Masennus ja elämänhallinta. Miten itseä "niskasta kiinni"?

Vierailija

Mistä ootte saaneet apua asioihin ryhtymisessä, epämukavien asioiden (esim. tenttiinluvun tai siivoamisen) sietämisessä, käytösmallien muuttamisessa ja säännöllisen päivärytmin noudattamisesa. Mistä saa voimaa olla antamatta periksi, kun laiskottaa tai syötättää?

Terapia pyörii jo, mutta se ei selvästi yksin riitä.

Kommentit (10)

Vierailija

Yksi toimiva vinkki on pomodoro. Eli ota kellolla aikaa 20 min. kerrallaan ja tee koko se aika kunnolla ja keskittyneesti. Älä mieti miltä tuntuu tai haluatko tehdä tai mitä aiot tehdä jälkeenpäin. Tee sitkeästi vaan. 

Näitä jaksoja vaikka vaan yksi päivässä ja pääset hommissa eteenpäin.

Vierailija

Ei masentunut välttämättä pysty tuohon millään. Tärkeintä on saada se masennus hoidettua, niin sitten vasta alkaa olla tarmoa tarttua epämukaviinkin toimiin. Jos terapia auttaa liian hitaasti, niin lääkityksestä voisi olla apua myös.

Itsellä oli tuohon kyllä keino mutta ei voi oikein suositella riippuvuusriskin takia... Mulle nimittäin maistui masentuneena viina, koska se oli ainoa juttu jolla sain hyvän olon masennuksen keskelle. Käytin viinapalkkioita motivoimaan itseäni asioiden tekemiseen, tyyliin että kun on 1 huone siivottu, saan ottaa kaljan, kun tiskattu, toisen jne. Tämäkin tosin onnistui vasta kun en ollut enää ihan pohjilla masennuksen kanssa.

Vierailija

Nämä on kovin yksilöllisiä asioita. Itelle alkoi helpottamaan kun yksinkertaisesti pakotin itteni ulos kävelylle, en siis lenkkeilly vaan esim. kauppareissun tein mutkan kautta. Eli mulle toimi se että tein ensin yhden pienen jutun, jatkoin sitä ja sitten jaksoinkin tehdä toisen pienen jutun jne. Mitään stressiä en ottanu, onnittelin itteeni jokaisesta pienestä muutoksesta.

Vierailija

Tää kuulostaa hirveältä hippihömpötykseltä, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Kalaöljy (E-EPA) ja vahvat maitohappobakteerit vois auttaa. Masennushan on uusimpien tutkimusten mukaan aivojen tulehdussairaus, eli ruokavaliolla ja näillä ravintolisillä voi oikeasti olla vaikutusta. Eli paljon hedelmiä, kasviksia, marjoja, ruisleipää ja hapanmaitotuotteita kehiin.

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1420604796233

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yksi toimiva vinkki on pomodoro. Eli ota kellolla aikaa 20 min. kerrallaan ja tee koko se aika kunnolla ja keskittyneesti. Älä mieti miltä tuntuu tai haluatko tehdä tai mitä aiot tehdä jälkeenpäin. Tee sitkeästi vaan. 

Näitä jaksoja vaikka vaan yksi päivässä ja pääset hommissa eteenpäin.

Mä oon joskus vuosia sitten rekisteröitynyt jonnekin pomodoro-sivustolle, mutta yllätys yllätys sekin jäi pariin käyttökertaan... Psykologilta ei oikeen muuta vinkkiä irtoa kuin "kirjoita opiskeluaikataulut ylös kalenteriin". Joo, sitäkin oon kokeillu, mutta eipä ollut apua. Mutta pitää yrittää saada itsensä ryhdistäytymään.

Toi ravintolisävinkki voisi olla kokeilemisen arvoinen. Uskon nimittäin, että suolistoni on hirveässä kunnossa vuosien epäterveen ahmimis- ja syömiskierteen jälkeen.

Viina ei (onneksi) yksin ollessa maistu...

Vierailija

Jaa-a, jos olen "vain" sen verran masentuntut että jaksan kuitenkin jo olla kiinnostunut esim. ulkonäöstäni, niin varmaan se on suurin syy että vaivautuu yrittämään noudattaa edes jonkinlaista järkevää ruokavaliota. Useampia masennuksia takana ja aina olen lihonut kun olen hoitanut oloa ruoalla. Sitten taas pitää laihduttaa..ja paremmassa masennusvaiheessa saan liikunnastakin jotain irti, joten sitä tulee tehtyä ihan siksi että tulee hyvä olo. Mutta ilman lääkitystä en pysty näköjään tekemään näistä mitään, eristäydyn vain sotkuiseen kämppään harhojeni kanssa (mulla psykoottisia masennuksia). Eli lääkitys+turhamaisuus+pakottaa itsensä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa hirveältä hippihömpötykseltä, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Kalaöljy (E-EPA) ja vahvat maitohappobakteerit vois auttaa. Masennushan on uusimpien tutkimusten mukaan aivojen tulehdussairaus, eli ruokavaliolla ja näillä ravintolisillä voi oikeasti olla vaikutusta. Eli paljon hedelmiä, kasviksia, marjoja, ruisleipää ja hapanmaitotuotteita kehiin.

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1420604796233

Hyviä "tukihoitoja", mutta oikeasti masentuneelle eivät yksistään riitä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat