Itsemurhalla uhkailu. Auttakaa.

vaimo

Olemme olleet kauan asumuserossa. Mies ei halua avioeroa, minä olen saanut tarpeekseni pettämisestä ja henkisestä väkivallasta ja haluan avioeron. Hän rupesi itkemään, kun puhuin erosta, sanoi, älä ikinä mainitse sitä sanaa. Oli puhe, että tavattaisiin. Asutaan tosi kaukana toisistamme. Hän haluaisi rakentaa avioliittoaan. Kaikki oli ihan ok. kun puhuttiin puhelimessa. Sitten kuvio oli tällainen: hän uhkaili itsemurhalla tämän tästä ja sulki kaikki puhelinyhteydet. Sitten avasi puhelinyhteydet, taas puhuttiin rakentavasti, taas itsemuralla uhkailu, puhelinyhteyksien sulkeminen, sama rundi vaan jatkui. Viikko sitten mitta tuli täyteen. En halua enää muutenkaan jatkaa liittoa, koska hän pettämisellään hajotti kaiken pirstaleiksi. Hän on itsetuhoinen oikeasti. Olen lähin omainen ja hänen sukulaisiinsa ei ole turvaamista. Anoppi oli sanonut, että minä olen hänen lähin omaisensa. En voi olla vahtimassa henkilöä satojen kilometrien päässä. Keksin keinon. Eikö sosiaalitoimessa ole jokin taho, joka on perehtynyt perheasioihin? Voisinko sieltä kautta saada touhuttua hänelle lähimmän omaisen? Sillä voisi olla myös psykologinen vaikutus tuon ihmisen henkiselle väkivallalle. Kuitenkin, jos hän tekee itselleen jotakin, tunnen syyllisyyttä loppuelämäni, vaikka tiedän tasan tarkkaan, etten ole syyllinen. Voiko sosiaalitoimi auttaa minua tällaisessa ahdingossa, koska tuon ihmisen kanssa ei voi neuvotella mistään? Olen lopussa.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Et ole vastuussa aikuisen asumusero-kumppanisi psyykkisestä pärjäämisestä. Kuulostaa tietoisilta yrityksiltä pitää sinut "koukussa" ja henkisessä otteessa noilla uhkauksilla ja puhelimen sulkemisella. Sano hänelle, että voit yrittää auttaa ja kuunnella mutta siihen et voi nyt lähteä että murehdit tykönäsi hänen vointiaan kun ei ole edes puhelin päällä. Sekin klisee on totta, että jatkuvasti itsemurhalla uhkaileva ja huomiota sillä hakeva hyvin todennäköisesti jättää sen tekemättä. 

Vierailija

Usein itsemurhalla uhkailevat eivät ole oikeasti kykeneviä siihen, yrittävät vain manipuloida. Kokemusta on monesta, joka uhkaa, mutta ei sitä tee.

Vierailija

Entinen poikaystäväni uhkaili itsemurhalla kun olimme eronneet enkä suostunut palaamaan yhteen. Selitin uudelleen eron syyt enkä enää vastannut puheluihin tai viesteihin. Puhdasta manipulointiahan tuo on. Hengissä on tänä päivänäkin.

Vierailija

Mielestäni tarvitset tukea itsellesi jaksaaksesi. Mies pitää sinua vallassaan uhkailuillaan ja yrittää määrätä elämääsi. Hän tekee omat valintansa, sinä omasi. On kohdellut sinua huonosti ja nyt kuitenkin odottaa apua sinulta. Soita sen paikkakunnan mielenterveyspolille ja kerro asiasta. He tekevät kotikäynnin tarvittaessa. Sinun osuutesi päättyy siihen, kun annat asian viranomaisille. Vaihda sitten puhelinnumerosi, sitä ei tarvitse antaa edes miehen sukulaisille. Ryhdy elämään omaa elämääsi ja lakkaa miettimästä tuon miehen asioita. Et ole hänelle velkaa mistään.

vaimo

Luin tänään netistä,  että on tapauksia, jotka  ovat uhanneet ja  lopulta tehneet itsemurhan. Tiesin jo kauan sitten, että ihminen voi puhua siitä tai olla puhumatta, silti tekee sen. Riippuu ihmisestä,

Mies yritti itsemurhaa aiemmin, tosin ei liittynyt minuun. Eräs henkilö ehti pelastaa. Hän oli ottanut yliannoksen lääkkeitä. Joutui teho-osastolle, henki oli ollut hiuskarvan varassa. Hän sanoi, että oli pettynyt, kun oli herännyt. Tiesin jo sitä ennen, että hän on itsetuhoinen. Tiedän toki tuonkin, että tuo uhkailu on piinaamista, manipulointia ja koukuttamista. Kysymykseni kuuluukiin: onko sosiaalitoimessa tahoa, joka on keskittynyt perheasioihin ja josta saisin hankittua tuolle ihmiselle lähimmän omaisen?

vaimo

Kiitos, tuossa tulikin hyvä neuvo. Hänen paikkakuntansa mielenterveyspolia en tiedä. Joten ainoa taho, joka voisi auttaa olisi sosiaalitoimi täällä. Voisivatko he hoitaa asian?

Muuta keinoa en keksi. En ole perehtynyt näihin asioihin.

Hänen elämäänsä en elä.

Haluan hänestä eroon, kunhan ei sentään itsemurhaa tee ja kunhan hankkivat tuolle itsemurhakanditaatille lähimmän omaisen, se riittää.

Vierailija

No keskimäärinhän miehet tekevät itsemurhia ja naiset uhkailevat niillä (tekevät feikki-itsemurhia).

Näkisin, että varsinkin miesten osalla uhka voi olla todellinenkin. Silloin asiasta on ilmoitettava viranomaisille ja heidän riskianalyysinsä jälkeen sitten äijä viedään joko pehmustettuun koppiin tai lähetetään kotiin. Sinulla ei ole muuta vastuuta kuin ilmoittaa asiasta.

Vierailija

Voit tehdä sosiaalitoimeen huoli-ilmoituksen, että olet huolissasi hänestä ja hänen pärjäämisestään, vähän samaan tapaan kuin lapsesta lasun. Sos. toimen pitää se kirjata ja selvittää asiaa.

Vierailija

No se ero nyt kuntoon niin et ole enää lähin omainen. Nuo muut ovat muutoin vastanneet hyvin, lue ja sisäistä ne viestit. Voit myös pyytää poliisia käymään paikalla jos epäilet et nyt mies on ottanut hengen itseltään. Mutta aseta raja: nyt olen varottanut viranomaisia ja enempää en voi tehdä.

vaimo

Kiitos vastauksista! Juuri niin. Tarkoitus onkin ilmoittaa ja pakkohan se on, joten mikä   se taho on, johon teen ilmoituksen? Poliisia en ryhdy enää pyytämään-nyt sen saa tehdä se tuleva lähin omainen, joka asuu samalla paikkakunnalla, eikä satojen kilometrien päässä. Ja toinen pointti on myös se, että tarkoitus on asettaa rajat tuolle uhkailulle.

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Voit ilmoittaa poliisille, jos hän uhkaa itsarilla. Poliisi vie hänet lääkäriin, joka tekee tarkkailulähetteen osastolle.

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

Ei lähiomasia vain "hankita". Otat virallisen eron, soitat sosiaalitoimeen että mies on itsetuhoinen ja asia sillä selvä. Lähiomainen sitten on joku sukulainen tai sitten siihen ei kirjata ketään, ei ole sinun murheesi enää.

Vierailija

Mitä vittua te hyysäätte tuollaista itsekeskeistä paskasakkia? Ei muuta kuin kengän kuva perseeseen vaan. Itsemurhalla uhkailu on todella rankkaa henkistä kiristämistä, jota ei tule sallia missään muodossa.

vaimo

Oli kuka tahansa kenen tahansa mielestä paska jne. minä en potkaise perseelle, ennen kuin hän on turvassa, eikä enää minun vastuullani.

Minun on muutenkin erittäin helppo unohtaa huonosti käyttäytyvät ihmiset.

Tulin kysymään neuvoa, en sitä, että ihmisiä haukutaan paskoiksi.

En voi kyllin kiittää teitä siitä, että neuvoitte minua.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat