Synnytyksestä 3kk, joudun "isommalla hädällä" tukemaan välilihaa

Vierailija

Ilman välilihan tukemista ponnistaminen on todella kivuliasta, ja osittain tuntuu että uloste yrittää tulla ulos väärästä kohtaa? Eli kun tuen välilihaa, samalla ohjaan ulosteen välilihan ohi kohti peppureikää (muuten se painaa välilihaa kivuliaasti)

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Googleta Rectosele, peräsuolen laskeuma. Kun tilanne on tuo, niin jumpalla sitä ei enää korjata. Täällä sama, aika yleinen kai...naiset ei kehtaa puhua siitä tai cystoselestä, ne molemmat vaivana aika monilla, mullakin. Menen leikkaukseen jossain vaiheessa, kunnallisellä tehdään. Tosi rasittavaa kun joka päiväinen vessakäynti tuskaa. Kannattaa huolehtia siitä ettei ole ummetusta, se on tosi tärkeetä! 

Mua leikkaus pelottaa ja voin kuvitella ne kivut sen jälkeen, auts! Lisäksi joku 2 kk sen jlk ei saa nostella yhtään mitään, edes sitä muksua. Mut ei näinkään voi elää, vihaan tätä vaivaa.

Vierailija

Mä jouduin myös, ja joskus jopa laittamaan sormen emättimeen ja sieltä työntämään "pullistuman" sisään päin peräsuolen puolelle, että uloste tuli ulos... 

Mutta mulla tuo meni itsestään ohi noin vuodessa synnytyksestä, vaikka myöhemmin olen lukenut että ei kai pitäisi mennä. Minä en tajunnut että olisi joku laskeuma vaan ajattelin että liittyy vaan siihen kun repesin tosi pahasti välilihan alueelta, käytännössä peräaukkoon asti niin että sulkijalihaskin sai vauriota. Mutta onneksi tosiaan parani. Jos ei olisi parantunut, ehdottomasti olisin korjauttanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Googleta Rectosele, peräsuolen laskeuma. Kun tilanne on tuo, niin jumpalla sitä ei enää korjata. Täällä sama, aika yleinen kai...naiset ei kehtaa puhua siitä tai cystoselestä, ne molemmat vaivana aika monilla, mullakin. Menen leikkaukseen jossain vaiheessa, kunnallisellä tehdään. Tosi rasittavaa kun joka päiväinen vessakäynti tuskaa. Kannattaa huolehtia siitä ettei ole ummetusta, se on tosi tärkeetä! 

Mua leikkaus pelottaa ja voin kuvitella ne kivut sen jälkeen, auts! Lisäksi joku 2 kk sen jlk ei saa nostella yhtään mitään, edes sitä muksua. Mut ei näinkään voi elää, vihaan tätä vaivaa.

Huuuh. Kiitos sinulle, tuntematon palstamamma. Tuli taas vähän parempi olo siitä, ettei minulla ole lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin myös, ja joskus jopa laittamaan sormen emättimeen ja sieltä työntämään "pullistuman" sisään päin peräsuolen puolelle, että uloste tuli ulos... 

Mutta mulla tuo meni itsestään ohi noin vuodessa synnytyksestä, vaikka myöhemmin olen lukenut että ei kai pitäisi mennä. Minä en tajunnut että olisi joku laskeuma vaan ajattelin että liittyy vaan siihen kun repesin tosi pahasti välilihan alueelta, käytännössä peräaukkoon asti niin että sulkijalihaskin sai vauriota. Mutta onneksi tosiaan parani. Jos ei olisi parantunut, ehdottomasti olisin korjauttanut.

Minulla on ollu tuota samaa ongelmaa muistaakseni lähes koko aikuisikäni. Olen 30 ja kahden lapsen äiti, mutta olen joutunut auttamaan ulostamista välilihaa painamalla tai emättimen kautta satunnaisesti tai usemmin myös ennen synnytyksiä, jos vatsa on yhtään kovana. Ei taida ilmeisesti olla normaalia? En nimittäin ole koskaan ajatellut asiaa tai sanonut kellekään.

Vierailija

Mulla sama esikoisen synnytyksen jälkeen. Joudun painelemaan emättimen puolelta ja vessakäynnit pelottaa. Joka päivä. Kävin näyttämässä persereikääni kahdelle lekurille, jotka erikoistuneet peräsuolivaivoihin. Kummatkin sanoi, että ei synnytys vaikuta tähän ja sulla vaan kireä persereikä.. Aijjaa kas, kun tosiaan vasta synnytyksen jälkeen tullut tämä vaikeus.

Kohta syntyy toinen lapsi, katsotaan paheneeko. Ajattelin käydä tarkistuttamassa alapääni yksityisellä gynekologilla. Sellaisella joka on erikoistunut laskeumiin ja muutenkin synnytyksen jälkeisiin vaivoihin. En luota meidän neuvolaterkkaan, kun on höpötellyt niin, että luottamus mennyt. Aina välillä muistelen aikaa, kun oli niin helppoa.. Ei sitä silloin osannut arvostaa. Joskus harvoin vessassakäynti ei satu eikä tarvitse tukea. Silloin olen iloinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollu tuota samaa ongelmaa muistaakseni lähes koko aikuisikäni. Olen 30 ja kahden lapsen äiti, mutta olen joutunut auttamaan ulostamista välilihaa painamalla tai emättimen kautta satunnaisesti tai usemmin myös ennen synnytyksiä, jos vatsa on yhtään kovana. Ei taida ilmeisesti olla normaalia? En nimittäin ole koskaan ajatellut asiaa tai sanonut kellekään.

On se aika normaalia jos on pelkästään ummetuksen/kovan vatsan yhteydessä. Tämä onkin naisten etu siinä tilanteessa, että jos iso ummetuskökäre on juuttunut peräaukon yläpuolelle, niin nainen voi toisen reiän kautta auttaa sitä alemmas. Miehen ei auta kuin joko hakea ulostetta pehmentävät lääkkeet apteekista, tai sitten odottaa niin kauan että yhä lisää kertyvän ulosteen paine pakottaa kivulla ja tuskalla sen jättipökäleen alaspäin.

Vierailija

Vai että semmosta pillun ja välilihan kaivelua se paskantaminen sitten on synnytyksen jälkeen... Jep, jep. Taidanpa jättää väliin tässä elämässä, katsotaan sitten seuraavassa vaikka...

Vierailija

Hyi helvetti! Kuka mies panee vielä tollasen jälkeen kun joillakin on useampia muksuja. Sairasta, käy ny tikkauttamassa ees ittes kuntoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vai että semmosta pillun ja välilihan kaivelua se paskantaminen sitten on synnytyksen jälkeen... Jep, jep. Taidanpa jättää väliin tässä elämässä, katsotaan sitten seuraavassa vaikka...

Kyllä peräsuolenlaskeuma voi tulla myös synnyttämättömälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulle gynekologi sanoi, että tuo on hyvin yleistä. Ei hän mulle ainakaan maininnut, että sille mitään tarvitsisi tehdä.

Mulla sama. Olen joka kerta gynellä (parikin eri lääkäriä) käydessäni maininnut asiasta, mutta kuulemma minulla ei ole laskeumaa ja lantionpohjan lihakset on hyvässä kunnossa. Se emättimen ja peräsuolen välinen seinämä voi olla ihan vaan venynyt, ilman laskeumaa, eikä sille kai sitten mitään tehdä. Inhottavaa kyllä kun joutuu avittaa kakalla käydessä :( Vaikka ei tämä nyt maailmaa kaatava vaiva ole.

Vierailija

Hmmh, minulla on ollut tuo vaiva jo nuorena ennen kuin olin synnyttänyt yhtään lasta. Kärsin ulkomailta saadusta pitkäaikaisesta oksennustaudista jonka seurauksena pahaa ummetusta ja ainoa keino oli auttaa toimitusta sormilla välilihan kautta. Synnytys ei mielestäni pahentanut vaivaa, ei toki korjannutkaan. Vaivani ei ole pahimmasta päästä, sillä sitä ei oikeastaan ole lainkaan silloin, kun ruokavalio on kohdallaan ja nestetasapaino kunnossa. Jos on ummetusta, niin silloin on otettava taas sormet avuksi.

Sinun kannattaisi ihan ensimmäiseksi kiinnittää huomiota ruokavalioon ja nesteytykseen, eikä lantionpohjalihasten jumppakaan ole pahitteeksi. Monilla vaiva korjaantuu ajan myötä, mutta jos mikään ei tunnu auttavan tai koet vaivasi tosi pahana ja kivuliaana, niin mene ihmeessä lääkärille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hohoijaaa. Mulla on 1 lapsi, eikä tarvitse kusta ja paskoa housuun.

Joo nainen on rampa synnytyksen jälkeen - niinkuin muutkin eläimet! vai oliskohan niin, että evoluutio/ luonto hoitanut asian vähän järkevämmin.

Tottakai tällaisia tapauksia on, mutta se ei ole todellakaan yleistä tai kaikkia koskevaa. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat