erilaisuus on rikkaus/hyve/lässytilää... EI OLE!

Miksi sanotaan että erilaisuus on jotenkin hyvästä? Että erilaisuutta tulee suvaita ja että on hienoa jos joku uskaltaa erottua "massasta"? mitä siinä on hienoa? "massasta" erottumisessa ei ole mitään hienoa jos "massa" tarkoittaa käytännössä ihmisiä jotka tekevät fiksuja ratkaisua, joilla on terveelliset elämäntavat, korkeat tavoitteet... erilaisuus on muka joku hyve ja itseisarvo, mitä ihmettä?! otetaan esimerkki yliopistosta jossa itse opiskelen: suurin osa ihmisistä on sosiaalisia, harrastavat liikuntaa (salitreeniä, nyrkkeilyä ym. kunnon liikuntaa), syövät terveellisesti, ASETTAVAT ITSELLEEN TAVOITTEITA JA ELÄVÄT NIIDEN MUKAAN.. entäpä sitten yksilö joka tästä massasta erottuu? jonka pitäisi tämän nykypäivän ihme logiikan mukaan olla jotenkin hieno ihminen. Otan esimerkiksi yhden tytön yliopistosta.. hän on epäsosiaalinen, ei osallistu mihinkään oheistoimintaan, ei harrasta liikuntaa, ei panosta ulkonäköönsä ym ym ym. Mitä hienoa tässä on? Kaiken järjen mukaan EI MITÄÄN! Ihmettelen siis että mikä erilaisuudessa on niin hienoa, jos niin sanottu "massa" on tervettä elämää eläviä ihmisiä??

ei mulla muuta.

Kommentit (12)

Vierailija

Se on typerä hokema mutta mä oon aatellu että idea on se että niitä epäsosiaalisiakin kuuluu sietää eikä halveksia siihen tyyliin kuin aloittaja. Ihmisillä on erilaisia taustoja ja esim. kiusatuksi tuleminen voi tehdä epäsosiaaliseksi ja joku masennus voi tehdä sitä että ei oo kovin aktiivinen...

Vierailija

ja miksi niihin oheistoimintoihin pitäisi osallistua? Jos ei vaan kiinnosta? Ja miten toisen liikuntaharrastuksetkin voi tietää ja miten tuota liikkumattomuutta jaksaa vielä halveksiakin? Mä tyytyisin kevyeen ihmettelyyn.

Vierailija

Et voi tietää, kuka millaisiakin tavoitteita itselleen asettaa. Etkä tiedä, mikä on sen elämän suorittamattomuuden takana, jota pidät halveksuttavana erilaisuutena. En ollenkaan allekirjoita väitettäsi, ja otsikon luettuani luulin, että kyse on jostakin muusta kuin tällaisesta "miksi muut ei ole niin kui me" - valituksesta. 

Tulee mieleen, että erilaisuus ei ole hyvä vaikka päiväkoti- tai kouluryhmässä, jossa yksi tai kaksi erilaista häiriköi ja satuttaa muita. Kulttuurien erilaisuus ei ole hyvä silloin, kun toinen ei halua sopeutua ollenkaan. 

Meille suomalaisille kyllä toitotetaan tätä ihan kyllästymiseen asti, sitä en kiellä. 

Vierailija

Jostain syystä ap niputtaa "erilaisuuden" vain mahdollisimman epäsuotuisia piirteitä. Voisihan sellaiseksi käsittää miellyttävämpiäkin piirteitä. Vaikkapa taiteellisia lahjakkuuksia, omaleimaista pukeutumista, kiinnostavia ja uusia mielipiteitä.

Vaikka toisen erilaisuus ei aina olisikaan ihan helppoa, niin useimpia poikkeavuuksia pitäisi sivistyneen ihmisen kyetä edes ymmärtämään tai sietämään. Esimerkiksi vammaisuutta tai sairautta.

Vierailija

TIIRIKKA kirjoitti:

Otan esimerkiksi yhden tytön yliopistosta.. hän on epäsosiaalinen, ei osallistu mihinkään oheistoimintaan, ei harrasta liikuntaa, ei panosta ulkonäköönsä ym ym ym. Mitä hienoa tässä on? Kaiken järjen mukaan EI MITÄÄN! Ihmettelen siis että mikä erilaisuudessa on niin hienoa, jos niin sanottu "massa" on tervettä elämää eläviä ihmisiä??

ei mulla muuta.

mä olin yliopisto-opiskelujeni (perustutkinnon) aikana tällainen. En osallistunut mihinkään oheistoimintaan, ainejärjestöihinbileisiin, mihinkään, koska mulla oli perhe toisella paikkakunnalla ja pelkkä ajatus siitä, että jonkun mielestä mun ois pitämyt tiettyinä ajankohtina ryypätä mieluummin kuin olla mieheni ja lapseni kanssa, aiheutti vihan tunteita. En erikseen harrastanut liikuntaa tai käynyt salilla, hyötyliikunnassa ja kävelyssä oli ihan tarpeeksi. En pukeutunut muodikkaasti, koska rahaa ei ollut, enkä meikannut, koska olin vahvasti allerginen kaikelle kosmetiikalle ja sain meikeistä ja voiteista jännittävän värisiä ihottumia.  Ja ynnä muuta.

Osa ihmisistä ajatteli minusta juuri kuten ap. Saattoivat olla ihan oikeassa, ei tässä mitään erityisen hienoa ollut. Ja se massa eli varmasti ihan tervettä elämää. Toisaalta nyt myöhemmin mulla menee varmasti paremmin kuin monella noista. Mulla on ihana perhe - ja se on edelleen se sama, josta halusin pitää kiinni- ja olen onnistunut yhdistämään sen kansainvälisen tason tutkijanuraan,jota alottelin tuolloin opiskeluaikana jo käymällä oman alan töissä silloin kun ne muut bilettivät ja kävivät salilla. Nykyään mulla on varaa ostaa sen tason kosmetiikkaa, että allergiatkin pysyvät poissa, mutta toisaalta olen myös asemassa, jossa mua kunnioitetaan, vaikka en panostaisi ulkonäköön yhtään.  Mä olen myös terve, toisin kuin monet niistä vuoroon bilettämällä ja vuoroin urheilusuorituksissa repimällä itsensä vahingoittaneista vuosikurssikavereista.

Että vaikkei tässä nyt ollut mitään erityisen hienoa, niin epä näytä olleen mitään erityisen huonoakaan.

Vierailija

Ainoa tervejärkinen sattuu olemaan se, joka on oma itsensä sellaisena kuin on (ei pukeudu, ei meikkaa jne). Te muut olette mieleltänne sairaita, koska paikkaatte oman tuntonne aukkoja markkinakoneiston istuttamilla ihanteilla kauneudesta yms. jotka saavat teidät kuluttamaan.

Erilaisuus suuremmassa kontekstissa on vahvuus monessa eri mielessä. Mikäli kaikki ajattelisivat samalla tavoin, maailma ei menisi eteenpäin. Usein "vain hullut" vievät maailmaa eteenpäin ja saavat laumasieluiset ihmiset ajattelemaan sitä, että asioita voidaan tehdä toisinkin. Mikäli eräs ihminen ei olisi alkanut väittää maapallon olevan pyöreä (leimattiin hulluksi), uskoisimme vieläkin elävämme litteällä maalla ... tai jos Darwin ei olisi uskaltanut julkaista teostaan, uskoisimme edelleen maapallon olevan muutaman tuhatta vuotta vanha jne.

Noppe

Äitini tapasi aina sanoa "miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, paska on hyvää". Massa ei aina ole hyvä juttu. Kun ihminen vajoaa laumaan eikä pyrikään ajattelemaan itse, ei vaihtoehtoja punnita, ei pyritä kehittymään ja henk. koht. taas ajattelen että nämä massalampaat ovat niitä manipuloitavia urpoja, joilla ei edes ole omia mielipiteitä. Sitä vaan seurataan sokeasti milloin mitäkin virtaa.

Erilaisuus on hyve, koska monimuotoisuus ja sen tukeminen kehittävät (evoluutio). Erilaisuus tarjoaa monia näkökulmia, tuo erilaista osaamista, auttaa identiteettiä ja on osa itseilmaisua. Esimerkiksi Suomessa en todellakaan halua kuulua massaan, täällä on liikaa porukkaa, joilla ei ole sivistyksestä tai maailmanmenosta mitään hajua. Ihmisiä, jotka eivät edes yritä kehittää itseään. Ihmisiä, joille kaikki uusi ja muutos on aina automaattisesti uhka. Ihmisiä, jotka takertuvat perinteisiin ja uskontoihin niitä pohtimatta, vaan koska aina on hei tehty niin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tervejärkinen sattuu olemaan se, joka on oma itsensä sellaisena kuin on (ei pukeudu, ei meikkaa jne). Te muut olette mieleltänne sairaita, koska paikkaatte oman tuntonne aukkoja markkinakoneiston istuttamilla ihanteilla kauneudesta yms. jotka saavat teidät kuluttamaan.

Erilaisuus suuremmassa kontekstissa on vahvuus monessa eri mielessä. Mikäli kaikki ajattelisivat samalla tavoin, maailma ei menisi eteenpäin. Usein "vain hullut" vievät maailmaa eteenpäin ja saavat laumasieluiset ihmiset ajattelemaan sitä, että asioita voidaan tehdä toisinkin. Mikäli eräs ihminen ei olisi alkanut väittää maapallon olevan pyöreä (leimattiin hulluksi), uskoisimme vieläkin elävämme litteällä maalla ... tai jos Darwin ei olisi uskaltanut julkaista teostaan, uskoisimme edelleen maapallon olevan muutaman tuhatta vuotta vanha jne.

Hmm. Tässäkin mennään minusta metsään. 

Ulkoinen habitus ei kerro vielä ihmisen ajatuksista mitään. Otan esimerkiksi toki vain oman tuttavapiirini, mutta ne jotka ovat tuoneet ja luoneet tähän kaupunkiin jotain uutta ja erilaista (suomalaista designia, tapahtumia, erilaista palvelua), ovat kyllä ihan tavallisen ihmisen näköisiä. Melko huoliteltuja kyllä, eli samanlaisesta kaupallisesta muotista veistettyjä kuin vaikka Helsingin yliopistolla on 80% ihmisistä. Nuorena tekniikan professoriksi väitellyt mies ei eroa ulkoisesti muista millään tavalla.  

Ainoastaan muusikot ovat jollakin tavalla hieman persoonallisempia, mutta kuka enää voi sanoa mikä on persoonallista ja mikä ei? Vahvan itsetunnon omaava ihminen (kuten allekirjoittanut) ei tee eroa siitä onko jokin tuote liian samanlainen kuin muilla. Vaatteen valintaan vaikuttaa moni muukin asia. 

Aina on olemassa ihmisiä, jotka ilmaisevat itseään voimakkaasti myös ulkoisesti. Se on täysin ok, mutta on kestämätöntä väittää että vain tällainen ihminen olisi myös luovuudeltaan, älykkyydeltään ja ongelmanratkaisukyvyltään jotenkin muita ylivertaisempi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat