Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa liian harva 4-vuotias on varhaiskasvatuksen piirissä. Tavoite 90 %

Vierailija

Eu:n tavoite on saada 90 % 4-vuotiaista varhaiskasvatuksen piiriin. Tällä hetkellä Suomessa luku on 60 % eli 40 % 4-vuotiaista on kokonaan kotihoidossa.

Suomessa ajatus on, että päivähoito on pahin mahdollinen vaihtoehto. Muualla ajatellaan ,että se on mahdollisuus saada lapselle jotain.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (14)

Vierailija

Ikuisuusaihe. Ei ilmeisesti jaksa enää sytyttää, kun hallituksen muutokset päivähoitoon juntataan läpi. Toivottavasti lastensuojeluun ei tule lisäpainetta tästä muutoksesta. Pahoin vaan pelkään, että huonosti käy ja muutaman vuoden päästä palataan vanhaan!

Vierailija

Ensimmäinen ajatus on se, että perhepäivähoito ei ole varhaiskasvatusta tilastoissa.

Toiseksi ajattelen, että tuosa on kyse varhaiskasvatuksesta, ei suomalaisesta päivähoidosta. Harvassa maassa lapset on säilössä varhaiskasvatuksen nimissä, Suomessa ovat. Keski-Euroopassa varhaiskasvatukseksi luetaan esimerkiksi 3-tuntinen pikkulastenkoulu, jollaisesta Suomessa ei voi edes unelmoida, koska meillä on äideille aika vähän osa-aikatöitä tarjolla.

Suomalaiset äidit ovat töissä pitempiä päiviä kuin eurooppalaiset lajitoverinsa. Saksassa naisille 4-tuntinen työpäivä on ihan tavallinen, Suomessa äärettömän harvinainen. Toisaalta esimerkiksi Ranskassa päivähoito kokopäiväpaikalla maksaa järkyttävästi, 3 lapsen hoito vie äidin koko palkan, joten lapset ovat vain osa-aikaisesti hoidossa eli varhaiskasvatuksen piirissä.

Vierailija

Meillä on 1,5v ja 4v onnellisesti kotona ja niin tulee olemaankin. Siinäpä tilastoitte ja luotte tavoiteita! Palkatkaa lisää hoitajia, pienentäkää ryhmäkokoja ja rakentakaa toimivia, turvallisia tiloja kohtuullisella maksulla niin voin harkita asiaa. Nykyisille päiväsäilöille ei kiitos!

Puhi

Ensinnäkin EU ei ole mikään Jumala, joka tietää, mikä lapsille on parasta tai mikä juuri minun lapselleni on parasta. Lapseni käyvät kerhoa, eikö sekin ole varhaiskasvatusta meidän fiksujen vanhempien kasvatuksen lisäksi. Kerhoa kannatan kyllä, jos mahdollista. Miksi ei luotettaisi siihen, että suomalaiset itse tietävät, mikä on lapsilleen parasta?

Vierailija

Työskentelen varhaiskasvatuksen parissa ja päivähoito suomessa on tällä hetkellä aikalailla vaan säilytyspaikka lapselle päivän ajaksi. Resurssit ja henkilökunta on vedetty niin minimiin ettei siitä mitenkään saa laadukasta.  Älytöntä että ryhmäkokoja ollaan vielä kasvattamassa.

Vierailija

Mun mielestä on älytöntä säilöä lapset päiväkotiin koska Eu:ssa jotkut ovat näin päättäneet ja Suomen pitää tehdä juuri mitä sieltä käsketään. 

Vierailija

Kyllä lapset on ihan hyvässä hoidossa Suomessa. Monesta maasta puuttuu neuvolajärjestelmä... Ehkä sitten, kun muut maat alkaa kuroa Suomen tilannetta ja lapset saavat sielläkin olla lapsia, voi asiaa tarkastella uudestaan.

Vierailija

Ajattelen että Suomessa taitaa olla maailman koulutetuimmat miehet ja naiset, tai ainakin ovat koulutetuimpien joukossa. Uskon että he osaavat laulaa lastenlauluja ja viedä lasta puistoon sen verran mitä nelivuotias tarvitsee.

Meillä on tässä maassa ihan uskomattoman alhainen luottamus lapsen omiin vanhempiin. Se on käsittämätöntä että uskotaan, että kuka tahansa vieras aikuinen pystyy antamaan lapselle enemmän virikkeitä kuin lapsen oma lähipiiri, vain siksi että se vieras aikuinen on töissä kunnan kustantamassa laitoksessa.

Otetaanpa insinööri-Markku, joka käsittelee työssään isoja asiakokonaisuuksia, tai hoitaja-Sirkku joka työkseen hoitaa ihmisiä. Ei kukaan kyseenalaista heidän älyään ja taitojaan kunnes he tulevat äideiksi ja isäksi. Ja simsalabim, yhtäkkiä siinä on koko yhteiskunta kyttäämässä, että mitenkähän sillä Markulla sujuu toi kymmenen palan palapelin kokoaminen lapsen kanssa ja osaakohan se Sirkku nyt yhtään hoitaa tuota omaa lastaan.  Että voivoi, mitähän tästäkin tulee. Eihän ne osaa kun nehän siellä kotona vaan masentuu, kuka sitä nyt omassa kodissaan omien rakkaidensa kanssa hyvin voisi voida. Että kyllä meillä tässä nyt huoli heräsi tästä asiasta. 

Omien lapsiensa hoitaminen kotona on tänä päivänä niin radikaalia anarkismia, että tulen hyvälle tuulelle aina kun joku niin tekee. Onpahan vielä jokin linnake, jossa on elämää jota lauma virkamiehiä ei ole standardoinut.

Mummeli

Täällä mummeli vaan. 

Kuusi lasta olen kotona hoitanut ilman sen kummempia virikkeitä. Lapset leikki keskenään ja naapurin lasten kanssa. Kävivät ulkona silloin kun halusivat. Pakottanut en. Lapset nautti, kun saivat aamulla nukkua rauhassa ilman aikaisia herätyksiä.  Sisar rakkaus kasvoi yhdessä olon myötä, ja nyt kun ovat kaikki jo aikuisia, niin yhtä pitävät edelleen. Kaikki on ammattinsa valinneet ja elämä kantaa. 

Näin mummelina sanon, että lapsi tarvitsee rakkautta, syliä ja rauhallisia päiviä, ilman suurempaa meteliä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummeli vaan. 

Kuusi lasta olen kotona hoitanut ilman sen kummempia virikkeitä. Lapset leikki keskenään ja naapurin lasten kanssa. Kävivät ulkona silloin kun halusivat. Pakottanut en. Lapset nautti, kun saivat aamulla nukkua rauhassa ilman aikaisia herätyksiä.  Sisar rakkaus kasvoi yhdessä olon myötä, ja nyt kun ovat kaikki jo aikuisia, niin yhtä pitävät edelleen. Kaikki on ammattinsa valinneet ja elämä kantaa. 

Näin mummelina sanon, että lapsi tarvitsee rakkautta, syliä ja rauhallisia päiviä, ilman suurempaa meteliä. 

Nyt on ihan eri aika. On paljon vähemmän lapsia, eikä lasten leikkiminen keskenään ole mikään selviö niin kuin aikaisemmin. Ensinnäkin lapsia valvotaan enemmän (mikä ei tietenkään ole huono juttu), mutta myös se, että ihmiset ovat haluttomampia päästämään leikkikavereita kotiinsa. Mäkin olin lapsena joka päivä kaverini kanssa, mun nelivuotias on tosi harvoin.

-

Olen kotona, koska mulla on pienempi lapsi, joten olen ratkaissut niin, että vanhempi lapsi on hoidossa. Siellä oppii olemaan toisten lasten kanssa ja tottuu olemaan vieraamman aikuisen ohjattavana. Olen myös huomannut, että tässä iässä hajurako tekee meille molemmille hyvää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummeli vaan. 

Nyt on ihan eri aika. On paljon vähemmän lapsia, eikä lasten leikkiminen keskenään ole mikään selviö niin kuin aikaisemmin. Ensinnäkin lapsia valvotaan enemmän (mikä ei tietenkään ole huono juttu), mutta myös se, että ihmiset ovat haluttomampia päästämään leikkikavereita kotiinsa. Mäkin olin lapsena joka päivä kaverini kanssa, mun nelivuotias on tosi harvoin.

-

Olen kotona, koska mulla on pienempi lapsi, joten olen ratkaissut niin, että vanhempi lapsi on hoidossa. Siellä oppii olemaan toisten lasten kanssa ja tottuu olemaan vieraamman aikuisen ohjattavana. Olen myös huomannut, että tässä iässä hajurako tekee meille molemmille hyvää.

Siisa on hoidossa kaksi päivää viikossa, tuo jäi pois.

Mummeli

Kyllä, lapsia on nykyisin vähemmän perheissä, mutta silti kannatan kotihoitoa. Ei lapsi koko päivää tarvitse vieraita ympärilleen ja sitä hälinää. Kyllä lapsi oppii myöhemminkin ne kaikki tarvittavat, vaikka kotona olisikin ne seitsemän ensimmäistä vuotta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapsia on nykyisin vähemmän perheissä, mutta silti kannatan kotihoitoa. Ei lapsi koko päivää tarvitse vieraita ympärilleen ja sitä hälinää. Kyllä lapsi oppii myöhemminkin ne kaikki tarvittavat, vaikka kotona olisikin ne seitsemän ensimmäistä vuotta. 

En tarkoita perheissä (siis lapsen kotona), vaan ylipäätään. Lapsilla ei ole samalla tavalla leikkikavereita naapurustossa tai muualla. Munkin lapsuudessani 80-luvulla oli toisin, silloin oli helpompaa löytää kavereita.

-

Mä en ole samaa mieltä kanssasi siitä, että lapsi oppii myöhemminkin ja kotihoito on parasta. Mä olen sitä mieltä, että lapsi oppii sosiaaliset säännöt ja tulemaan toimeen toisten kanssa, kun toimii ryhmässä muiden kanssa. Suomalaiset ovat niin sulkeutunutta kansaa, että nykyisessä yhteiskunnassa pitkä kotihoito ei ole hyväksi. Ennen oli asiat eri tavalla, lapset menivät porukoissa ulkona - oli niitä lapsia ja lapset saivat mennä. Nykyään totuus on ihan toinen.

Mummeli

Nyt herää kysymys. Miksi lapset ei saa enää mennä ja tulla kuin ennen? 

Onko jokin vaara, erilainen kuin ennen, vai mistäbon kysymys. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat