Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisen asteen koulutuksessa olevien lasten vanhemmat: kysymys

Vierailija

Oma lapseni on lukiossa ja siellä vaaditaan koulumenestyksen seuraamista Wilman kautta. Miten on ammatillisen koulutuksen puolella?

Minusta tuntuu hullulta, että täysin nuorelle vapaaehtoisen koulutuksen puolelta minut velvoitetaan koululta päin mihinkään toimiin. 

Kaikki hyvin siis...., mutta ihan periaattelliselta kannalta. Eikö ole perheemme sisäinen asia, seuraanko opintosuorituksia vai enkö seuraa? 

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Mitä tarkoitetaan vaatimisella?

minun lapseni on ysillä, pakollisessa koulussa, mutta en ole koskaan kokenut, että minulta "vaaditaa" wilman seuraamista. Katson sitä, jos huvittaa.

Vierailija

Amiksessa on myös wilma. Sä olet lapsen huoltaja siihen asti kun hän täyttää 18 ja siihen asti myös velvoitettu seuraamaan hänen toimiaan.

Vierailija

Alle 18-vuotias tarvitsee tukeasi paljon, ja edelleen yli 18-vuotias, jos teillä on hyvät välit. Elatusvelvollisuuskin jatkuu yli täysi-ikäisyyden, jos lapsi opiskelee. Sinun on myös puututtava asiaan, jos lapsesi koulu alkaa mennä alamäkeen, läksyt ovat tekemättä, hän lintsaa ja myöhästelee. Kasvatustyö ei ole ohi vielä. Oma esikoiseni menestyi koulussa loistavasti, joten riitti harvakseltaan aina jakson jälkeen yhdessä keskustelu ja arvosanojen tarkastelu ja jokapäiväisten kuulumisten juttelu toki päivittäin. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä kypsi tai lahjakkaita. Pitkässä matematiikassa annettiin jonkin verran apuakin. Tulos 5 E:tä ja 1 L sekä jatko-opintopaikka. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Amiksessa on myös wilma. Sä olet lapsen huoltaja siihen asti kun hän täyttää 18 ja siihen asti myös velvoitettu seuraamaan hänen toimiaan.

Laittaisitko jotain lähdettä väittämäsi tueksi? MInkä pykälän perusteella olen velvollinen seuraamaan lapseni koulunkäyntiä koulun sanelemalla tavalla. 

Ja miten "velvoitettu" seuraamaan hänen toimiaan ylipäänsä? Pitää seurata kadulla kävellessäkin nuorta. 

Fiksumpia vastauksia kiitos!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Alle 18-vuotias tarvitsee tukeasi paljon, ja edelleen yli 18-vuotias, jos teillä on hyvät välit. Elatusvelvollisuuskin jatkuu yli täysi-ikäisyyden, jos lapsi opiskelee. Sinun on myös puututtava asiaan, jos lapsesi koulu alkaa mennä alamäkeen, läksyt ovat tekemättä, hän lintsaa ja myöhästelee. Kasvatustyö ei ole ohi vielä. Oma esikoiseni menestyi koulussa loistavasti, joten riitti harvakseltaan aina jakson jälkeen yhdessä keskustelu ja arvosanojen tarkastelu ja jokapäiväisten kuulumisten juttelu toki päivittäin. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä kypsi tai lahjakkaita. Pitkässä matematiikassa annettiin jonkin verran apuakin. Tulos 5 E:tä ja 1 L sekä jatko-opintopaikka. 

Tämä on neljäs lapsi minulla. Kaikki kolme vanhempaa ovat käyneet lukion. Osaan siten arvioida, mitä tarvitsevat. Koulun ei tule puuttua mielestäni siihen laisinkaan. 

Vierailija

Riippuu varmaan muksusta.

Mä en ikinä jaksanut noita wilma-tunnuksia vanhemmilleni ees antaa, vaan pidin itelläni ja merkkasin poissaoloni selvitetyiks ite. Ei sillä, ei lukion aikana mulle tainnu koskaan opettajalta tulla viestei vanhemmille.

Muutenkin koulu jätettiin hyvin omille harteille, joskus oli se keskustelu et "Onko vieläki 10 keskiarvo?" "lukuaineista juu."

Ei tietysti toimi jos muksus on joku pumpulissa kasvatettu joka ei ole osannut ottaa vastuuta itsestään yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko jotain lähdettä väittämäsi tueksi? MInkä pykälän perusteella olen velvollinen seuraamaan lapseni koulunkäyntiä koulun sanelemalla tavalla. 

Ja miten "velvoitettu" seuraamaan hänen toimiaan ylipäänsä? Pitää seurata kadulla kävellessäkin nuorta. 

Eipä mulla muuta kuin että onneksi et ole äitini. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mulla muuta kuin että onneksi et ole äitini. 

Minä taad huokaisin helpotuksesta, että kolmonen ei ole äitini....ihan ahdistaa pelkkä ajatuskin...

ps. Olen itse opettaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et seuraa wilmaa, niin kuka lapsesi poissaolot kuittaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö tässä ketjussa puhuta vaatimisesta, että wilmaa seurataan?

kyllä minäkin poissaolot kuittaa, mutta ei minun tarvitse seurata wilmaa, jotta tiedän, milloin lapseni on ollut poissa.

ykkönen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet väärässä.. Elatusvelvollisuus jatkuu jos lapsi opiskelee 2. asteen oppilaitoksessa, ei muuten! Ja ihanko oikeasti joka jakson jälkeen yhdessä tarkastelitte arvosanoja ja keskustelitte..? Ja joka päivä vaihdoitte kuulumiset? Huhhuh.. Olen itse nyt abi lukiossa ja ei kyllä tulisi mieleenikään minulle saati vanhemmilleni pitää jotakin keskustelua joka jakson jälkeen ja joka päivä vaihtaa kuulumisia. Tuo sinun viestisi sai kyllä todella oudon tunteen, toimitaanko jossain perheissä todellakin noin? Lapsesi sentään oli jo yli 16-vuotias, tuo sinun holhouksesi kuulostaa siltä että hän on 11v. No, voihan se olla että tulevaisuudessa lapsesi ei enää pärjää kun on niin tottunut vanhempiensa helmoihin :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän itse!

Uutuus, että lapsiinsa voi luottaa. 16-vuotiaan ei edes tarvitse kertoa lääkärikäynneistään minulle, ellei halua. 

Edelleen ei mitään ongelmia ole koulunkäynnin suhteen. Haen vain juridisia oikeutuksia tälle isovelivalvonnalle. 

Ja poissaolot ovat eri asiaa kuin koenumeroiden kyttääminen. 

Vierailija

Mitä ihmettä sieltä seuraat? Lapseni on abi, koko lukioaikana ei ole tarvinnut Wilmasta kuitata muuta kuin poissaolot. Muita merkintöjä kurssiarviointien lisäksi siellä ei ole. Ei minusta mitenkään kamalan raskasta pari kertaa vuodessa vilkaista, missä mennään.

Lapsen arvosanat saan tietää häneltä itseltään jokaisen koeviikon jälkeen palautuspäivänä. Keskustelemme koekysymyksistä, niiden ajankohtaisuudesta jne. eli vaikka lapseni on jo aikuinen, osoitan kiinnostustani hänen koulunkäyntiään kohtaan.

Ehkä tämä omille lapsille puhuminen on helpompaa perheissä, joissa lasten koulumenestys korreloi vanhempien oman korkean koulutuksen kanssa. Kun koeviikon saldo on pelkkää 9 ja 10, on keskustelu varmasti helpompaa kuin jos tulokset olisi 5 ja 6.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän itse!

Uutuus, että lapsiinsa voi luottaa. 16-vuotiaan ei edes tarvitse kertoa lääkärikäynneistään minulle, ellei halua. 

Edelleen ei mitään ongelmia ole koulunkäynnin suhteen. Haen vain juridisia oikeutuksia tälle isovelivalvonnalle. 

Ja poissaolot ovat eri asiaa kuin koenumeroiden kyttääminen. 

Useimmat vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä, jopa ilman lain pakkoa :)

Vierailija

Kun lapsesi valitsi vapaaehtoisen koulutuksen, valitsi hän samalla sen, että opintojaan seurataan. Koska vanhemmat ovat vastuussa alle 18v lapsestaan, on tämän seuraamisoikeus vanhemmilla. Se on myös velvollisuus, sillä vaikka koulutuksen valinta oli vapaaehtoinen, astui pakko voimaan samalla kun paikka otettiin vastaan. Kyllä, sinä olet perheen aikuisena vastuussa siitä, että lapsesi suorittaa valitsemansa koulutuksen.

Vähän sama juttu kuin auton ajamisessa: sekin on vapaaehtoista. Mutta jos päätät ajaa, hankit ajokortin ja kannat vastuun ajamisestasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat