Mikä ihmisryhmä sinusta tarvitsisi "jouluapua"?
Monille kohteille kerätään jo lahjoituksia jouluksi. Onko joku ryhmä, jolle sinä haluaisit antaa avustusta?
Minä olisi tärkeää antaa avustusta syrjäytyneille tai syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ihmisille. Joko niille jotka on ihan jumissa opintojensa kanssa ja joilla on sekä talousongelmia että mt-ongelmia, sekä niille jotka saivat opintonsa käytyä ja huomasivat ettei yhteiskunta tarvitsekaan heitä. Koulutus ei johtanutkaan mihinkään parempaan, ei heillä ole mitään sellaista odotettavaa tulevaisuudesta, josta ottaa kiinni. Jos ei ole parisuhdetta ja hyviä ystävyyssuhteita, voi tällainen nuori kokea syvää yksinäisyyttä ja erilaisuutta muihin. Päivät vaan menee, kuilu muihin ihmisiin kasvaa, epäilys omista kyvyistä ja omasta arvosta hupenee ja ihminen alkaa tuntea, ettei kukaan voi auttaa häntä.
Tällaiselle nuorelle ihan jo pienikin lahja ja huomioiminen olisi viesti siitä, että joku tajuaa ja ymmärtää miltä heistä tuntuu. Ettei ole häpeä että elämä ei mene kuten toivoi ja suunnitteli, eikä muista tarvitse eristäytyä. Ettei ole ihan turha ihminen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret syrjäytyneet saavat jo sossusta ihan tarpeeksi tukea päihteisiinsä. Minä antaisin tukea sotaveteraaneille ja yleisestikin parmepaan vanhusten hoitoon. Monet makaavat vuorokauden omissa ulosteissaan.
Sekö on sinusta tukea? Rahaa tilille, lycka till!?
Joulu on yhdessäoloa, kynttilän ja piparin tuoksua. Jouluna ketään ei saa jättää yksin ja silti niin moni jätetään syrjään.
Miksi tämä keskustelu meni "nuoret vastaan vanhat"-taisteluksi? Molemmat osapuolet ovat unohdettuja ja tarvitsevat apua, eikä sen avun pitäisi olla toiselta pois.
Kenties voisi pohtia molemmille osapuolille yhteistä joulun viettoa? Yksinäiset nuoret ja vanhat saman katon alle?
Avun tarvitsijoita on jokaisessa kohderyhmässä. Olen ollut kaupassa töissä ja joskus huomaa et jossain perheessä/jollakin henkilöllä on todella tiukkaa kun sentit lasketaan tarkalleen. Vaikka kuinka olisi molemmat töissä.
Tarkkailkaa naapureita. Voisko niitä muistaa vaikka joululeivonnaisella?
Yksin asuvat ja yksinäiset pitkäaikaistyöttömät. Ei välttämättä niinkään rahallista apua, vaan ennen kaikkea jotain yhteisöllistä toimintaa, jottei tarvitsisi viettää joulua, tai ainakaan aattoa, yksin. Eikä pelkästään jotain yhtä 1h jouluillallista klo 15, jonka jälkeen jokainen menee taas yksin kotiin istumaan.
Niin, faceryhmässä jouluavun tarve liittyy joululahja ja -ruokapyyntöihin perheille. He eivät ole yksin, heillä on joulu ainainen.
Monet vanhukset eivät pääse joulutapahtumaan ilman saattajaa ja kuljetusta. Jonkun tarttis auttaa pukemisessa ja auttaa rollaattorin kanssa taksille. Tai osa on vuodepotilaana, eikä pääse kuin paareilla kuljetettuna. Eli piristystä ja apua tarvittaisiin sinne kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulisi entistä pahempi olo, jos joku aattelis että tarviin joulualmuja. T yksinäinen köyhä yh
Minä muistelen aina joskus niitä aikoja, kun olin pienipalkkainen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Yritin venyttää rahojani, että saisin lapsille jotain lahjoja ja muutenkin edes hiukan saada kotiin sitä joulutunnelmaa. Lasten odotukset olivat korkealla, enkä halunnut heille kauheasti valittaa rahan puutetta. Sossun asiakkaita emme olleet.
Sitten kerran, olin aloittanut uudessa työpaikassa syksyllä, enkä ollenkaan osannut odottaa, että tässä tyopaikassa oli tapana antaa henkilökunnalle joululahjaksi ihan hyvänkokoinen seteli. Voi sitä onnea, kun menin kotiin. Myöhemmin, kun taloudellinen tilanteeni parani, haaveilin usein joulun alla jossain liikkeessä, että jotenkin löytäisin vähävaraisen yksinhuoltajan, antaakseni hänelle jonkin rahasumman. No, kaikki tietävät, ettei se ole mahdollista tosielämässä. Voisivat kyllä loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajat.
Minä olen osallistunut jo 4 tai 5 vuotta näihin jouluapupaketteihin. Viimeksi vietiin tuntemattomille 3 kassia ruokaa ja pienet joulumuistamiset näiden vähävaraisten isovanhempien lapsenlapsille, jotka ilmoituksen mukaan olivat tulossa kylään jouluna.
köyhä yh+ kaksi esiteiniä.
Suurimpia ongelmia yksinäisten jouluissa on se, että ei kehdata pyytää apua. Tämä koskee kaikkia ryhmiä. Omaa yksinäisyyttä vähätellään, sanotaan tuttaville "otan oikein rennosti, syön suklaata ja juon punkkua, oikein mukavaa" yms. koska mikään ei ole niin hirveää kuin olla säälin kohteena jouluna.
Tarvisikohan joku apua jouluviikolla....?
Jokaisessa ihmisryhmässä on avuntarvitsioita.Avun tarve vaan saattaa olla erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta pelkäänpä, että nämä jouluapukeräyksetkin suunnataan tänä vuonna trendikkäästi turvapaikanhakijoille :-/ Jotenkin tuntuu, että nykytilanteessa unohtuu kaikki muut, jotka kipeästi tarvitsisivat apua.
siis eihän musut vietä joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta pelkäänpä, että nämä jouluapukeräyksetkin suunnataan tänä vuonna trendikkäästi turvapaikanhakijoille :-/ Jotenkin tuntuu, että nykytilanteessa unohtuu kaikki muut, jotka kipeästi tarvitsisivat apua.
siis eihän musut vietä joulua!
Ei niin, mutta eihän se estäisi keräysten tuottojen/avustusten suuntaamista heille.
Harkitsen antavani tutulle 18-vuotiaalle opiskelijalle jonkinlaisen jouluavustuksen. Tämä ihminen kantaa aina huolta muista, on aktiivinen mm. Amnestyssa, sietää henkistä väkivaltaa käyttävää isäänsä jne. ja hänellä on rahat tiukilla tässä vaiheessa elämää. Mielestäni hän jos joku kaipaa tsemppilahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen antavani tutulle 18-vuotiaalle opiskelijalle jonkinlaisen jouluavustuksen. Tämä ihminen kantaa aina huolta muista, on aktiivinen mm. Amnestyssa, sietää henkistä väkivaltaa käyttävää isäänsä jne. ja hänellä on rahat tiukilla tässä vaiheessa elämää. Mielestäni hän jos joku kaipaa tsemppilahjaa.
Suosittelen koria.
Siihen voi laittaa jouluherkkuja, sekä apuja pidemmälle ajalle samaan pakettiin.
Joulun alla käy hautausmailla yksinäisiä vanhuksia. Kirjoita kaunis ja lämminhenkinen joulukirje tuntemattomalle ja anna vanhukselle, kun hän tulee hautuumaalta. Anna kynttilä lisäksi, jos haluat. Yksinäiselle merkitsee kynttilän ja sanojen kauneus. Jos olet ujomman puoleinen, jätä kirje portin pieleen. Tee sama naapureillesi.
Nuorillehan annetaan kaikenlaista apua, jos vaan haluavat pyytää. Heillä on yleensä terveyttä.mennä itse mukaan (vaikka vapaaehtoiseksi) joulutapahtumiin. Autoton (ajokyvyn menettänyt) vähävarainen vanhus ei pääse minnekään. On vaivoineen joulunkin yksin kopperossaan.