Ovatko nämä terveellisiä kotiruokia?

Vierailija

Sanokaahan mielipiteenne. Ja jos ei mielestäsi ole terveellistä, niin kerro mikä olisi parempaa! Tässä siis esimerkkejä meidän perheen perusruuista (toki muutakin syödään, mutta nämä on suosikkeja joita tulee tehtyä usein):

Makaronilaatikko (täysjyväpastasta)

Kalakeitto (yleensä kirjolohesta)

Kasvissosekeitto (peruna, porkkana, bataatti, sipuli, sulatejuusto)

Soijabolognese (+ täysjyväpastaa)

Kanankoivet + ohra

Lohkoperunat uunissa + joku lisäke, esim. lihapullat

Ruuanlaitossa käytämme kasvisöljyä ja suolaa vain vähän. Niin ja yllä mainitut ovat pääruokia, toki ateriaan kuuluu aina myös kasviksia, tykkäämme syödä ne raakana, kypsennetyt ei oikein uppoa meidän perheessä :) Jälkiruuaksi usein jotain hedelmää. Ruokajuomana maito. Leipää emme yleensä syö lämpimän ruuan kanssa (paitsi kasvissosekeiton). Aamu-, väli- ja iltapalalla kyllä syömme leipää (ruis tai täysjyvä). Herkkuja syömme välillä, ainakin viikonloppuna :)

Kommentit (11)

Vierailija

Ei mikään ruoka itsessään ole terveellinen tai epäterveellinen. Kysymys on ruokavalion ja oikeastaan koko elämäntavan kokonaisuudesta. Esim. jos olette lihavia, tuossa on teille liikaa tärkkelystä; jos olette hoikkia ja liikutte paljon niin ei ole. Minä varmaan noilla syömisillä lihoisin.

Öljynä käyttäisin oliiviöljyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanokaahan mielipiteenne. Ja jos ei mielestäsi ole terveellistä, niin kerro mikä olisi parempaa! Tässä siis esimerkkejä meidän perheen perusruuista (toki muutakin syödään, mutta nämä on suosikkeja joita tulee tehtyä usein):

Makaronilaatikko (täysjyväpastasta)

Kalakeitto (yleensä kirjolohesta)

Kasvissosekeitto (peruna, porkkana, bataatti, sipuli, sulatejuusto)

Soijabolognese (+ täysjyväpastaa)

Kanankoivet + ohra

Lohkoperunat uunissa + joku lisäke, esim. lihapullat

Ruuanlaitossa käytämme kasvisöljyä ja suolaa vain vähän. Niin ja yllä mainitut ovat pääruokia, toki ateriaan kuuluu aina myös kasviksia, tykkäämme syödä ne raakana, kypsennetyt ei oikein uppoa meidän perheessä :) Jälkiruuaksi usein jotain hedelmää. Ruokajuomana maito. Leipää emme yleensä syö lämpimän ruuan kanssa (paitsi kasvissosekeiton). Aamu-, väli- ja iltapalalla kyllä syömme leipää (ruis tai täysjyvä). Herkkuja syömme välillä, ainakin viikonloppuna :)

Makaronilaatikko: Täysjyvämakaroni ei ole kuin hitusen terveellisempää kuin tavallinen makaroni. Onhan ruuassa toki maitoa, munaa ja jauhelihaa, jotka nyt voisi luokitella terveelliseksi, ellei niiden kanssa joka päivä läträä.

Kalakeitto ja kasvissosekeitto ovat terveellisiä.

Soijabolognese ja täysjyväpasta: Soijarouhe on todella epäterveellistä. Pois sellainen, käytä mieluummin sitä jauhelihaa. Mutta siis tämä on aikalailla sama ruoka kuin makaronilaatikko, joten teille tulee ehkä vähän liikaa pastaa ja punaista lihaa per viikko?  Vaihtaisit tämän vaikka papukastikkeeseen.

Lohkoperunat ja lihapullat: No en ainakaan enää samalla viikolla söisi näitä jos ylläolevia on jo syöty. Ei sitä perunaa ja punaista lihaa saa liikaa vetää.

Vierailija

On terveellistä. Onko myös hyvää?
Soija on terveellistä, mutta netissä elää sitkeästi luulo hormoneista.... oikeasti soija EI pane kenenkään hormoneja sekaisin, koska kasvikunnan tuote. Osana monipuolista ruokavaliota ok ja jopa suositeltavaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On terveellistä. Onko myös hyvää?
Soija on terveellistä, mutta netissä elää sitkeästi luulo hormoneista.... oikeasti soija EI pane kenenkään hormoneja sekaisin, koska kasvikunnan tuote. Osana monipuolista ruokavaliota ok ja jopa suositeltavaa.

Miso ja tempeh ovat soijatuotteista suositeltavia. Ei todellakaan soijarouhe.

Vierailija

Ei oo kauheen hyvä. Liikaa punasta lihaa, maitoa ja leipää. Jos se öljy on vielä rypsiöljyä niin sitten erittäin huono. Soijasta sentään plussaa.. Sosekeittokin näyttää ihan siedettävältä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kauheen hyvä. Liikaa punasta lihaa, maitoa ja leipää. Jos se öljy on vielä rypsiöljyä niin sitten erittäin huono. Soijasta sentään plussaa..

Miksi ihmeessä annat soijasta plussaa?! Sitäpaitsi rypsiöljy on parempi tuote paistamiseen kuin oliiviöljy. Vai avokadoöljyäkö pitäisi olla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kauheen hyvä. Liikaa punasta lihaa, maitoa ja leipää. Jos se öljy on vielä rypsiöljyä niin sitten erittäin huono. Soijasta sentään plussaa..

Miksi ihmeessä annat soijasta plussaa?! Sitäpaitsi rypsiöljy on parempi tuote paistamiseen kuin oliiviöljy. Vai avokadoöljyäkö pitäisi olla?

Rypsiöljy ei sovi mihinkään.

Käyttäjä134
Seuraa 
Liittynyt21.10.2015

Makaronilaatikko ei kylä oo kovin terveellistä. Mutta hyvää toki. 

Soija on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin punainen liha. Suomalaisella käytön märllä soijan mahdolliset hormonit ei ole ongelma, esim japanissa käytetään satakertaisia määriä ja silti miehet onnistuu lisääntymään(ja elävät

sitäpaitsi pitkään). 

Kananrasva ei oo terveellisemmästä päästä, sen vuoksi kannattaisi valita vähärasvaisempaa kanaa kuin koivet. Mut voihan niistä koivistakin leikata rasvaisimmat kohdat pois ennen uuniin laittoa, jättää vaan vähän nahkaa päälle. 

Kasvissosekeittoon vois lisätä monipuolisemmin kasviksia ja tietty terveellisyys riippuu siitäkin paljonko sitä sulatejuustoa laitetaan. 

Kannattaa opetella shömään myös lämpmiä kasvislisäkkeitä, maustamiskysymyshän se on mitkä uppoaa. Ja lisää palkokasveja ruokavalioon. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat