Milloin yövaippa pois?

Vierailija

Meillä nyt siis 2v8kk tyttö on ollut päiväkuiva jo muutaman kuukauden ja nyt on ollut 6 yötä peräkkäin vaippa aamulla kuiva. Sitä ennen on ollut silloin tällöin tyhjä, joskus on ollut pienet pissat. Joko uskallan jättää vaipan kokonaan pois? Vai odottelenko vielä lisää pissattomia öitä? Minkä ikäisenä teidän lapsilta on jäänyt yövaippa pois?

Viimeksi kun ostettiin kaupasta vaippoja niin sanoin tytölle että "sovitaanko että tää on nyt viimeinen vaippapaketti mikä tarvii ostaa ja sitten et enää tarvitse?" Tyttö otti haasteen vastaan ;) Vielä olisi kymmenisen vaippaa jäljellä

Kommentit (13)

Vierailija

Meidän lapset jättäneet yövaipat pois suurin piirtein tuossa iässä. Kyllä uskaltaisin jo jättää vaipan pois. Laita kuitenkin suoja sänkyyn, sillä vahinkoja varmasti sattuu vielä silloin tällöin.

Vierailija

Hyvä. Kyl se siitä, toki voi tulla vahinkoja vieläkin mutta uskon että hän on valmis olemaan ilman vaippaa öisin. Mulla neljä lasta ja suuri eroja ollut. Kaksi olivat öisin kuivia kun olivat 2v 5kk, yksi jo 1v10kk ja yksi pissasi vielä housuihin ekalla luokalla ajoittain.

Vierailija

Meillä tyttö oli vaipatta 4-vuotiaasta. Ei hän juuri koskaan pissannut öisin. En kumminkaan halunnut sotkun vaaraa.

Alkoi pissata päivisin ja öisin housuihin nelosluokalla. Syy ei selvinnyt. Lääkärillä tutkittiin. Meni vuodessa ohi.

Sitten ihminen tarvitsee taas vanhuksena vaippaa. Moni ihan tolkuissaan oleva ja kävelemään pystyväkin. Työläitä nämä pissa-asiat.

Vierailija

Miksi näissä vaipan poisjättämisissä.aina kiirehditään. Miksi täytyy lapsen kanssa sopia jne. Miksei odoteta, että lapsi itse lopettaa vaipan käytön. En ymmärrä, miksi kehitystä yritetään jouduttaa. (Esim..pitämällä.päivisin ilman vaippaa, jotta lapsi oppisi, että.märät housut ei oo kivat ja vois sitä potallekin mennä.)

Vierailija

Minä odottelisin vielä. Kuusi yötä on kuitenkin melko vähän. Lapsi ei sitä yökuivuutta itse päätä vaikka kuinka yrittäisi, eikä siihen kannata ladata liikaa paineita. Useinhan vaippa on kuiva aivan aamuun asti, kunnes pissat tulevat juuri ennen kuin lapsi herää. Lapselle on tosi ikävä tunne herätä siihen että on pissannut housuun, ja se voi tuoda lapselle häpeän ja epäonnistumisen tunteita.

Odottelisin siis rauhassa sen pari- kolme viikkoa lisää. Sillä ei tässä maailman mittakaavassa ole mitään merkitystä, mut sillä on jos vaippa otetaan pois liian aikaisin, ja lapsi kokee että jotenkin epäonnistui, asiassa, johon ei kuitenkaan voi itse vaikuttaa.

marianna

Meillä jäi suunnilleen tuossa iässä pois, vahinkoja tuli mutta harvoin 4v asti. Tänä syksynä aloitti koulun ja 2-3krt viikko on tullut päivällä housuun ja melkein yhtä usein yöllä. Tyttö ei halua käydä koulun vessassa ja ei jaksa aina pidätellä, melkein kaikki vahingot tulleet matkalla kotiin. Yö vahingot ovat isoja/ kaikki tulee sänkyyn ja tyttö ei mahda mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä jäi suunnilleen tuossa iässä pois, vahinkoja tuli mutta harvoin 4v asti. Tänä syksynä aloitti koulun ja 2-3krt viikko on tullut päivällä housuun ja melkein yhtä usein yöllä. Tyttö ei halua käydä koulun vessassa ja ei jaksa aina pidätellä, melkein kaikki vahingot tulleet matkalla kotiin. Yö vahingot ovat isoja/ kaikki tulee sänkyyn ja tyttö ei mahda mitään.

Jos lapsi pidättelee pissaa päivällä niin että se tulee housuun, niin pidätyskyky huononee ja silloin myös öisin tulee vahinkoja. Samalla myös lapsen kyky tunnistaa pissahätä heikkenee. Sehän menee näin, että ensin pissattaa, sitten on vaan vatsa kipeä, ja sitten koko pissahädän tarve häviää - ja sitten tulee pissavahinko, eli lapsi ei enää siinä vaiheessa ole aikoihin tuntenut tarvetta pissata.  Olisi tosi tärkeää, että tyttö uskaltaisi käydä koulun vessassa. Mikä siellä pelottaa? Kiusataanko tyttöä? Usein juuri vessat on kiusaamispaikkoja joihin pienet koululaiset ei uskalla mennä. Silloin pitää ottaa yhteyttä opettajaan, joka pitää vähän tarkemmin silmällä että mikä siellä on meininki. 

Myös pissatulehdus olisi hyvä sulkea pois.

Vierailija

Tietysti vaippa pois. Muovitettu frotee vuoteeseen. Vahinkoja sattuu toisinaan, ei haittaa. Ihanaa lapsellekin saada onnistumisia kasvussa.

Meillä lapset täyskuivia 2 x 2v ja 2.5v (tälle viimeiselle sattuu yksittäisiä vaihnkoja vielä 5v iässäkin). Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä, ja erityisesti yökuivuus on fyysisistä valmiuksista kiinni.

Vierailija

Mä jätin 2,5-vuotiaalta pois kun se alkoi öisin huutaa "PISSAPISSAPISSA" jolloin nostin sen potalle pissalle, minkä jälkeen se jatkoi unia. Alussa se nukkui vaipat jalassa tohon huutoon asti ja loppuyön ilman. Tuo kun oli toistunut viikon niin että vaipat olivat kuivat niin jätin vaan pois. Nyt tapaus on ihan juuri 3 ja käy edelleen kerran yössä PISSAPISSAPISSA:lla. en oo ihan varma edes herääkö se ite tuohon hommaan, aika tokkuraiselta vaikuttaa ja on unessa samantien kun nostan takas sänkyyn.

Vierailija

Mun lapsi pyysi itse, ettei enää laiteta vaippaa. Kävi potalla alta 2 v ja sit teki lakon. 7 kk meni ennenkuin suostui potalle tai pöntölle. Sit oppikin samantien viikonlopun aikana kuivaksia, ja yövaippa jäi pois 6 päivän päästä. Yksi pieni vahinko n kuukautta myöhemmin, kun oli kuumeessa. Froteelakana oli käytössä petarin alla, ja petari pestävä.

Marianna

Ei ole kiusattu. Ei vain halua käydä, on puhuttu asiasta ja rohkaistu. Ei mielellään käy esim huoltoasemalla tms myöskään. Ja juuri noin on käynyt, että saattaa valittaa mahakipua ja silmin nähden pitäisi mennä vessaan mutta ei ole tarve. Illalla tulee välillä syliin ja on selvästi levoton ja pissahätäisen oloinen mutta sanoo että ei ole ja ei ole aiemmin tällaista ollut. On noloissaan vahingoista vaikka ei olla toruttu vaan kannustettu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat