Epäilen kehittyvää muistihäiriötä itselläni, olen vasta 35 v

Vierailija

Mitä teen? Vanhusten perus mmse-muistitestistä varmaankin saisin täydet, mutta itse huomaan että muisti heikentynyt. Fosfokoliinia syön (jos muistan ;)), mutta en huomaa apua siitä. On myös mahdollista että vain mietin tätä liikaa ja tämä on ihan normaalia..

Kommentit (10)

Vierailija

Mulla ihan sama ja sama ikäkin. Miten sulla ilmenee? Mä olen tosi hajamielinen. Saatan unohtaa mihin muutama sekunti sitten jätin kahvikuppini. Kaikki pienet ja suuretkin menot pitää laittaa muistiin, kun en muuten muista niitä.

Ja aina pitää pinnistelemällä muistella, että mitä tein eilen tai toissapäivänä ja teinkö nyt varmasti ne asiat mitkä piti.

Tämä on todella ärsyttävää. Yhteen aikaan mun piti merkata kalenteriin päivät, jolloin on lakanoidenvaihtopäivä, koska ikinä en muistanut, että milloin olin viimeksi ne vaihtanut. Samat saattoi sitten olla ties kuinka kauan, kun ajattelin, että vasta vaihdoin, mutta oikeasti olinkin vaihtanut kauan aikaa sitten.

Vierailija

Minkälaisissa asioissa huomaat, että muisti on heikentynyt? Unohteletko esim. päivittäin pieniä asioita, vai ihmisten nimiä tms.?

Onko elämäsi tällä hetkellä erityisen kuormittavaa/stressaavaa. Voihan muistihäiriöitä aiheutua siitäkin, jos kerta kaikkiaan vain on liikaa kaikkea elämässä.

Onko teidän suvussa muistisairauksia?

Vierailija

Ei ole katkonaisia unia, univajetta silti usein. Yksi lapsi, päiväkoti-ikäinen. Isälläni todettiin alzheimerin tauti n. 67-vuotiaana, mutta ei ehtinyt kehittyä pitkälle ennen kuin kuoli muutama vuosi tuosta. 

On mulla hajamielisyyttä, mutta päivittäistoimissa pärjään ihan hyvin. Uuden oppiminen on hankalahkoa. Eniten hämmästyn jatkuvasti tällaista, että en muista mitä tein toissapäivänä, en muista että olen kuukausi sitten keskustellut veljeni kanssa hänen uudesta autostaan, vaan otan ihan uutena juttuna, että ai sulla on uusi auto. En muista viime kevään euroviisuesiintyjistä mitään, vaikka näitä joka vuosi seuraan ja katson. Siis kuulostaa nyt varmaan tyhmältä, mutta just tällainen oppiminen ja muistaminen on tosi haastavaa. 

Mulla on kuormittava työ, joka stressaa tosi paljon ja vie muistivaroja. Nyt kuitenkin tämän vuoden olen ollut poissa töistä, ja paljon tullut esim. palstailtua täällä. Tämä varmaan edistää muistin heikkenemistä, tässä kun ei yhtään muista että mitä on eilen tullut kirjoitettua. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Väsymys ja stressi lisää hajamielisyyttä ja muistikatkoja. Tuskin on sen vakavammasta kyse AP:lla.

Siis tämän vuoden olen ollut kotona, eli stressiin en voi enää vedota. Olisiko naurettavaa mennä lääkäriin? Nauravatko ulos? Epäilen, että ongelmat eivät vielä testeissä näy..

ap

Vierailija

Mieti, että onko kyse muistihäiriöstä vaiko valikoivasta muistista. Onko asioita, joista pidät ja jotka muistat siksi helposti?

Minulla pätkii kyllä edelleen. Kovalevy tullut täyteen?  Ei ole univajettakaan enää. Opin kyllä uusia asioita, mutta ihmettelin vasta, kun huomasin, että täytyy kerrata yhden jutun teoriat ennen aloittamista. Opiskelin ne suurinpiirtein ulkoa innostuksissani, luonnoinkin niistä tutulle tapani mukaan, mutta en edennyt toteuttamisvaiheeseen! Jos nyt haluan ryhtyä toimeen, joudun kertaamaan.

Mietin kauan, että missä tilanteessa ja kenelle kerroin yhden jutun, kun yleensä tuolaiset muistan heti. Kelasin varmaan 10 min ja muistin. Ihmettelin, että en muistanut heti, varsinkin, kun en ole viimepäivinä oman perheen lisäksi tavannut juuri muita, kuin tuon ihmisen, jolle kerroin. Mietin, että jos sosiaalinen elämäni olisi vilkkaampaa, niin olisiko muistini parampi vai enkö muistaisi edes kelaamalla?

3.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mieti, että onko kyse muistihäiriöstä vaiko valikoivasta muistista. Onko asioita, joista pidät ja jotka muistat siksi helposti?

Minulla pätkii kyllä edelleen. Kovalevy tullut täyteen?  Ei ole univajettakaan enää. Opin kyllä uusia asioita, mutta ihmettelin vasta, kun huomasin, että täytyy kerrata yhden jutun teoriat ennen aloittamista. Opiskelin ne suurinpiirtein ulkoa innostuksissani, luonnoinkin niistä tutulle tapani mukaan, mutta en edennyt toteuttamisvaiheeseen! Jos nyt haluan ryhtyä toimeen, joudun kertaamaan.

Mietin kauan, että missä tilanteessa ja kenelle kerroin yhden jutun, kun yleensä tuolaiset muistan heti. Kelasin varmaan 10 min ja muistin. Ihmettelin, että en muistanut heti, varsinkin, kun en ole viimepäivinä oman perheen lisäksi tavannut juuri muita, kuin tuon ihmisen, jolle kerroin. Mietin, että jos sosiaalinen elämäni olisi vilkkaampaa, niin olisiko muistini parampi vai enkö muistaisi edes kelaamalla?

3.

Minäkin teen tuota, että huomaan etten muista jotain, ja alan sitten kelata ja tehdä töitä, että muistaisin. Esim. muistan yhtäkkiä, että kuukausi (?) sitten kuulin laulun, johon ihastuin ja kuuntelin sen heti monta kertaa ja jota lauleskelin monta päivää. Nyt en muistanut enää yhtään, että mikä laulu oli kyseessä, mutta muistelin ja muistelin, ja lopulta muistin pari sanaa kertosäkeestä, ja googlella löysin kappaleen uudestaan, ja kun kuuntelin niin taas oli uutuuden viehätystä. Ajattelen aina, että mun pitää nyt tehdä sillä muistilla töitä, ettei se ihan surkastu. Mutta paljon unohtuu täysin, esim. tyttären hauskoja sanomisia jos en heti kirjoita ylös, niin turha sitten illalla yrittää miettiä, että mitä se oli kun piti muistaa kirjoittaa. Miehella aina sanon, että on tässä hyvääkin, samat vitsit naurattaa aina yhtä paljon, kun ne unohtaa välissä. 

Minullakin vaisu sosiaalinen elämä, ja epäilen myös että tälläkin on vaikutusta. Ja olisiko vain valikoiva muisti, ehkä..? Kyllä mä monia juttuja muistan, ei menneisyys ihan pelkkää sumua ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3.

Minäkin teen tuota, että huomaan etten muista jotain, ja alan sitten kelata ja tehdä töitä, että muistaisin. Esim. muistan yhtäkkiä, että kuukausi (?) sitten kuulin laulun, johon ihastuin ja kuuntelin sen heti monta kertaa ja jota lauleskelin monta päivää. Nyt en muistanut enää yhtään, että mikä laulu oli kyseessä, mutta muistelin ja muistelin, ja lopulta muistin pari sanaa kertosäkeestä, ja googlella löysin kappaleen uudestaan, ja kun kuuntelin niin taas oli uutuuden viehätystä. Ajattelen aina, että mun pitää nyt tehdä sillä muistilla töitä, ettei se ihan surkastu. Mutta paljon unohtuu täysin, esim. tyttären hauskoja sanomisia jos en heti kirjoita ylös, niin turha sitten illalla yrittää miettiä, että mitä se oli kun piti muistaa kirjoittaa. Miehella aina sanon, että on tässä hyvääkin, samat vitsit naurattaa aina yhtä paljon, kun ne unohtaa välissä. 

Minullakin vaisu sosiaalinen elämä, ja epäilen myös että tälläkin on vaikutusta. Ja olisiko vain valikoiva muisti, ehkä..? Kyllä mä monia juttuja muistan, ei menneisyys ihan pelkkää sumua ole.

t. ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat