Oletko sinäkin rikas?

K. Roisos

Huomasin juuri, että meidän pariskunnan molemmat puoliskot kuuluvat maailman rikkaimpaan 10 prosenttiin - eikä tee tiukkaakaan. Tuoreen sveitsiläistutkimuksen mukaan tähän rahaeliittiin pääsee, kun velattoman omaisuuden arvo on noin 62 000 euroa. Omistamme puoliksi kerrostaloasunnon, josta voisi nyt saada 180 000 euroa, ja on meillä tietysti hiukan rahaa myös tileillä ja rahastoissa. Olemme rikkaita, oletko sinäkin?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Joo, olen. Ja se maailman rikkaimman prosentinkin raja ehkä saavutettavissa, ehkä ei. En nyt muista enää paljonko se oli, siitä on muutama päivä kun luin artikkelin tuosta tutkimuksesta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen. Ja se maailman rikkaimman prosentinkin raja ehkä saavutettavissa, ehkä ei. En nyt muista enää paljonko se oli, siitä on muutama päivä kun luin artikkelin tuosta tutkimuksesta. 

Jos sinulla on 700 000 euron velaton omaisuus, olet tuossa 1 % ökyeliitissä. Omakotitalo kivalla paikalla Helsingissä tai Espoossa siis riittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo summat tekevät rikkaaksi niin taidamme olla erittäin rikkaita! Miksi sitä rahaa ei kuitenkaan jää koskaan mihinkään?

Vanha viisaus: "ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Eli jos laitat kaiken aina menemään sitä mukaan kun sitä tulee, niin ei se raha jää pussiin asumaan. Joskus tämä on hyväkin asia, sillä pankkitilillä ei raha kasva, vaan sijoitettu raha poikii lisää. Mutta jos elämä menee kituuttamiseksi siksi, että maksetaan asuntolainaa hampaat irvessä, niin silloin kannattaisi miettiä elämän tärkeysjärjestyksiä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No noilla kriteereillä olen sitten jo ihan SIKArikas... kas kun ei aina vaan tunnu siltä ;D

Ei kai tunnu, sillä rikkauden ja köyhyyden tunne riippuu ympäristöstä. Samalla varakkuudella on erilainen olo Monacossa ja Mosambikissa.

Vierailija

Tuohon 10% pääsee Suomessa helposti ja itsellä se tuli täyteen jo perintönä saadun metsän muodossa. Tuo 1% on myös aika monella suomalaisella realismia. 

Vierailija

Ihmeen hiljaa Suomessa ollaan näistä faktoista. Henkiseen ilmapiiriimme ei sovi tieto, että maailman mittakaavassa olemme todella äveriäitä. Suomalainen parkuu köyhyyttään ja  kurjuuttaan, kun vain 91 % maailman ihmisistä on häntä köyhempiä.

Vierailija

Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista. Nettomediaanitulo oli vuonna 2009 Suomessa 1800 euroa kuukaudessa, joten köyhyysrajana voidaan pitää 1080 euron nettotuloja.

Suomessa olen köyhä, mutta en maailmalla. YK:n mukaan on köyhä, jos elämiseen on käytettävissä alle 2 dollaria päivässä eli 50 euroa kuussa. Minulla on muutama satanen.

Perin metsätilan, arvo 15 000 euroa ja minulla on kaksio pienessä kirkonkylässä, arvo oli 60 000 euroa, mutta nykyarvoa ei tiedä, kun sitä tuskin saa myydyksi. Eli olen rikas maailmalla mutta köyhä Suomessa.

N66

Vierailija

Ostovoima ja Suomen tuotevalikoima on edelleenkin perseestä, joten ihan sama. Eipä sillä rahalla tee mitään kun joka kaupassa myydään bulkkilastulevyroskaa kovaan hintaan. Kaikki on pakko tilata ulkomailta jos haluaa jotain vastinetta rahoilleen. Oltiin jossain 5% alle 30-vuotiaina kun aiemmin laskeskelin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat