Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AUTTAKKAA ANOPPI ON KYLÄSSÄ EIKÄ YMMÄRRÄ MILLÄÄN LÄHTEÄ KOTIIN!

Vierailija

Aamu kymmeneltä tuomaan erästä kirjaa minulle jonka oli luvannut lainata minulle. No luulin, että tuo sen vain ovelta, mutta tulikin sisään no ajattelin, että voihan hän vähäksi aikaa tulla. Jossain klo 11:30 aikaan hänellä ei näyttänyt olevat aikomustakaan lähteä. Siinä vaiheessa vihajailin, että minun pitäisi lähtä vähän asioille ja käydä kaupassa. Ajattelin, että nyt hän ymmärtäisi lähtä, mutta hän sanookin, että hyvä idea hän tulee mukaan myös. Sitten lähdettiin tonne yhdessä ja kotiin tultiin takaisin noin yhden aikaan.

Anoppi vain jatkaa täällä olemista. Äsken sanoi vielä, että hän täytyykin näyttää minulle yksi juttu, mutta sitten jatkoikin, että näytän sen myöhemmin , onhan meillä kokopäivä aikaa. Siinä vaiheesaa olin silleen, että mitä, häh? En kuitenkaan sanonut mitään.

Hän käy täällä vielä usein eikä se minua haittaa, mutta jos vierailut venyvät monta tuntisiksi niin eihän sellaista kukaan jaksa.

Äsken vielä kaiken huipuksi kysyi, että voimmeko mieheni kanssa viedä hänet sitten joskus ILLALLA autolla kotiin vaikka hän tuli pyörällä tänne, kun meillä on se pyörätelinekin autoon. Missään vaiheessa ei ole sovittu mistään näin pitkästä kyläilystä. Kohta varmaa selviää, että tarkoitti illalla huomista iltaa ja, että jää vielä yöksi. Ei olisi enää mikään ihme näitten juttujen jälkeen joita tässä kuullut.

Miten sanon oikeasti nätisti asian? Hän ottaa kaiken aina itteensä ja ymmärtää asiat tarkoituksella väärin. Kerran hänelle on sanottu samasta silkeen nätisti: sanoin joskus näin, että olet täällä aika usein ja kyllä se minulle sopii, mutta vierailut venyvät aika pitkiksi. Sen jälkeen hän alkoi itkuisella äänellä sanoa, että kyllä ymmärrän minua ei haluta tänne eikä mihinkään muuallekkaan. Sen jälkeen lähti ovet paukkuen eikä kuulunut pari kuukauteen mitään.

Eli tätä ihmistä on täysin mahdotonta saada sovussa lähtemään aikaisemmin. Mitä ihmettä teen? Hän on ollut täällä jo 4 tuntia.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minulla tuo ei olisi mikään ongelma. Sanoisin ihan suoraan, että alkaa olla vierailuaika päättynyt ja minulla on tekemistä minkä haluan hoitaa ihan yksikseni. Mutta minä en välitäkään siitä mitä muut minusta ajattelee enkä siitä jos he loukkaantuu.

Vierailija

"Nyt mulla on kyllä sovittuna meno paikkaan x, sinun on lähdettävä." Ja anopille ei kuulu pätkääkään mikä se tapaaminen on! Suuta auki nyt, ettei tarvitse palstalla itkeä!

Vierailija

Aika paha.. Itse sanoisin suoraan, mutta nätisti, että haluaisin nyt rauhassa puuhastella omia juttuja. Eihän sille mitään voi, jos suuttuu.
Vaikuttaa, että hän on vähän yksinäinen ihminen?

Vierailija

No voi vittu. Mitä väliä jos tulee istumaan kanssasi kotiisi? Eihän hän tule 7 kertaa viikossa? Se on sun miehen äiti ei vihollisesi. Haha kyl on outoa lukea näitä juttuja joskus.

Vierailija

Voi ei. Yhdellä ystävällä on aika samanlainen anoppi. Kun lapsenlapsi syntyi, se oli paikalla monta kertaa viikossa ja koko päivän. Ja pahinta oli, että anopista ei ollut mitään apua, lähinnä haittaa. Ei vaihtanut omatoimisesti vaippaa, täyttänyt tiskikonetta tms. 

Kaippa sinunkin anoppi on yksinäinen ja ajattelee, että te olette perhettä, eikä hän ole oikeastaan kylässä. 

Vierailija

Minusta tuosta ei voi kauniisti sanoa. Tai no voi, mutta hän tulee joka tapauksessa ottamaan nokkiinsa.
Pane mieluiten mies sanomaan. Että "äiti, olet rakas, mutta et voi tupsahtaa meille oleilemaan koko päiväksi ilman ennakkoon sopimista. Vaimolla on kaikenlaista hommaa tässä, joita hän ei oikein voi tehdä, jos pitää sinulle seuraa. Ja muutenkin kylässä ei yleensä oleilla koko päivää, vaan pari tuntia kerrallaan."
Ottakoot vaan nokkiinsa - koska jos ETTE käsittele asiaa, alatte pian vältellä anoppia ja inhota hänen tulemisiaan. Ja sekös on sitten suhteellenne hyväksi....?

Valehdella ei saa. Älä siis keksi mitään tekosyitä. Toki jos sinulla on oikeasti jotain menoa sovittuna, sanot suoraan. "Minun pitäisi mennä kauppaan ostoksille, ja menisin sinne mieluiten yksin, nähdään viikon päästä uudestaan (tms.)!"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No voi vittu. Mitä väliä jos tulee istumaan kanssasi kotiisi? Eihän hän tule 7 kertaa viikossa? Se on sun miehen äiti ei vihollisesi. Haha kyl on outoa lukea näitä juttuja joskus.

Ap sanoo että anoppi käy siellä useinkin. Ja kyllä jokaisella on oikeus päättää omasta ajankäytöstään, eikä ole mitään velvollisuutta toimia esim. anopin viihdytyspalveluna, eikä kenenkään muunkaan paitsi niiden joista on virallisesti holhousvastuussa kuten lapset. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämä miehen äiti ei kuitenkaan asu heillä. Taidat itse samaistua ko anoppiin liiankin hyvin :D

Vierailija

Miehesi on pyytänyt äitiään tarkkailemaan, ettet levittele torttuasi naapurin Kallelle, kun ei kotona tapahdu kodinhoidon osalta mitään! Ja kenties ihan syystä?

Vierailija

Mulla on nyt sovittu meno. Tulen takaisin n. Klo 16. 30. Voisitko sä sillä välin laittaa meille ruoan? Jääkaapissa on aineita. Ja sitten vielä hakisin ennen lähtöä äkkiä pyykit pois kuivaushuoneesta.

Mulla on oikeasti ihana anoppi. Meillä olisi hyvä ruoka odottamassa ja siististi silitetty ja viikattu pyykkikori täynnä. Anoppi tulee 700 kilsan päästä ja käy meillä 4-6 kertaa vuodessa ja on kerralla useamman päivän. Minä en noiksi päiviksi voi lomaa ottaa ja anoppi saa aikansa paljon paremmin kulumaan kun on jotain tekemistä.

Nytkin jouluksi Anoppi tulee jo maanantaina junalla. On luvannut meillä leipoa ja laittaa ruokia yhdessä lasten kanssa. Mies ja minä ollaan töissä ja muu suku tulee aattona valmiiseen pöytään.

Anoppi käy toki meillä ollessaan tervehtimässä ystäviään ja kaupungilla pyörimässä eikä ole koko aikaa paikalla

Ja kun lapset olivat pieniä sain ihanan hengähdystauon ja kävin esim kampaajalla/ elokuvissa. Mies kun on paljon työreissussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo että anoppi käy siellä useinkin. Ja kyllä jokaisella on oikeus päättää omasta ajankäytöstään, eikä ole mitään velvollisuutta toimia esim. anopin viihdytyspalveluna, eikä kenenkään muunkaan paitsi niiden joista on virallisesti holhousvastuussa kuten lapset. 

Jos ihminen ottaa sellaisen asenteen ettei halua esim anoppia kotiin kuin pari tuntia kerralla tai jos sitäkään niin sittenhän se on aina ongelma hänelle. Minä rakastan omaa miestäni ja hänen perhettään myös. Enkä mä odota että mun anoppi siivoaa mun kotia hän on mua vanhempi. Sittenkun mun poika menee naimisiin kyllä mäki haluaisin mennä sinne enkä haluaisi että poikani vaimo ei haluaisi minua sinne. No toivottavasti teilläkin tulevaisuudessa tehdään noin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ottaa sellaisen asenteen ettei halua esim anoppia kotiin kuin pari tuntia kerralla tai jos sitäkään niin sittenhän se on aina ongelma hänelle. Minä rakastan omaa miestäni ja hänen perhettään myös. Enkä mä odota että mun anoppi siivoaa mun kotia hän on mua vanhempi. Sittenkun mun poika menee naimisiin kyllä mäki haluaisin mennä sinne enkä haluaisi että poikani vaimo ei haluaisi minua sinne. No toivottavasti teilläkin tulevaisuudessa tehdään noin.

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta me ihmiset ja meidän perhesuhteet ovat erilaisia. Minä tulen ihan hyvin anoppini kanssa toimeen, paremmin kuin mieheni. Mutta ei meistä kumpikaan kestä anoppia paria tuntia pidempään, jos ei ole pakko.

ANoppi hössöttää, selittää, puhuu päälle, on aina oikeassa, käyttäytyy kuin olisimme vielä lapsia jne. Ei nyt mitään kamalan vakavaa, mutta raskasta. Haluamme mielummin käyttää vähäisen vpaa-ajan ihmisten kanssa, joiden läsnäolo on ilo, ei sietämistä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Kullakin on oikeus ajatella vieraista omalla tavallaan. Itse en ole edes omilla vanhemmillani kylässä kuin korkeintaan yön yli (asuvat viiden tunnin ajomatkan päässä), ja kokisin minäkin vaivaannuttavaksi, jos joku läheinen omainen tai ystäväkin tulisi kotiini kutsumatta ja yllättäen notkumaan koko päiväksi.

Meitä on moneksi, eikä kenelläkään ole - edes anopilla - oikeutta pakottaa muita vaihtamaan tyyliään. Siitä tässä nyt on kyse. Ap edustaa erilaista vierailukulttuuria kuin anoppi, ja koska on kyse hänen kodistaan, hänellä on myös oikeus toivoa, että vieraat tulevat ja menevät ajallaan.

Minusta siitä pitää voida keskustella suoraan, koska jos ap alkaa inhota anopin vierailuja, se on pahin vaihtoehto.

7

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat