Onko tällä palstalla ketään muuta, joka ei pelkää lintuinfluenssaa vaan
Eli tällä hetkellähän maissa tehdään kaikki voitava, jotta pandemia ei synny. Ja eihän se välttämättä edes muunnu ihmisestä toiseen tarttuvaksi. Ja jos muuntuu niin viruksella on tapana muuttua muuntuessaan...eli voi heikentyä. Kanoja rokotetaan tautia vastaan. Ihmisille kehittetään rokotteita jne jne. Itse haluan uskoa, että nykypäivänä uhkia vastaan on keinonsa, toisin kuin espanjataudin aikana. Espanjantautiinhan moni tätä tautia vertaa. On tuoreessa muistissa sekin, kuinka meidän piti kuolla sarsiin, hullunlehmäntautiin jne... On ihmisiä, jotka pitävät 100 % pandemiaa ja, että siihen kuolee suuri osa meidänkin maastamme. Haluaisinkin mielipiteitä teiltä, jotka olette samaa mieltä ja toiveikkaita kuten minä.
Kommentit (9)
Olen sairastanut sen jo vuonna 1996, ja henkiin jäin. Ei siitä silloinkaan mitään pandemiaa tullut, vaikka ainakin Aasiassa (jossa silloin asuin) ei juuri muusta puhuttukaan.
Vierailija:
Eli tällä hetkellähän maissa tehdään kaikki voitava, jotta pandemia ei synny. Ja eihän se välttämättä edes muunnu ihmisestä toiseen tarttuvaksi. Ja jos muuntuu niin viruksella on tapana muuttua muuntuessaan...eli voi heikentyä. Kanoja rokotetaan tautia vastaan. Ihmisille kehittetään rokotteita jne jne. Itse haluan uskoa, että nykypäivänä uhkia vastaan on keinonsa, toisin kuin espanjataudin aikana. Espanjantautiinhan moni tätä tautia vertaa. On tuoreessa muistissa sekin, kuinka meidän piti kuolla sarsiin, hullunlehmäntautiin jne... On ihmisiä, jotka pitävät 100 % pandemiaa ja, että siihen kuolee suuri osa meidänkin maastamme. Haluaisinkin mielipiteitä teiltä, jotka olette samaa mieltä ja toiveikkaita kuten minä.
Miksi minun pitäisi sitä pelätä, kyllä lapset enemmän vaarassa ovat joka päivä kun ollaan autolla liikenteessä enkä minä pelkää sitäkään.
Pelkään esim. menettäväni heidät kolarissa tai sairastuvan syöpään, mutta lintutautia en pelkää. Uskon, että sitä vastaan on keinonsa.
Tässä vaiheessa ei kuitenkaan oikein voi tehdä muuta kuin odottaa ja katsoa. Kukaan ei vielä tiedä, millaiseksi tilanne kehittyy, jos kehittyy.
Asia on paljon esillä mediassa, mutta tavallinen ihminen ei voi mitenkään tietää, onko tilanne a) vakavampi b) juuri sellainen c) ei niin vakava kuin uumoillaan. Jotkut ovat varmoja, että viranomaiset hyssyttelevät ettei paniikkia syntyisi. Itse olen taipuvaisempi ajattelemaan, että hyssyttely voi olla joskus ihan paikallaankin, sillä ihmiset kyllä osaavat turhan panikoimisen taidon! Tiedottaminen on haasteellista. Esimerkkinä toimii kehotus olla hamstraamatta Tamifluta. Kun sanottiin " älkää hamstratko" , niin siitähän kansa vasta innostui hamstraamaan...
Suhtaudun siis asiaan niin, että uhka on olemassa, mutta sitä vastaan taistellaan. Toivoa siis on. Uskon myös, että kaikki on lopulta korkeammassa kädessä. Kolmanneksi pidän mielessä sen, että kuka tahansa meistä voi kuolla mihin tahansa milloin tahansa, joten tämä on vain yksi uhka muiden joukossa!
Siis tottakai jos pandemia tulee niin silloin toimii parhaansa mukaan sen välttääkseen. Mutta mitä sen hysteerinen pelkääminen auttaa? Siinä menee vaan omaa elämää hukkaan. NAutitaan tästä päivästä ja ollaan aamulla kiitollisia jos vielä herätään: )
Mutta kun matkustin alueella jossa tautia havaittu oli kyllä pelko persiissä.Helppo se on täällä kotona kirjoitella että ei pelota.Ollaan vielä niin onnellisessa asemassa että meidän terveydenhuolto on aikas hyvällä mallilla.
Tavallinen influenssarokote suojaa influenssavirusta vastaan. Eikö se anna mitään suojaa lintuinfluenssavirusta vastaa?
Ei anna. Influenssarokotus antaa 60-80 %:n suojan influenssavirusten aiheuttamaa tautia vastaan, joiden aiheuttaja on ihmisen H1N1-, H3N2- tai influenssa B-virus.
Saatavilla olevilla rokotteilla ei saa mitään suojaa Kaakkois-Aasian lintuinfluenssavirusta (H5N1) tai pandemiavirusta vastaan.
Influenssarokotetta suositellaan tietyille riskiryhmille, kuten yli 65-vuotiaille ja tiettyjä sairauksia sairastaville. Myös matkalle lähdettäessä voi olla viisas ajatus. Jos influenssa yllättää matkan aikana, voi loma mennä pilalle.
Matkailijan tulee muistaa käsihygienia, olla koskematta lintuihin ja syödä ruoka hyvin kuumennettuna.
Lääkekuuri varmuuden vuoksi?
Influenssalääke Tamiflun myynti on lisääntynyt runsaasti myös Suomessa. Kansanterveyslaitos rauhoittelee lääkkeen hamstraajia. Edes matkailijat eivät tarvitse lääkettä, koska tartunnan riski on erittäin pieni. Ja ilman ammattilaisen ohjetta lääke otetaan helposti väärään tautiin. Lintuinfluenssan oireet on helppo sekoittaa tavalliseen flunssaan.
Syötäessä lääkkeitä turhaan voi myös syntyä resistenttejä kantoja, joihin lääke ei sitten enää purekaan.
Saahan sitä HIV:nkin jos sählää sellaisen ihmisen kanssa. Muuttolinnut jos tuo tautia... niin en siltikään pelkää.