Ystävyydestä & Riidoista

Anni

Luvassa pitkä teksti johon kaipaan hieman näkölkulmaa.

Meillä on 8 hengen tyttöporukka ollut jo monen vuoden ajan suht, samana.
Tästä osa on tuntenut toisensa jo pidempääkin, näihin lukeutuu mm. minä itse ja ystäväni jonka kanssa oltiin jo samalla ala asteella. (ikähaarukka 23- 25)Välillemme on mahtunut niin hyvää kuin pahaa mutta jostain syystä tämä ystävä ei tunnu pääsevän niistä minun pahoista asioista/sanoista yli. Nyt meidän kahden näkeminen on harventunut ja harventunut ja yhteydenpito on jäänyt minun vastuuelleni, ajattelin nostaa kissan pöydälle että kiikastaako jostain. Hän on suuttunut koska en mennyt hänen syntymäpäiville sovitusti heinäkuussa vaan jouduin peruin viime metreillä, samoin hän  sitten tokaisi että kantaa kaunaa ylä asteelta jolloin olin kuulemma hänelle äärettömän ilkeä (ei kerro millä tavalla).  Ja jos olin, ei hänkään aivan viaton varmasti ole vaan aina on kohdellut minua eri tavalla kuin muita, johtuu kuulemma juurikin tästä että olin itse joskus ilkeä.
Kyseessä on toisaalta hyvin "raskas" ihminen ja koen monesti hänen olevan itsekäs eikä pysty asettumaan toisen asemaan, toisaalta hän on tärkeä ja pitkäaikainen ystävä ja osana porukkaa meidän välien katkeaminen voisi olla epämukavaa. Nyt en tiedä miten toimin asian kanssa, annanko vain olla vai laitanko vielä jotain viestiä hänelle. Keskustelumme on päättynyt siihen että mina olen laittanut hänelle pitkän viestin lähinnä molempien virheistä ja siitä kuinka joskus voisi vain antaa olla / pasta yli, sekä kyseenalaistanut onko ystävyydessä enää sisältöä jos toinen kantaa kaunaa vuosia jostain mitä on sanottu kun ikää oli 13vuotta.  Johon hän ei vastannut oikeastaan mitään.

Huh epäselvää ehkä ja pitkä mutta jos kannanottoja löytyy yksikin niin kiitos.. Eli olenko vain hiljaa ja nostan kädet pystyyn vai vieläkö minun tulisi jotain tämän eteen tehdä?

Kommentit (8)

Vierailija

Jotenkin kuulostaa siltä, ettei tuosta välttämättä mitään tule enää. Jos välit on olleet vähän oudot jo pitkään. parhaas tapauksessa saatte kaiken puhuttua halki. oot ainakin ollut rohkea ja yrittänyt, tosin toi kuulosti vittuilulta kun sanoit että onko ystävyydessä sisältöä jne jos suuttuu jostain vanhasta.

Vierailija

Oli joo melko sekava viesti :D Mutta tota, jos yrität selvittää mikä itsessäsi kiikastaa ystäväsi silmissä, niin ei ole parasta alkaa samaan syssyyn huutelemaan hänen virheistään. Joita siis varmasti on, mutta jos hänen on vaikea jo muutenkin puhua noista asioista, niin (hänen näkökulmastaan) syyttelemällä kärjistät tilannetta ja hän ei varmasti halua ollenkaan puhua asiasta. Eli sinun pitäisi nyt jättää omat ajatukset täysin taka-alalle ja kuunnella ystävääsi. Pyydä häntä vaikka kirjoittamaan kirje/meili, jolloin hänellä on sananvapaus ilman sinun keskeytyksiä (vaikka et sanoisi mitään niin ilmeesi ja eleesi voi tuntua pahalta) johon voit sitten vastata joko samalla tavalla tai keskustelemalla ilman että etsitään syyllisiä. Itselle tulee kuvauksestasi sellainen olo, että olet ulospäinsuuntautuneempi ja "vahvempi" persoona kuin ystäväsi, joka tekee rakentavasta keskustelusta hankalampaa. 

Vierailija

Kiitos kommenteista. Tosiaan ehkä meissä on asetelmaa että olen meistä se sosiaalisempi (ja kovaäänisempi) luonne. En tarkoita ettäkö vanhoista asioista suuttuminen veisi sen sisällön vaan se jos toinen kantaa kaunaa eikä aio päästä niistä asioista yli.  Kuulun kyllä itsekin juuri niihin (hankaliin) joiden on vaikea ottaa se palaute itsestään vastaan kommentoimatta mitään takaisin / kesken toisen että hei on sussakin niitä virheitä. Ehkä itse laitan sitten vielä jotenkin harkitut "viimeiset sanani" viestillä päättäenn siten että toivon hänen vaikka vastaavan kirjeellä jos siltä tuntuu.

Kauaa ei viitsisi juuri tämän vain antaa olla koska taas porukkamme yhteiset illanvietot lähestyy ja sinne olisi kiusallista mennä toisten iltaa pilaamaan jos asitittavissa on kireyttä meidän välillä.

-ap

Nikkari
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Suosittelen usein puhumaan rohkeasti tilanteesta, tosin kiinnitä huomiota tapaan miten puhut. Perus parisuhdeterapeuttilässytykset "sano mieluummin minusta tuntuu, kuin aina sä vaan.." jne. ovat ihan hyviä ohjeita. Älä syyllistä, ole kiinnostunut ystäväsi vastauksesta. Riippuen hänen vastauksestaan, mieti miten haluat edetä. Onko ystävyytenne sen arvoinen, että haluat selvitä mahdollisista vaikeuksistakin? Koetko saavasi ja antavasi ystävyydellenne tasapuolisesti?

Jos ystäväsi kantaa kaunaa kaikesta keskustelustanne huolimatta, on joskus paras vaihtoehto nöyrtyä ja pyytää vilpittömästi anteeksi aiheuttamaasi mielipahaa. Voit aina pyytää omalta osaltasi anteeksi, selittääkin ettet ole varma kuinka olet loukannut, mutta et toivo sitä ystävällesi. Jos ystäväsi ei anna anteeksi, sille et voi mitään.

Avoimella ja rauhallisella asenteella ja keskustelulla pääset varmasti pitkälle! Muistakaa silti olla rehellisiä, älkääkä vain syytelkö toisianne.

Nullius in verba.

Vierailija

2 jatkaa. Eli aavistukseni osui oikeaan, sillä olen samanlainen kuin sinä. Ajattelemattani pystyn jyräämään muitten mielipiteet ja ajatuksen kumoon ja täten loukkaan toisia, joten pitää vaan oppia kuuntelemaan muita. Toki on outoa ettei noin pitkä aikainen ystävä osaa jo ymmärtää sinua, omani eivät ota enää asioista nokkiinsa, uusien tuttavuuksien kanssa tätä ongelmaa on edelleen. Myös itse painin "kaunaa kantavien" ihmisten kanssa, sillä itse en jää yksittäisiin asioihin märehtimään, mutta pitää vaan jaksaa ymmärtää muita. Älä laita kuitenkaan viestiä tuolla "viimeiset sanat"-tyylillä, vaan ilmaise asiallisesti että: hei jos haluat kertoa missä mättää ja mitkä on  niiitä asioita jotka on loukanneet, niin kirjoita ne ylös tms. niin minä voin ymmärtää sinua, koska se ystävyys merkitsee minulle oikeasti jotain etkä halua vaan selvitettävissä olevien asioiden takia heitää yhteisiä vuosia menemään.

Itse uskon asioiden olevan aina selvitettävissä ja pitää vaan osata asettua toisen asemaan välillä. Tsemppiä :)

Vierailija

2 vielä jatkaa sen verran, että NIKKARI:n vinkit on hyviä, mutta itse ehdotin kirje/meili kommunikointia sillä, että silloin tämä helpommin jyrättävä osapuoli saa todellakin sen suun vuoron. Keskusteleminen rakentavassa mielessä on todellinen taito ja silloin kun mukana on tunteita, niin helposti ne omat ajatukset ja pointit jotka on miettinyt valmiiksi unohtuvat tai sanookin jotain harkitsematonta. Kirjoitettu dialogi toimii kuin shakkiottelu, jossa saa oikeasti miettiä omia siirtojaan (=sanojaan).

Nikkari
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Vierailija kirjoitti:

2 vielä jatkaa sen verran, että NIKKARI:n vinkit on hyviä, mutta itse ehdotin kirje/meili kommunikointia sillä, että silloin tämä helpommin jyrättävä osapuoli saa todellakin sen suun vuoron. Keskusteleminen rakentavassa mielessä on todellinen taito ja silloin kun mukana on tunteita, niin helposti ne omat ajatukset ja pointit jotka on miettinyt valmiiksi unohtuvat tai sanookin jotain harkitsematonta. Kirjoitettu dialogi toimii kuin shakkiottelu, jossa saa oikeasti miettiä omia siirtojaan (=sanojaan).

Nikkari tässä vielä varoittaa, että varokaa ettei kirjallisesta viestittelystä tule todellista mittelöä :D Mutta muuten erittäin hyvä keino paikata välejä, kunhan siitä ei tule keino vain sanoa keskeyttämättä mitä ikinä mieleen juolahtaakaan. Pisteet 2:lle kekseliäisyydestä.

Nullius in verba.

Vierailija

Nikkari kirjoitti:

Nikkari tässä vielä varoittaa, että varokaa ettei kirjallisesta viestittelystä tule todellista mittelöä :D Mutta muuten erittäin hyvä keino paikata välejä, kunhan siitä ei tule keino vain sanoa keskeyttämättä mitä ikinä mieleen juolahtaakaan. Pisteet 2:lle kekseliäisyydestä.

Hmm. Jännä näkökulma, sillä itselleni kirjoitettu keskustelu on aina ajatellumpaa ja silloin juuri välttyy siltä "mitä mieleen juolahtaakaan" kirjoittelulta. Kirjeen/meilin kun voi aina lukea uudestaan läpi ja arvioida alusta sen sisällön, kun taas puheviestinnässä sanottujen asioiden uudelleen muotoilu ei ole mahdollista. Parhaimmillaan voi vaikka nukkua yön yli ja katsoa sitten uudestaan mitä on kirjoittanut. Tämä on tietysti taas esimerkki siitä, että ihmiset tekee ja ajattelee asioita niin eri tavoin. :) Hyvä pointti myös sinulta. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat