Koiranomistajat, voisitteko aidata pihanne?

Vierailija

Tämä pyyntö koskee niitä, joiden koirat ovat ulkona irrallaan aitaamattomalla pihalla ja jotka eivät tottele omistajaansa ja tulevat tontin ulkopuolelle.

Minulla ja omalla koirallani on ollut aika paljon epäonnea lenkkeillessä. Koirani päälle on käyty monet kerrat, jonka johdosta siitä on tullut pelkoaggressiivinen (?) muita koiria kohtaan. Koirani on keskikokoinen uros ja jos päällekarkaaja on isompi tai samaa kokoa, niin on todella kammottavaa erotella tappelevia koiria. Pahin kahakka käytiin lapinkoiran kanssa, jolloin lapparin omistaja joutui lähtemään tikeille saatuaan pureman kun alkoi erottelemaan koiria. Muilta vammoilta on vältytty, vaikka välikohtauksia on sattunut aika ajoin. Pyrin aina pitämään koiran takanani ja komentamaan vastaan tulevaa koiraa ja tällä tavoin sain saksanpaimenkoiran pysähtymään ja palaamaan kotiin, mutta kahdesti pihalta on rynnännyt pikkukoira hurjasti räksyttäen ja vaikka olen kuinka huutanut käskyjä niin nämä ovat haukkuneet ja kiertäneet ja kiertäneet kunnes ovat onnistuneet tulemaan koirani taakse ja omani on käynyt päälle. Tämä onkin se aivan kamala hetki, kun oma yli puolet isompi koira on nakannut pienen koiran kenttään ja omistajat ovat kauhuissaan ja minä pahoillani ja kurja olo koko loppupäivän. Onneksi olen saanut joka kerta koirani lopettamaan heti, mutta en haluaisi silti enää näitä tilanteita :(

Lenkkeillessäni asuinalueilla olen aina sydän kurkussa jos kuulen koiran haukkumista pihasta. Ihan oman ja toisten koirien turvallisuuden, sekä myös oman nahkanne takia, olkaa niin ystävällisiä että pitäkää koirat kiinni tai aidatuilla alueilla. En haluaisi luopua koirastani, joka noin muuten on mitä mukavin harrastuskaveri ja ystävällinen kaikille ihmisille. Mutta minä todella kammoan näitä koirien välisiä tappeluita.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Joo ylipäänsä voisivat pitää koiransa kiinni taajamassa. Naapurissani asuu pariskunta jolla on bernhardilainen ja saksanpaimenkoira - ja he pitävät niitä irti lenkkeillessään. Toistaiseksi ei ole mitään sattunut, mutta onpa kiva jos ne jostain syystä kävisivät laumana oman keskikokoisen koirani (jota pidän hihnassa) kimppuun.
Samoin pikkukoirat ryntäävät rähisemään ja omani ei oikein tule toimeen sellaisten kanssa. En tosiaan halua maksaa mitään ell-laskuja tällaisen takia. Niin että koirat kiinni (tai aidan taakse), ihan vaan yleistä turvallisuutta ajatellen.

Vierailija

älä sitten lenkkeile asutusalueella vaan mene mettään!

meillä ei ole koirat pihalla irti mutta lenkillä on, siksi lenkkeillään pitkin metsiä eikä kierretä kuseskelemassa naapuruston postilaatikoihin/portinpieliin.

Vierailija

Ehkä noita lenkkireittejä voisi myös miettiä uudelleen? Vai tarkoituksellako käyt kusettaan/paskattaan koirasi toisten ihmisten pihojen nurkilla? Hyvä aina tutkiskella omaa käytöstään ennen kuin lähtee syyttelemään muita.

Vierailija

Aion aidata ja tänään. Kerrankin viesti ilman ivailua, koska meille tuli vasta eilen koiranpentu ja huomattiin että pyytää takapihalle leikkimään ja olemaan vapaana.
En uskalla nyt ilman hihnaa pitää aidattomassa pihassa joten mies saa käydä hakemassa aitaustarvikkeet tänään.
Myös naapurisopu pysyy näin:D

Vierailija

Tiedät, että reitillä on koiria ja silti pitää mennä oman koiran kanssa hakemaan konfliktia sekä antaa koiran merkata toisen reviirille?

Välillä vaan ei ymmärrä naisen logiikkaa, erityisesti jos ei ymmärretä perusasioita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

älä sitten lenkkeile asutusalueella vaan mene mettään!

meillä ei ole koirat pihalla irti mutta lenkillä on, siksi lenkkeillään pitkin metsiä eikä kierretä kuseskelemassa naapuruston postilaatikoihin/portinpieliin.

Kyllä käyn paljon koirani kanssa metsässä jo ihan harrastuksen vuoksi, mutta en minä vain aina ehdi tai halua lähteä metsään, minne meidän on mentävä sitten autolla ensin. Ja jos lenkkeilemme metsään, niin joudumme väkisin kulkemaan asuinalueita pitkin pitkän matkan. Olen olettanut että tiet ovat kuitenkin yleisessä käytössä, eikä vain tontinomistajien. Käsittääkseni koirat kaikista vähiten omistavat näitä teitä. Ja kyllä, kerään kyllä koirani ulosteet jos sellainen mokoma pökäle pääsee karkaamaan jonkun postilaatikon viereen.
Ap

Vierailija

Joistakin kommenteista tulee kyllä kurja olo. Asenteet näyttää olevan minäminä ja meidänmeidän ja te häivytte eikä aiota tehdä mitään koska meidän koira ja meidän piha ja meidän tie ja sinä tyhmä ja koirasi paska. Meidät hauva ja teidän rakki.

Vierailija

Olen ap ihan samaa mieltä kanssasi! Itselläni on staffi, joka ihan rotunsa puolesta saattaa vastata hyökkäykseen hyökkäyksellä. Koira on aina minulla hallinnassa, mutta on oikeasti hemmetin pelottavaa, jos vieras koira tulee raivolla räksyttäen luokse. Yleensä tämä koskee jotain pikkukoiria, jotka tietysti vartioivat tonttiaan, mutta koira ei IKINÄ saisi päästä ilman omistajaa tontin ulkopuolelle. Se on stressaavaa ja vaarallista sille koiralle. Haluaako joku päästä eroon koirastaan tuolla tavoin?? Muiden koirien lisäksi vaarana on autot jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis keräät ulosteet vain postilaatikon vierestä, et muualta vaikka toisten pihojen liepeillä ollaan???

Huoh, tahallaanko esität hölmöä ja tartut tuohon postilaatikkoon kuin takiainen? Kyllä kerään ulosteet kaikkialta. Otin postilaatikon vain erityisesti esille, koska se tuntuu olevan monille pyhä lehmä.
Ap

Vierailija

Jos aidattomalta pihalta koira hyökkää koirasi kimppuun ja koirat alkaisivat tappelemaan ja tämä aidattoman pihan koira saisi pahemmin kipeää niin se ei ole sinun vikasi.. Itse jos asuisin omakotitalossa koirani kanssa niin kyllä aitaisin pihan taatusti. Sinähän voisit lähettää postia heille joidenka koira ei pysy omalla pihalla jos kävelet koirasi kanssa ohi plus jos eivät aitaa tee niin koita etsiä uusi lenkkipaikka... Ja jos muuta lenkkipaikka mahdollisuutta ei ole niin viimeistään poliisille kun ilmoittaa että aidattomalta pihalta koira hyökkää koirasi kimppuun niin kyllä poliisilta tulee pyyntö että tekevät joko aidan tai koiranlopetus tai ei pidetä ulkona vapaana. 

Vierailija

Aloittajalle hyvät uutiset että sinun ei tarvitse koirastasi luopua vaikka se tappaisi luokse tulleen pikkukoiran. Lain mukaan se taho on aina vastuussa jonka koira ei ole asianmukaisesti kiinni.

Epäreilu tilanne tuollainen että vapaana oleva koira juoksee haastamaan hihnassa olevaa koiraa, jälkimmäinen tuntee olevansa loukossa eikä pysty elehtimään takaisin. Tuosta tulee ahdistusta ja koira herkemmin käyttäytyy uhkaavasti takaisin.

Kammottavaa muuten miten moni ihminen nykyään tuntuu olevan sitä mieltä että pikkukoirat saavat irti/flekseissä räksyttää isojen koirien jaloissa minkä haluavat ja isomman koiran tulee se kestää munkin tyyneydellä. Koiria ne kaikki ovat koosta riippumatta ja yhteiset pelisäännöt pitäisi löytyä.

Vierailija

Haluan vielä sanoa, että kyllä minä olen reittejä muuttanutkin aina mahdollisuuksien mukaan ja todellakin on reittejä joita en käytä. Yleensäkin nämä tilanteet ovat tulleet yllättäen ja minä en todellakaan tarkoita pahaa kenellekään käydessäni lenkillä. Onko silti oikein, että toiset ihmiset joutuvat muuttamaan lenkkireittejään siksi että jotkut eivät vain halua aidata pihaansa tai suostu pitämään koiriaan kytkettynä? En missään tapauksessa kerjää verta nenästäni tai koiran nenään, minulla on aina paha mieli näiden tapausten jälkeen.
Meillä on aidattu piha, enkä oikeasti ole koskaan ajatellut että kukaan ei saisi sivuta pihaamme. Kyllä jokaisen järkevän ihmisen pitäisi välittää omistaan niin etteivät altista vaaroille. Jos koira ei pysy pihassa niin riskinä on muitakin onnettomuuksia kuin koirien väliset kahakat.
Ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat