Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä hiilareita vältellään?

Vierailija
25.10.2015 |

Ylipainoisessa Suomessa melkein pelätään hiilareita, kun taas hoikassa Aasiassa niitä vedetään joka aterialla. Olisikohan aika ottaa oppia idästä päin ja myöntää, ettei niissä hiilareissa mitään vikaa ole? Ongelma taitaapi olla alkoholissa ja punaisessa lihassa...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti kun aloin säännöstellä hiilareita, ni alko pino tippumaan kun lehmän häntä. Pahinta oli taistella eroon hiilarikoukusta.

Voi lehmäraukkaa kun häntä tippuu!

Vierailija
22/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että suomalainen käistys aasialaisesta ruoasta (siis siitä arkiruoasta, josta se ruokavalio muodostuu) on ihan hassu. Joku paistettu riisi tai paistetut nuudelit ovat heillekin se "herkku", jota tilataan vaikkapa ravintolassa. Ei suomalaisetkaan vedä jokaisella aterialla pizzaa tai kermaista perunamuusia. Esim. aasialaisten hienojen hotellien aamiaisella on paistettua riisiä, paistettua nuudelia, kevätrullia jne. samanlaisena herkkuna kuin hashbrownia/paistettua perunaa, pekonia, bratwurstia, croissantia tai juustomunakasta. Mutta ei se silti muodosta aasialaisen aterian kulmakiveä. Jos vilkaiset, iso enemmistö tarjottavista on kasviksia, keitettyä systeemiä, keittoa, dumblingeja jne. ja niitä aasialaiset syövät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti kun aloin säännöstellä hiilareita, ni alko pino tippumaan kun lehmän häntä. Pahinta oli taistella eroon hiilarikoukusta.

Nimenomaan vähentämään, et välttelemään.

Sama asia

Eri asia. Miehen logiikalla toki sama asia.

Mistähän sinä päättelit tuon edellisen vastaajan olevan mies?

Logiikasta.

Vierailija
24/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinen miespuolinen työkaveri on juuri tuota hiilareiden kammoksuja.

Ei syö aamupalaa ollenkaan, töissä mättää lautasella korkean niin keon ruokaa kuin vain lautasella pysyy ilman sortumisvaaraa. Kertoo jättäneenä perunan ja leivän kokonaan pois, ei vaan laihdu :D

Kaljaa ei aio jättää pois eikä syödä säännölliseti aterioita eli mättää sitten nälkäänsä älyttömiä määriä ja valittaa kun ei laihdu.

Oma puoliso syö aamupalaksi kaurapuuroa ja leivän kurkulla ja tomaatilla, lounaaksi maltillisen määrän ruokaa ei mitään kekoa. Sitten syödään kotona päivällinen ja iltapala, katsoo lautasella olevan ruoan määrän sopivaksi. Ja laihtuu.

Vierailija
25/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä välttelen siksi, että esim. leipä aiheuttaa mulla ilmavaivoja, turvotusta, närästystä ja ummetusta. Puuro ei ole ihan niin paha, mutta mitäpä silläkään tekee, ei pidä nälkääkään kuin pari tuntia. Sokerissa taas ei ole mitään hyvää ja ihan varmasti lihottaa. Peruna aiheuttaa mulle myös aivan kamalasti kaasua suolistoon ja ummettaa vielä leipääkin enemmän.

Punaista lihaa syön melkein joka päivä n. 100-150 g, siinä on hyvää proteiinia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia, B-vitamiineja ja monia muita aineita ja sitä saa nykyään hyvin luomuna ja lisäksi maalla asuvana saan ostettua myös edullista riistaa. Broileri on mielestäni epäruokaa, kaukana mistään luonnollisesta. Joskus olen ostanut luomubroileria, mutta se on kyllä ihan hirveän kallista. Kalaa syön myös monta kertaa viikossa, ruokavalion perusta on tietysti kasvikset.

Laihtua mun ei tarvitse, olen hoikahko, mutta on niin hyvä olla tällä ruokavaliolla, ei turvota, ei närästä, ei ole ilmavaivoja, vatsa toimii. Mulle on ihan sama mitä aasialaiset tai muutkaan syövät.

Vähän ohis, mutta minkä ihmeen logiikan perusteella broilerinliha on "epäruokaa" mutta naudanliha kunnon ruokaa?

Vierailija
26/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioisin, että mun ruokavaliossa noin puolet energiasta tulee hiilihydraateista. Toki kiinnitän huomiota niiden laatuun, eli syön täysjyväviljaa ja paljon kasviksia. Valkoista vehnää tai lisättyä sokeria käytän hyvin kohtuullisesti. Olen ollut samoissa mitoissa koko aikuisikäni (165/55). Monet ei tunnu ymmärtävän, että ninenomaan se hiilihydraattien laatu on olennaista. "Höttö" hiilareita ei tarvitse kukaan.

Vierailija
27/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttele, päinvastoin syön ihan liikaakin. Painoindeksi 20 ja ei tarvitse alempi olla enää tässä iässä.

Vierailija
28/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että hiilareiden poisjättäminen tehoaa vaaralliseen vyötärölihavuuteen todella tehokkaasti. Minulla on pcos, joten tämä on minulle erityisen tärkeää. Monissa maissa vhh ruokavaliota suositellaan pco - naisille.

Vierailija
29/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin, että mun ruokavaliossa noin puolet energiasta tulee hiilihydraateista. Toki kiinnitän huomiota niiden laatuun, eli syön täysjyväviljaa ja paljon kasviksia. Valkoista vehnää tai lisättyä sokeria käytän hyvin kohtuullisesti. Olen ollut samoissa mitoissa koko aikuisikäni (165/55). Monet ei tunnu ymmärtävän, että ninenomaan se hiilihydraattien laatu on olennaista. "Höttö" hiilareita ei tarvitse kukaan.

Miksi alapeukut!? Järkevää tekstiä!

Vierailija
30/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites japanilaiset, maailman pitkäikäisin kansa? Tai kreetalaiset: liikalihavuus ja sydäntaudit oli lähes tuntematon käsite siellä silloin, kun siellä syötiin sen perinteisen tavan mukaan (nykyään tilanne on kai huonompi kun "nykyajan kotkotukset" ovat saapuneet Kreetallekin). Ei voi kyllä vhh-ruokavalioksi noiden paikkojen perinteistä sapuskaa kutsua!

Suomalaisten ongelma (sotien jälkeen) on ollut liikaa tyydyttynyttä rasvaa, liikaa lisättyä sokeria, liian vähän kasviksia. Monilla myös liikaa alkoholia. Nykyään myös liian vähän liikuntaa. Samantapaisia ongelmia ruokavalion ja liikunnan vähyyden suhteen on muissakin liikalihavuuden ja sydänsairauksien kärkimaissa: USAssa, Irlannissa ja Itä-Euroopan maissa.

Vierailija
31/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites japanilaiset, maailman pitkäikäisin kansa? Tai kreetalaiset: liikalihavuus ja sydäntaudit oli lähes tuntematon käsite siellä silloin, kun siellä syötiin sen perinteisen tavan mukaan (nykyään tilanne on kai huonompi kun "nykyajan kotkotukset" ovat saapuneet Kreetallekin). Ei voi kyllä vhh-ruokavalioksi noiden paikkojen perinteistä sapuskaa kutsua!

Suomalaisten ongelma (sotien jälkeen) on ollut liikaa tyydyttynyttä rasvaa, liikaa lisättyä sokeria, liian vähän kasviksia. Monilla myös liikaa alkoholia. Nykyään myös liian vähän liikuntaa. Samantapaisia ongelmia ruokavalion ja liikunnan vähyyden suhteen on muissakin liikalihavuuden ja sydänsairauksien kärkimaissa: USAssa, Irlannissa ja Itä-Euroopan maissa.

Kreikka on tilastoharha (kusetusta), mutta muutoin edellisiin täsmää lähiruoan syöminen ja teollisen ruoan välttely: siellä missä syövät/sydäntaudit/diabetes, siellä länsimainen ruoka.

Vierailija
32/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan Suomen ja Aasian välillä jotain muutakin eroa? Aasiassa harvempi siirtyy omalla henkilöautolla suoraan ovelta ovelle. 

Hauska :)

Tuskin koskaan täällä hiilarikammoiset sanovat autolla kulkemista syyksi. Syyksi sanotaan, että "hiilari ei ole ruokaa", "peruna ei ole oikeaa ruokaa", "riisi on höttöä" tai paljon muuta, jolla halveksitaan yhtä sun toista ruoka-ainetta.

Vierailija
33/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisestihän heidän ruokavalionsa kokonaisuutena on ollut aika vähähiilihydraattinen. Siis kokonaisuus. Vaikka jollain aterialla syötäisiin pastaa/riisiä jne. Päivä/viikko/kuukausitasolla painottuvat kasvikset ja kala.Ruokavaliossa erittäin paljon kasviksia ja kalaa/äyriäisiä, siipikarjaa ja kokolihaa. Edelleenkin todella paljon näitä.

Aasiassa lihavuus ja eliniänodote johtuvat tietenkin saasteista ja länsimaisen ruokakulttuurin leviämisestä ja suosion kasvusta. Kids Fattening Center (KFC) on nykyisin erittäin suosittu esim. Kiinassa ja Japanissa ja ravintoarvoiltaan paljon huonompaa ruokaa ei voi ajatella. Toki suomalaiset täällä av:llakin haluavat esim. KFC:n Suomen, koska "olen syönyt siellä parasta kanaa ikinä". Tottakai: ihanan leivitettyä ja rapeaa. Japanilaisen ystäväni mukaan esim. joulua usein vietetään ostamalla valtava kipollinen KFC kanaa. Joulu kun ei tietenkään ole siellä mikään juhla, vaan tavallinen arkipäivä. Itselläni sama havainto Kiinasta. Ja ne ovat todellakin sellaisia ämpärillisiä mitä he ostavat, tätä "parasta kanaa ikinä". Mun yksi parhaista ystävistäni todellakin on japanilainen ja hän sanoo usein, ettei voi syödä sellaisia määrää perunaa ja pastaa, puuroa tai maitotuotteita, mitä täällä meillä syödään. Ja hän on asunut Suomessa jo 20 vuotta.

Tulin juuri takaisin Kiinasta. Perhe, jossa oli siis isä ja äiti + vauva, tilasivat Papa John's Pizzeriassa 2 kpl isoja pizzoja. Tuo pizza on valtava. Olisko Pizza Hutin isointa vastaava, mutta mm. juustoa on enemmän. He söivät yhden kahdestaan kokonaan, herra söi vielä pari palaa toisesta ja loppu lähti mukaan. Kyllä tuolla alkaa pieniluinen aasialainenkin lihoa. Isäntä oli jo lupaavassa vaiheessa, rouva vielä hyvin hoikka.

Ei heitä perinteinen ruokavalio siellä lihota, vaan länsimainen perunan ja valkoisen leivän ja vehnäjauhon osuuden kasvu ruokavaliossa.

Vierailija
34/34 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut!? Järkevää tekstiä!

Ylipainoiset karppaajat alapeukuttaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan