinen ristiriita, että uskoa levitetään vain vähäosaisimmille ihmisille.. Eikö?
SRK.lla (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys) on lähetystoimintaa aivan ympäri maailmaa. Mm. Saksa, Viro, Kanada, Iso-Britannia, Unkari, Latvia, Ghana, pohjoismaat, Venäjä, Kenia, Togo, Yhdysvallat.. Tässä on suurimmat. Eli ihan perus maita.
Vierailija kirjoitti:
,
Vierailija kirjoitti:
. Lähetystyötä tehdään esimerkiksi Afrikassa ja Venäjällä, missä joku ihminen ehkä kaipaakin senkaltaista uskoa. Onhan tuossa melkoinen ristiriita, että uskoa levitetään vain vähäosaisimmille ihmisille.. Eikö?
SRK.lla (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys) on lähetystoimintaa aivan ympäri maailmaa. Mm. Saksa, Viro, Kanada, Iso-Britannia, Unkari, Latvia, Ghana, pohjoismaat, Venäjä, Kenia, Togo, Yhdysvallat.. Tässä on suurimmat. Eli ihan perus maita.
Afrikan köyhimmät maat, joissa naisten asema on järjettömän huono eikä ole edes lukutaitoa, ne ei ole mitään "perusmaita".
On edesvastuutonta viedä pakkosynnyttämis oppia tuollaisiin maihin, joissa avustusjärjestöt yhdessä paikallisten terveysviranomaisten kanssa yrittävät saada ehkäisyn käyttöön ja estää AIDS-orpojen lisääntyminen.
Siellä on laajat AIDSin vastaiset kampanjat - ja siellä te lestadiolaiset sitten opetatte että naisen täytyy synnyttää läpi elämänsä ilman ehkäisyä kun "ehkäisy on syntiä"!!
https://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyhille/
Moraalittomuus ja säälimättömyys huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole 18, mutta minun itseni kohdalla ehkäisy olisi synti ellei sairaudenhoito sitä vaatisi. Sen sijaan en ole vaatimassa tai kyselemässä tai sulkemassa keneltäkään mitään. Jos joku käy seuroissa, ehkäisee ja uskoo, asia ei ole minun ongelmani eikä minun ratkaistavissa. Jos kyseessä olisi ystäväni, joka avautuisi minulle asiasta, toivoisin saavani oikeita sanoja, jotta puheeni ei olisi omaa mielipidettäni.
Etkö siis pidä ehkäisyä ilman terveydellistä perustetta syntinä muiden kohdalla kuin omallasi? Niinkö seuroissa nykyään opetetaan, että jokainen ihminen ihan itse päättää mikä on juuri hänelle syntiä? Silloin kun minä vielä seuroissa kävin, opetettiin aivan päinvastoin. Silloin opetettiin että Jumalan muuttumaton sana sanelee synnin, ei ihmiset itse kuten mielivät.
"Niinkö seuroissa nykyään opetetaan, että jokainen ihminen ihan itse päättää mikä on juuri hänelle syntiä?"
Ei todellakaan. Kyllä ehkäisy on edelleen synti, joka johtaa kadotukseen.
Salailin, koska hävetti. Erosin liikkeestä heti kun vaan pystyin, mutta sinne meni sitten kaikki sosiaalinen elämä, perhe, sukulaiset ja aviomieskin. Lapset sain mukaani! Nyt olen yksinhuoltaja, mutta henkisesti on rauhallisempi olo kuin koskaan ennen. Mun oman kokemuksen mukaan lestadiolaiset eivät ole siinä uskossa iloisina ja taivaan riemuja odotellessa, vaan pelon vuoksi. Ja hyvinhän siihen helvetin pelkoon kasvatetaankin. :(
En silti usko, että ihan mikään ulkoa päin tuleva kritiikki voi hetkauttaa kenenkään vl:n ajatuksia, koska "maailman taholta kiusatuksi tuleminen" on suurimmalle osalle vain uskoa lujittava juttu. Enkä tietysti tunne joka ikistä lestadiolaista, ehkä siellä joukossa on niitä iloisiakin uskovia, minä en sellaista koskaan tavannut.
Liikkeestä lähdettyäni sain yhdeltä kaverilta palautetta siitä, miten ristiriitaiselta hänestä oli aina tuntunut se, että lestadiolaiset ajattelevat olevansa ne ainoat pelastujat, mutta eivät silti koskaan kehota ketään tulemaan tilaisuuksiinsa. En ollut lesta-aikoina koskaan tullut ajatelleeksi sitä noin, ja onhan se ihan järjettömän oloista nyt! Jotenkin ylimieliseltähän se vaikuttaa, että tällä pikkuporukalla sitten hurautetaan hissillä taivaaseen ja kaikki muut koskaan eläneet ihmiset kärventykööt helvetissä ikuisesti. Mutta onneks ei me, juhuu!
Sen sijaan että pelastettaisiin lähellä olevia tuttavia ja sukulaisia, lähetetään joku vanha patu käännyttämään ihmisiä Togoon. Makes sense.
Tämän mahdollisesti lukeville vl-ihmisille sanon, että älkää tulkitko tätä kehotuksena ovelta ovelle -työn tekemiselle Suomessa! Älkää tulko ainakaan meille. Pienellä porukalla teillä on varmasti paljon isommat ilot siellä taivaassa, ja ettehän te meitä sitten edes muista! Tai niin mua ainakin lohdutettiin kun lapsena itkin hätääni "epäuskovaisten" puolesta! ;)
Oho, toivottavasti tämä ei näyttänyt katkeralta, en ole katkera vaan ennemminkin nolo, vähän surullinen ja huvittunut. Kaikkeen sitä antaakin itsensä aivopestä, kun väärään perheeseen syntyy.
Kyllä totuus on että useimmat lestadiolaiset peittelevät huolellisesti sitä mihin lahkoon kuuluvat. Lestadiolaisuus kuuluu huonomaineisimpiin ryhmiin hengellisellä kentällä. Imagotutkimukset ja mielipidemittaukset ovat osoittaneet tämän selvästi.
Jehovan todistajille ja vanhoillislestadiolaisille onkin se yhteistä että kummassakin joukossa uskotaan, että vain he ovat niitä ainoita oikeita ja ainoa joukko joka pelastuu.
Kaikki muut ovat harhassa ja väärässä, ja joutuvat kadotukseen.
Ero näillä kahdella lahkolla on siinä, että jehovan todistajat eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta lestadiolaiset kuuluvat, ja ev.lut. seurakuntien palveluksessa on tuhansia lestadiolaisia.
Uskonnollista painostusta ja väkivaltaa koskevat tutkimukset ovat osoittaneet, että nämä kaksi ryhmää, vanhoillislestadiolaiset ja jehovan todistajat, harjoittavat eniten sisäistä väkivaltaa. Siis kiusaavat oman ryhmänsä jäseniä. Tämä on todettu myös Ihmisoikeusliitossa ja Uskontojen uhrien tuki ry:ssä.
"Vanhoillislestadiolaisuus ja Jehovan todistajat: eniten hengellistä väkivaltaa"
http://freepathways.wordpress.com/2010/07/01/alistaminen-ja-vakivalta/
Mikä se on että uskovaiset ovet ankarimpia keskenään? Lestadioaliset kiusaavat toisiaan, muslimit murhaavat ennen kaikkea muita muslimeja, ja jehovan todistajat eristävät toisia jehovan todistajia yhteydenpidosta. Miksi? Luulisi että niitä kiinnostaisi ennemminkin uusien kannattajien saaminen kuin jo samassa uskossa olevien kiusaaminen.
En ole 18, mutta minun itseni kohdalla ehkäisy olisi synti ellei sairaudenhoito sitä vaatisi. Sen sijaan en ole vaatimassa tai kyselemässä tai sulkemassa keneltäkään mitään. Jos joku käy seuroissa, ehkäisee ja uskoo, asia ei ole minun ongelmani eikä minun ratkaistavissa. Jos kyseessä olisi ystäväni, joka avautuisi minulle asiasta, toivoisin saavani oikeita sanoja, jotta puheeni ei olisi omaa mielipidettäni.