Älkää antako krääsää lahjaksi!

Vierailija

Nyt joulunalusaikana tulin ajatelleeksi, kuinka paljon ollenkaan saanut turhaa tavaraa lahjaksi (kaikki miehen sukulaisilta). Kippoja, kuppeja, halpoja vaatteita, rumia pyyhkeitä, sukkia, koriste-esineitä, itsetehtyjä juttuja, ja yksikään näistä ei ole ollut mieleinen. Kaikki ovat lentäneet melkein suoraan roskiin/kiertoon. Inhoan kaiken turhan krääsän saamista lahjaksi, koska välttelen ylimääräistä roinaa ja haluan pitää kodin siistinä. 

Miksi ette anna lahjaksi rahaa/lahjakortteja tai vaikka suklaarasian jos ei muuta keksi? Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vastaanottaa hymyillen ja kiittäen pakettia, jonka sisällä tietää olevan itselle sopimatonta halpaa roskaa ja jonka kohtalo on joutua sekajätteeseen alta aikayksikön. 

Sanotaan että lahja on lahja ja ajatus on tärkein, mutta joku roti tähän hommaan pliis.

Nimim. Jätesäkillisiä "lahjoja" roskiin heittänyt

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Jos vaivautuu menemään lahjansaajan luokse, miksi ei voi vaikka viikkoa ennen soittaa ja kysyä, mitä lahjansaaja haluaa. Itse annan rahaa tai lahjakortin, jos lahjansaaja ei ole osannut sanoa, mitä haluaisi juuri sillä hetkellä. Itse arvostan vaikkapa itsetehtyä kakkua tai leipää paljon enemmän kuin jotakin mautonta kippoa/kuppia, joka ei ole tippaakaan minun minimalistin makuuni sopiva. Lapsillekin vanhemmat lapsen kanssa yhdessä parhaiten tietävät, mikä lelu kannattaa hankkia. Isovanhemmille voi toki sanoa tuotenumeronkin, joka halutaan ja silloin kaikki voivat olla tyytyväisiä. Tosin joulun jälkeen alennusmyynnit voivat tuplata lahjakortin arvon!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos vaivautuu menemään lahjansaajan luokse, miksi ei voi vaikka viikkoa ennen soittaa ja kysyä, mitä lahjansaaja haluaa. 

Tämä on kyllä kaikkein typerin tapa, jos kyse on aikuisesta lahjansaajasta. Lahja on lahja, mieluisa vapaaehtoisesti annettu yllätys,eikä mikään tilaustavara. Eihän lahjaa yleensä anneta siksi että lahjansaaja ei itse kykene jotain ostamaan. 

Vierailija

Lahjatoiveiden antamisessakin täytyy olla tarkkana, etenkin kun on lapsista kyse. Tietyille ihmisille voi toki sanoa, että A toivoisi sellaista lego-settiä jossa on poliisiauto ja B star wars -legoja, mutta joku muu olisi noilla tiedoilla ostanut jo jonkun krääsäkaupan vilkkuvan ja huutavan ja ekana iltana kaikki renkaansa menettävän poliisiauton kokoa metri kertaa metri. Niille toisille täytyy sitten sanoa, että jos jotain haluatte antaa, niin lahjakortti olisi paikallaan, lapsi saa itse sitten valita. 

Vierailija

En anna lahjoja, emme ole antaneet vuosiin edes toisillemme (puolisot). Mieluummin menemme yhdessä vaikka hyvin syömään tai lomalle. En ole tavaran perään, en edes sen arvokkaan. 

Olemme päättäneet jo aikoja sitten, että emme vaihda lahjoja aikuisten sukulaisten kesken, emmekä ystävien.

Ainoastaan omille lapsille hankimme lahjoja, samoin tietenkin kummilapsille. Sisarusten lasten kanssa on kaksi käytäntöä: miehen suvun kanssa emme vaihda lahjoja (paitsi kummilapset), sisareni kanssa meillä on sovittuna summittainen summa ja aina lahjatoiveet puolin ja toisin kerrottuna. Tässäkin ollaan päädytty siihen, että joululahja on jotain aika pientä (20-30 €), koska silloin sitä roinaa tulee vaan ovista ja ikkunoista ja synttärinä sitten vähän isompi lahja.

Jos olemme menneet jouluksi anoppilaan tai omille vanhemmillemme, viemme luonnollisesti sinne lahjan - yleensä hyvän ja arvokkaan, itse kasatun herkkukorin ja ehkä jonkin teatterilahjakortin tms. Mutta siis enemmän kiitokseksi emännöinnistä kuin varsinaisesti joululahjaksi.

Minä siis aikuisena en yleensä saa syntymäpäivänä yhtään pakettia, jouluna ehkä 2-3.

En ole ikinä kokenut asiaa ongelmaksi. En ole juuri koskaan saanut krääsää.

Vierailija

En itsekkään anna krääsää lahjaksi.  Mutta saan sitä joskus itse. En loukkaannu siitä että lahja ei ole juuri sitä mistä tykkään. Sillä lahjan antaja on hyvää hyvyyttään halunnut muistaa minua. Joten otan lahjan kiitollisena vastaan ja yritän saada sille uuden omistajan ajan kanssa. Tai sitten lahjoitan sen hyväntekeväisyyteen.

Mielestäni ajatus on aina se tärkeämpi. Jotenkin Ap:n kirjotuksesta  tulee sellanen tunne että lahjasta pitäsi jotenkin hyötyä. Ei tarvitse.

Ota vastaan kiittollisena kun sinua on edes muistettu.

Vierailija

Itse en myös ymmärrä sitä että miksi pitää antaa lahjoja aikuisten kesken? Olemme nykyään sopineet jopa sisarusten kesken että emme osta toistemme lapsille jouluna mitään. Omiinkin lapsiin menee ihan tarpeeksi rahaa ja rikkaita meistä ei ole kukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä kiittämätön paskiainen. "Buaaaah ja yhyyyyyyyy saan lahjoja ja minulla on elämässä kaikki niin hyvin että en tarvitse mitään turhaa paskaa, vain rahaa ja designia!" On sullaki vittu ärsytyksen aiheet. Mee jatkamaan sitä täydellistä elämääs ja pois täältä kunnon ihmisten joukosta! Mua ei kiinnosta paskan vertaa se että sä joudut viemään sitä krääsää roskiin. Mut se mikä sua pitäis kiinnostaa niin se että A. Niiden lahjojen antajien mielestä se sun kutsuma krääsäs saattaa olla ajatuksella hankittu just sua varten ja B. Ole kiitollinen siitä että sulla on asiat niin vitun hyvin äläkä tuu tänne valittamaan turhanpäiväsestä.

Ihana avautuminen... Helpottiko? :D Toivottavasti loppupäiväsi on hiukan valoisampi, haleja <3 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä kiittämätön paskiainen. "Buaaaah ja yhyyyyyyyy saan lahjoja ja minulla on elämässä kaikki niin hyvin että en tarvitse mitään turhaa paskaa, vain rahaa ja designia!" On sullaki vittu ärsytyksen aiheet. Mee jatkamaan sitä täydellistä elämääs ja pois täältä kunnon ihmisten joukosta! Mua ei kiinnosta paskan vertaa se että sä joudut viemään sitä krääsää roskiin. Mut se mikä sua pitäis kiinnostaa niin se että A. Niiden lahjojen antajien mielestä se sun kutsuma krääsäs saattaa olla ajatuksella hankittu just sua varten ja B. Ole kiitollinen siitä että sulla on asiat niin vitun hyvin äläkä tuu tänne valittamaan turhanpäiväsestä.

Olet ihan oikeassa siinä, että rakastan designia ja arvostan hyvää muotoilua ja laatua. En kuitenkaan oleta, että kenenkään pitäisi lahjoittaa niitä minulle, ostan sellaiset omalla rahallani. Lahjan antajan ei tarvitse lahjoittaa minulle designia, muttei myöskään sitä Anttilan alelaarista kaivettua rumanväristä martinex-kippoa. Joten jos ei osaa/keksi ostaa lahjoja, mutta silti haluaa jotenkin muistaa minua, se suklaarasiakin kelpaisi ihan hyvin ja ottaisin sen ilomielin vastaan. Kunhan ei tulisi mitään turhaa tavaraa. Ap

Vierailija

Meillä luovuttiin aikuisten lahjomisesta jo vuosia sitten. Lähipiiriin kuulu ihmisiä eri tuloluokista ja on paljon parempi kaikkien kannalta, että ostetaan lahjat vain lapsille. Usein ostamme kimppalahjan, jotta pienituloisten ei tarvitse miettiä, mitä parilla eurolla voisi ostaa. Jokainen tahoillaan ostaa omille (täysi-ikäisillekin) lapsilleen tarpeen mukaan joko lahjan tai avustaa muutoin pitkin vuotta eivätkä odota, että lapset lahjoisivat vanhempiaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niiden lahjojen antajien mielestä se sun kutsuma krääsäs saattaa olla ajatuksella hankittu just sua varten

Onpa oikein ajatuksella...eli  ei lainkaan tunne lahjan saajaa jos ei tiedä saajan pitävän sitä krääsänä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat